MAVIKA

Agencja marketingu internetowego Śląsk

Zadania bojowe specjalisty SEO

Czując potrzebę posiadania jakiegoś produktu lub skorzystania z jakiejś usługi, często sięgamy do wszechwiedzącej wyszukiwarki Google. Algorytmy Google lepiej od nas wiedzą, gdzie możemy zakupić produkt czy usługę i na każdym kroku podpowiadają, na którą stronę internetową warto zajrzeć. Jeśli w przypadku płatnych reklam Google Ads, które są oznaczone w odpowiedni sposób, użytkownicy są świadomi działania algorytmów, to w wynikach organicznych nie do końca mogą zdawać sobie sprawę z ich obecności. Często błędnie uważają, że wysoki wynik organiczny jest po prostu sam w sobie najlepszym wynikiem dla wyszukiwanego przez nich zapytania, a nie wiedzą, ile wysiłku włożonego jest w to, aby w tym właśnie miejscu się znaleźć. Dziś pokażemy, jak ogromny kawał pracy wykonuje specjalista ds. pozycjonowania (znany również  jako specjalista SEO). 

Wskazanie błędów, wyznaczenie strategii

Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy specjalista SEO estymuje przybliżony koszt prowadzenia działań. W zależności od możliwości Klienta, budżet jest powiększany lub pomniejszany, co bezpośrednio przekłada się na wyniki i czas dojścia do określonego celu. W tym momencie uzgadniają się frazy kluczowe, na których najbardziej zależy Klientowi oraz wszystkie szczegóły prawne, niezbędne do zawarcia umowy. Kiedyś bardzo popularne były (choć wciąż są stosowane przez niektórych) tzw. umowy na wynik, które „gwarantowały” wejście strony na pierwsze pozycje na określoną ilość fraz. Jest to pułapka, w którą wpadają firmy, gdyż działania wtedy skierowane są nie na jakość fraz, a na ilość. 

Po rozpoczęciu współpracy, specjalista SEO przeprowadza audyt strony, gdzie wskazuje błędy techniczne strony internetowej, które muszą być poprawione. Mogą to być na przykład błędy w indeksacji, przekierowaniach, analiza Page Speed i UX strony, uporządkowanie kategorii, analiza kontentu i linkowanie wewnętrzne lub backlinks (dowiedz się więcej, co zawiera audyt SEO). Audyt może także prezentować szczegółowe informacje na temat strategii: stworzenie niezbędnych podstron pod słowa kluczowe, rozbudowa contentu wewnętrznego, linkbuilding. 

Po wdrożeniu wszystkich uwag technicznych z audytu, przystępuje się do realizacji strategii działań. Na początku każdego miesiąca (lub maksymalnie trzy miesiące do przodu) specjalista tworzy plan publikacji wewnętrznych i zewnętrznych na podstawie stałych raportów, który jest realizowany przez SEO copywriterów. 

Raporty i monitoring

Zwykle raporty SEO tworzone są na początku następnego miesiąca, żeby sprawdzić przebieg działań w ciągu miesiąca poprzedniego. Raport pozwala na wyszczególnienie, w którym kierunku należy podążać i co ewentualnie jeszcze można poprawić. Najczęściej zawiera on:

  • podstawowe wskaźniki SEO (wyświetlenia, kliknięcia, CTR i średnia pozycja) pobrane z GSC,
  • najpopularniejsze słowa kluczowe i podstrony pobrane z GSC,
  • widoczność w TOP 3, TOP 10, TOP 50,
  • informacje o linkach zwrotnych, 
  • monitoring pozycji fraz,
  • ilość użytkowników z Analyticsa z różnych źródeł, 
  • podjęte działania, 
  • wnioski i rekomendacje.

Oprócz jednorazowego raportu, specjalista SEO także na bieżąco monitoruje dane wskaźniki, żeby w razie jakichkolwiek negatywnych skutków zmian w algorytmie podjąć jak najszybsze działanie. Sprawdza także działania konkurencji i analizuje potrzebę zmiany w dotychczasowych ustaleniach kampanii SEO. 

Podsumowując —  wybicie się w organicznych wynikach na tle konkurencji wymaga nieustannej pracy. Nie wystarczy stworzyć planu kampanii, wdrożyć poprawek z audytu i czekać na efekty — ważny jest stały monitoring podjętych działań. Zadaniem bojowym specjalisty SEO jest nieustanne bycie na bieżąco ze wszystkimi zmianami w kampanii. Jeśli szukasz profesjonalnej agencji, która poprowadzi działania z zakresu pozycjonowania na Śląsku lub w całej Polsce, sprawdź MAVIKĘ!  

Przeczytaj także:

Przewiń do góry