W czasach, gdy ogólne zasady działania marketingu internetowego są łatwo dostępne i niemalże powszechnie znane, właściciele przedsiębiorstw stają przed prawdziwym wyzwaniem – jak dobrze zaprezentować swoją firmę i wyróżnić się na tle konkurencji, by zdobyć nowych klientów w internecie?
Na pierwszej stronie
Sposobów na promocję w internecie i dotarcie do nowych klientów jest bardzo wiele, a osoby odpowiedzialne za wizerunek i sprzedaż cały czas tworzą nowe formy skutecznej reklamy. Jedną z nich jest optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. Dzięki odpowiednim działaniom można osiągnąć to, na czym nam zależy, czyli pojawić się na pierwszej stronie wyników w wyszukiwarce. Pamiętajmy, że Użytkownicy, którzy szukają informacji, zazwyczaj ograniczają się do wyników z dwóch pierwszych stron.
Warunki bycia pierwszym
Jeśli naszym celem jest przodowanie w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu organicznego (co oznacza tyle, że na naszą stronę nie wchodzą przypadkowi Internauci) warto dowiedzieć się, jak działają “roboty” w wyszukiwarce, które “dźwigają” naszą witrynę na coraz wyższą pozycję. Przede wszystkim, teksty oprócz odpowiedniej objętości, powinny zawierać także oryginalną treść oraz właściwą i podlinkowaną frazę, najczęściej składającą się z dwóch słów. Nie oznacza to jednak, że nie mogą przybierać formy bardziej sprecyzowanych wyrażeń. Tak zwany “link building” jest jedną z praktyk SEO, gdzie – tak jak w poprzednim przypadku – nie liczy się ilość, a ich jakość i zbieżność z prezentowaną tematyką.
Fair play
Przestrzegamy jednak przed jedną kwestią: obszerny tekst ≠ wyższa pozycja w wyszukiwarce. Algorytmy są na tyle sprytne, że wychwycą większość działań “black hat SEO”, czyli nieuczciwych praktyk, takich jak kopiowanie tekstu, czy ukrywanie go na tle tego samego koloru, co czcionka – dla nas jest to niewidoczne, ale dla robotów już tak. Co więcej, są one zaprogramowane w taki sposób, by rozpoznać czy zamieszczane przez nas treści na stronie są odpowiednio dobrej jakości – sprawdzają nie tylko treść, ale również jej ilość, odpowiedni tytuł strony i podstron. Wartość zamieszczanego tekstu oceniana jest pod kątem długości sesji, którą rozumie się przez czas, który Użytkownik spędził na przeglądaniu witryny, dlatego warto zadbać o to, aby nie uciekł nam od razu po ujrzeniu pierwszego akapitu.
Pamiętajmy o jednej bardzo ważnej rzeczy – zdecydowanie się na pozycjonowanie strony internetowej i powierzenie tego zadania agencji marketingowej daje nam możliwość uzyskania przewagi nad konkurentami, jednak wdrożenie działań i “zaakceptowanie” ich przez roboty wymaga czasu, dlatego SEO nazywamy procesem, a nie jednorazową i spontaniczną akcją.