MAVIKA

Czy warto tworzyć kampanie marketingowe w językach regionalnych?

Jakiś czas temu, przejeżdżając przez śląskie miasta, można było napotkać billboardy  w gwarze śląskiej jednej z ogólnopolskich firm cateringowych. Część społeczeństwa zapamiętała je bardzo dobrze. Dlaczego? Pomijając już błąd językowy (zamiast hasła „dychnij se” widniał napis „dychnij się” – co dla purysty gwarowego stanowiło pewien problem), to podobnych reklam jest coraz więcej. Zwroty gwarowe stały się zwyczajnie popularne, a marki zdecydowanie odważniej po nie sięgają.

Czy kampanie reklamowe w językach regionalnych mają sens? Dla kogo i czy warto sięgnąć po gwarę?

Kultura od dawna czerpie ze źródeł regionu. Na Śląsku zauważamy to bardzo często. Przykładem może być znany już spektakl „Cholonek”. Od 2004 r. grany jest praktycznie bez przerwy – nie tylko na deskach katowickiego teatru Korez, ale mimo upływu lat, wciąż przyciąga tłumy. Innym przykładem jest książka Zbigniewa Rokity ,,Kajś’’, która w 2021 roku zdobyła nagrodę literacką Nike. Wniosek? Gwara Śląska zyskuje na popularności. W 2022 roku Główny Urząd Statystyczny opublikował dane spisu powszechnego, w którym prawie 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. W 2024 w Sejmie odbywa się debata na temat uznania gwary śląskiej za język regionalny. 

Śląski to tylko dobry przykład, natomiast dialektów jest znacznie więcej – kaszubski, wielkopolski, małopolski, mazowiecki. To ogromna część naszego kraju, za którą stoi zaangażowana społeczność. Będąc znudzonym typowymi reklamami, które zalewają nas w świecie online, możemy wybrać ścieżkę kreatywności, trafiając nietuzinkowym komunikatem do właśnie tych osób.

Zalety kampanii w języku lokalnym

Biorąc powyższe przykłady promocji i tworzenia kultury regionalnej oraz wsparcia dla promocji języka warto się zastanowić jakie korzyści mogą wnieść kampanie reklamowe w językach regionalnych. Oto najważniejsze z nich. 

Po pierwsze pozwalają one na dokładne dopasowanie treści do specyfiki danego regionu. Dzięki temu zwiększa się szansa na skuteczne dotarcie do odbiorcy reklamy poprzez wykorzystanie gwary w warstwie komunikacyjnej, a co za tym idzie – dotarcie do jego wartości. Wspólne wartości budują wspólnotę. Po drugie komunikacja w języku regionalnym buduje zaufanie i zrozumienie. Odbiorcy łatwiej rozumieją przekaz, co przekłada się na zaufanie do marki, w tym jej usług czy produktów. Po trzecie odbiorcy w języku lokalnym bardziej angażują się w treści dostosowane do ich języka, kultury i regionu. To sprzyja budowaniu długotrwałych relacji i sprawia, że marka, która komunikuje się z nami w „naszej godce” jest nam bliższa i bardziej się z nią utożsamiamy. Finalnie, komunikowanie się w języku regionalnym sprawia, że wyróżniamy się na tle innych marek. W mniejszych regionach konkurencja jest stosunkowo niewielka, zatem mamy ogromną szansę na lepszą widoczność i osiąganie satysfakcjonujących wyników.

Działamy razem?

Wszystkie te informacje wskazują, że dla firm chcących zdobywać lokalny rynek, komunikowania się w języku regionalnym, może być ciekawym wyróżnikiem i zdobyć przewagę konkurencyjną. Pod warunkiem, że zrobi się to dobrze. 

My mamy w tym już pewne doświadczenie, jakiś czas temu postanowiliśmy stworzyć nasz autorski projekt – marketing po Śląsku. To zespół działań mających na celu promowanie języka, kultury i wartości, jakie cechują naszą agencję marketingową. Śląsk jest dla nas wielką inspiracją, chcemy z tego korzystać i pomagać innym markom, które mają podobne wartości, i chcą wykorzystać pełen potencjał lokalności. 

Warto jednak pamiętać, że kampanie w językach regionalnych wymagają dokładnej analizy i dobrego zrozumienia lokalnych realiów. A do tego może przydać się pomoc np. agencji marketingowej. Śląsk to obszar, gdzie taką komunikację możemy wykorzystać. Musimy jednak pamiętać, że działania muszą być przemyślane i dostosowane do specyfiki każdego regionu, aby przyniosły pożądane efekty.

Ślązacy znani są ze swej autentyczności, szczerości i bezkompromisowości. U Ślązaka ,,czarne to czarne, a białe to białe”. Tutaj dobrze jest znać ludzi, do których się ,,godo”. Ślązak jest wyczulony na prawdę, prostotę i konkret. Gwarę śląską wyróżnia na tle innych bardzo duże bogactwo frazeologii potocznej, dlatego decydując się na marketing po śląsku i kampanię w tej gwarze, warto się do niej przygotować bądź skorzystać z usług specjalistów, dla których gwara, kultura i zwyczaje śląskie są chlebem powszednim. Dlatego odezwij się do nas, my sōm stōnd, doceniamy to i chcemy z tego czerpać jak najwięcej. A ty?

Przewiń do góry