Czy warsztaty kreatywne są Ci w ogóle potrzebne? Przecież do tej pory Twoja marka jakoś sobie radziła i nie potrzebowała pomocy agencji kreatywnej. No ale właśnie, jakoś to nie jakość, dlatego właśnie chcemy pokazać Ci, w jaki sposób wykorzystać pełen potencjał Twojej marki i zrobić z niego praktyczny użytek.
Jak stworzyć coś nowego, innego niż Twoja konkurencja?
Kreatywność w biznesie – dlaczego jest Ci potrzebna? To jeden z tych elementów, bez których trudno wyobrazić sobie dobrze funkcjonującą markę. Taka już charakterystyka biznesu, nie ma szans, by przebić się bez kreatywności, choć może się ona objawiać na różne sposoby. Może to być zupełnie nowy produkt lub usługa, które zaspokajają potrzeby Klienta w taki sposób, o którym ten mógł wcześniej nawet nie pomyśleć, może to być zupełnie nieszablonowy styl komunikacji, ciekawa i nowatorska reklama lub wykorzystanie swojego potencjału w jeszcze inny sposób.
Wszystko to łączy jedna cecha wspólna – ciekawe rozwiązania. Jak jednak do nich dojść? W gruncie rzeczy w marketingu tak jak w życiu wszystko, co dobre rodzi się w bólach i jest efektem ciężkiej pracy wielu osób. Naprawdę rzadko zdarza się sytuacja, w której ktokolwiek wpada na to „cudowne rozwiązanie”, remedium na wszystkie problemy od razu. W rzeczywistości jest to proces, przy którym są wykorzystywane różnorodne techniki i narzędzia.
Warsztaty kreatywne po naszemu, czyli Design Thinking
Design Thinking jest metodą projektową, która umożliwia na spojrzenie na projekt z różnych perspektyw. Może być on wykorzystywany jako początek strategii marketingowej, sposób na zdefiniowanie problemu, znalezienie niestandardowych metod jego rozwiązania lub jako kreator nowych produktów. Design Thinking przybiera najczęściej formę warsztatów kreatywnych, w których zespoły projektowe pracują nad osiągnięciem wyznaczonego celu. Niezwykle istotne w całym procesie jest otwarte podejście, brak krytyki cudzych pomysłów oraz przede wszystkim kreatywność.
W trakcie warsztatów kreatywnych równie ważne są także inspiracje. W naszej agencji kreatywnej Śląsk jest jedną z takich inspiracji, to właśnie tutaj szukamy pomysłów na nowe rozwiązania, staramy się czerpać z historii, kultury, z wartości ludzi, którzy tutaj żyją i żyli. A co jest inspiracją dla Twojej marki?
Jak wygląda Design Thinking?
Warto jednak co nieco wyjaśnić i opisać jak wyglądają poszczególne etapy w naszej agencji kreatywnej. Design Thinking składa się zwykle z pięciu głównych etapów:
- empatyzacji – to najważniejszy etap stojący u podstaw każdych warsztatów kreatywnych Design Thinking. Głównym celem empatyzacji jest odkrycie potrzeb i przyzwyczajeń Klienta lub innej osoby stojącej w centrum zainteresowania. To tutaj otwieramy się na wszystkie przemyślenia i obawy drugiej osoby, minimalizując obszary niewiedzy.
- definiowania potrzeb – kolejnym krokiem jest zdefiniowanie potrzeb na podstawie uzyskanych wcześniej informacji. W tym miejscu możemy wcielić się w naszego Klienta i dostrzec nie tylko jego potrzeby, ale także wartości, czy dylematy życiowe.
- propozycji rozwiązań – mamy tutaj do czynienia z prawdziwą eksplozją kreatywności. Znając już problemy, rozterki i wartości naszego wcześniejszego rozmówcy przychodzi czas na generowanie pomysłów. Te mogą być zarówno przyziemne jak i nieprawdopodobnie i szalone. Każdy z nich jest równie ważny i może poprowadzić do rozwiązania problemu.
- protypowania – po zapisaniu dwudziestu, pięćdziesięciu, a nawet stu pomysłów nadchodzi pora na zaplanowanie ich wdrożenia. Uspokajamy – nie każdy pomysł będzie nominowany do tego etapu. Prototypowanie prowadzone jest wyłącznie na kilku propozycjach, które zostaną wybrane przez zespół.
- testowania – z prototypowanych pomysłów wybieramy te, które naszym zdaniem są najkorzystniejsze do wdrożenia. Może być ich kilka lub jeden konkretny. Implementacja wyników Design Thinkingu to jedno, ale równie ważne jest testowanie, dzięki któremu możliwe jest skonfrontowanie słuszności założeń z rzeczywistością.
Inne metody kreatywnego myślenia
Czy określenie „tylko wyobraźnia nas ogranicza” jest frazesem? Z jednej strony tak, te słowa są już mocno oklepane i pewnie spora część z nas ma ich dość, jednak trudno odmówić mu pewnej słuszności. Jak więc wzmocnić swoją kreatywność i pozwolić, by wyobraźnia nie była dla nas blokerem? Jest na to kilka sposobów, w naszej agencji kreatywnej na Śląsku często korzystamy z kilku metod, które zdecydowanie wspomagają kreatywne myślenie: burze mózgów, metoda 6 kapeluszy, mapy myśli i facylitacja to tylko kilka z nich. Prawda jest jednak taka, że przy odpowiednim podejściu nawet analiza SWOT może być inspiracją i pobudzić naszą kreatywność.
Jeśli chcesz pobudzić swoją kreatywność i popchnąć swój biznes w dobrym kierunku – zgłoś się do naszej agencji kreatywnej na Śląsku. Razem z pewnością stworzymy coś dobrego.