MAVIKA

5 zasad jak wykorzystać AI w procesach kreatywnych

Jak wykorzystać AI w procesach kreatywnych lub w każdej innej pracy? To pytanie zadaje sobie wiele osób próbujących ułatwić sobie życie dzięki sztucznej inteligencji. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych zasad, jakich warto przestrzegać, korzystając z narzędzi AI w pracy kreatywnej.

5 zasad jak wykorzystać AI w procesach kreatywnych

  1. Określ, w jakim obszarze chcesz wykorzystać AI.
  2. Skorzystaj z odpowiedniego promptu.
  3. Pamiętaj o określeniu kontekstu i celów.
  4. Dopytuj i ulepszaj.
  5. Nie bój się krytykować sztucznej inteligencji.

5 zasad jak wykorzystać AI w pracy kreatywnej

Określ, w jakim obszarze chcesz wykorzystać AI

Praca ze sztuczną inteligencją jest jak współpraca z niezwykle inteligentnym i zdolnym 12-latkiem. Ma on nadzwyczajne zdolności postrzegania oraz tworzenia, ale przekazywanie mu poleceń wymaga cierpliwości i odpowiednich umiejętności. Na pocieszenie dodam, że w przeciwieństwie do swoich ludzkich odpowiedników nigdy nie odmawia pomocy, ani nie obiecuje, że zrobi coś zaraz. Mimo to zanim poprosimy sztuczną inteligencję o pomoc np. w prowadzeniu social mediów naszej firmy, warto zastanowić się jakie konkretne zadania chcemy zlecić naszemu wirtualnemu pomocnikowi. 

Możliwości mamy niezliczone, możemy wykorzystać AI w pracy kreatywnej m.in. przy:

Nic nie stoi na przeszkodzie w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w wielu obszarach, ale musimy zadać sobie jedno ważne pytanie: „Jakich rezultatów oczekujemy?”. Warto pamiętać, że każde narzędzie nakarmione jest określoną ilością danych, z których czerpie podczas wykonywania zleconych mu zadań. Jeśli oczekujemy więc rezultatów na najwyższym poziomie warto, aby AI było jedynie narzędziem w rękach profesjonalisty.

Skorzystaj z odpowiedniego promptu

W przypadku kiedy wiemy już, w jakim celu chcemy użyć dostępnych narzędzi AI, przechodzimy do etapu wydawania poleceń. Niezwykle modne jest ostatnio uczenie prompt engineringu, czyli sztuki tworzenia promptów. Nie każdy musi być jednak zawodowym twórcą promptów, żeby skutecznie korzystać z AI. W internecie dostępne są setki przykładowych promptów zaprojektowanych przez specjalistów. Warto korzystać więc z tego co już działa niż godzinami testować własne rozwiązania. Jeśli zadanie zlecane sztucznej inteligencji należy do tych trudniejszych możliwe jest wykupienie płatnych promptów za niewielkie kwoty. 

Ważna rada: wiele z poleceń dla AI przygotowanych jest w języku angielskim. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by używać ich nawet w przypadku gdy potrzebujemy odpowiedzi po polsku. Wystarczy podczas wpisywania takiego promptu dodać, aby odpowiedź była w języku polskim.

Pamiętaj o określeniu kontekstu i celów

Co powinien zawierać najlepszy prompt? Odpowiedź na to pytanie jest i prawdopodobnie długo jeszcze będzie przedmiotem sporów wśród specjalistów. Każdy z nich ma własne sprawdzone metody, które przynoszą określone rezultaty. Warto jednak pamiętać o dwóch podstawowych aspektach, jakie każde polecenie powinno zawierać, aby zwiększyć szanse na uzyskanie pożądanej odpowiedzi. 

Po pierwsze nakreślenie kontekstu. Jest to niezwykle ważne bez względu na to czy potrzebujemy wpisu na social media, grafiki do plakatu czy założeń strategii marketingowej. Modele językowe korzystają z ogromnej ilości danych, warto więc pamiętać o możliwie jak najbardziej precyzyjnym nakreśleniu kontekstu, z którego może czerpać AI. 

Zamiast wydawać polecenie: „Podaj mi 5 pomysłów na promocję sklepu jubilerskiego” zarysuj dokładniejszy kontekst np.

„Kontekst:
Prowadzę sklep jubilerski w centrum Katowic z 10-letnią tradycją. Nazywam się „Just Married” Specjalizuję się w wykonaniu i sprzedaży biżuterii ślubnej, takiej jak obrączki i pierścionki zaręczynowe. W okolicy mojego sklepu znajduje się kilkanaście salonów sprzedających suknie ślubne. Posiadam stronę internetową ze sklepem internetowym oraz profile społecznościowe na Instagramie i Facebooku. Nawiązywałem również współprace z wedding planerkami.

Zadanie:

Podaj mi 5 pomysłów na promocję mojego sklepu jubilerskiego”

Odpowiedź ChatGPT 3.5 z kontekstem:

Do takiego promptu można dodać również cel, jaki chcesz spełnić. W tym przypadku może to być np. zwiększenie sprzedaży stacjonarnej, promocja brandu lokalnie lub otwarcie nowego sklepu w mieście sąsiadującym. Takie zawężanie w poleceniu pozwoli na uzyskanie satysfakcjonującej nas odpowiedzi.

Dopytuj i ulepszaj

Co jeśli odpowiedź podana przez AI nas jednak nie satysfakcjonuje? Możemy zadać naszemu pomocnikowi szereg dodatkowych pytań lub poprosić o rozwinięcie konkretnego zagadnienia. Ciekawą metodą jest również wykorzystanie metody wcieleniowej, aby łatwiej było nam zrozumieć, co sztuczna inteligencja miała na myśli. Możemy poprosić o wytłumaczenie zagadnienia, jakbyśmy mieli 15 lat. W takim przypadku nawet skomplikowane zagadnienie zostanie nam podane w bardziej przystępny sposób. Dobrą metodą jest również prośba o to, aby to AI wczuło się w eksperta np. do spraw marketingu w branży ślubnej. Wówczas jest duża szansa, że otrzymana odpowiedź będzie bardziej wyczerpująca i zwyczajnie lepsza jakościowo. 

Nie bój się krytykować sztucznej inteligencji

Ostatnia i chyba jedna z ważniejszych zasad. We współpracy na linii klient — specjalista wielokrotnie nie zgadzamy się z propozycjami przedstawianymi przez drugą stronę i chcemy, aby efekt odpowiadał naszym wartościom i oczekiwaniom. Podobnie powinniśmy traktować sztuczną inteligencję. Jeśli proponowane rozwiązanie nie odpowiadają nam np. z powodu innej wizji marki, nie bójmy się tego powiedzieć (czy w tym wypadku napisać). Póki co nie grożą nam jeszcze żadne konsekwencje z tytułu negowania pomysłów sztucznej inteligencji. 

Pamiętajmy, że AI daje nam możliwości, jakie jeszcze niedawno były nieosiągalne, ale póki co nie zastąpi wiedzy i umiejętności prawdziwych specjalistów. Doświadczona agencja kreatywna Katowice pomoże Ci nie tylko w promocji Twojej marki, ale także w poruszaniu się w świecie AI. 

Przewiń do góry