MAVIKA

Agencja marketingu internetowego Śląsk

Przyszłość reklamy internetowej

Jest rok 2010. Na rynku debiutuje Iphone 4, najpopularniejszym medium społecznościowym w kraju jest Nasza Klasa, a polski Facebook ma ok. 4 mln. użytkowników. Nikt w Europie nie słyszał jeszcze o Netflixie, nie mówiąc o innych platformach streamingowych. E-commerce wciąż raczkuje i tylko Allegro na dobrą sprawę zmienia przyzwyczajenia zakupowe rodaków. Tak wyglądał internet ponad dekadę temu. Wówczas korzystało z niego zaledwie 55% Polaków, a udział marketingu internetowego w całej branży reklamowej wynosił zaledwie 15%.

Internet z tamtego okresu już nie istnieje. Zmieniło się niemal wszystko, przez sposób korzystania (wzrost liczby użytkowników smartfonów), przez oferowane usługi i rozrywkę, aż po liczbę oraz zaangażowanie użytkowników. Jak podaje CBOS — dziś ponad 73% dorosłych Polaków korzysta regularnie z internetu, a kolejne 70% z nich robi zakupy przez internet. Facebook chwali się aż 20 mln polskich kont prywatnych. Nic dziwnego, że i reklama w internecie nabrała na znaczeniu. Dziś udział marketingu online w rynku reklamowym wynosi już ponad połowę jego wartości, a wpływ ten stale rośnie. Można więc stwierdzić, że póki co ten rodzaj marketingu będzie tylko przybierał na znaczeniu, ale czy da się dokładnie opisać przyszłość reklamy internetowej?

Algorytmy i boty

Z pewnością mało kto trafia z takimi analizami, ale już teraz można spróbować określić wzrost znaczenia pewnych aspektów marketingu online. Jednym z takich przypadków są algorytmy oraz udział sztucznej inteligencji w kreowaniu komunikatów reklamowych. Już dziś algorytmy takich firm, jak Google i Facebook mają ogromny wpływ na rynek reklamowy. Wciąż rośnie znaczenie pozyskiwanych danych o użytkownikach, a pojedyncze kreacje staną się jeszcze lepiej spersonalizowane dla ich odbiorców. Algorytmy opracowane przez Google czy Facebooka już teraz potrafią grupować odbiorców, z coraz większą dokładnością określając ich cechy wspólne w zachowaniach reklamowych. 

Sztuczna inteligencja zyska na znaczeniu również w aspekcie tworzenia treści. Proste komunikaty reklamowe mogą być generowane przez różnego rodzaju boty, nie mówiąc już o reagowaniu na komunikaty klientów i konkurencji. 

Google i Facebook

Wspomniana algorytmizacja reklamy może stanowić pewne zagrożenia dla reklamodawców i użytkowników. Przesyt komunikatów reklamowych to jedno, groźniejsze jest jednak zjawisko zawłaszczania całego rynku reklamowego. Korporacje technologiczne stają się zarówno dystrybutorem, kontrolerem, jak i twórcą treści. Przeciętna agencja marketingu internetowego może zostać odcięta od naprawdę szczegółowych danych na temat efektów, np. Google Ads i musi w pełni zaufać prawidłowemu działaniu algorytmów. Ponadto może następować stopniowe odcinanie zewnętrznych reklamodawców. Instagram już teraz oferuje możliwość kontaktu z influencerami za pomocą wyłącznie aplikacji. 

Zakupy w każdej aplikacji

E-commerce nadal kojarzy się ze standardowymi portalami aukcyjnymi i sklepami internetowymi, ale sposób robienia zakupów w internecie będzie się zmieniał. Zakupy w aplikacji oferuje już m.in. Facebook, Instagram i Snapchat. Rozwiązanie to wciąż testuje TikTok i raczej nie trzeba będzie długo czekać, aż wprowadzi to w życie. Można domniemywać, że w najbliższym latach część marek nie będzie miała konieczności „stawiania” sklepów internetowych, ponieważ sprzedaż będzie można realizować w każdej aplikacji. Użytkownik będzie zatem konsumował treści, przyswajał komunikaty reklamowe i robił zakupy bez wychodzenia z aplikacji.  

Marketing zaangażowany społecznie

Czy stale rosnący udział technologii sprawi, że agencja marketingu internetowego stanie się niepotrzebna? Choć w coraz większej liczbie zadań ludzi wyręczać może sztuczna inteligencja, wciąż potrzebny jest ktoś, kto ujarzmi algorytm. Poza tym kreacje reklamowe, np. w ramach RTM czy marketingu zaangażowanego, społecznie wciąż wymagają ludzkiej inwencji twórczej. Paradoksalnie w dobie rozwiniętej sztucznej inteligencji największe marki, jak Nike, IKEA czy H&M bardzo chętnie uwypuklają w swoich komunikatach aspekty społeczne, a to nadal przynosi ogromne korzyści. Ekologia, prawa mniejszości, nierówności społeczne, zaangażowanie w sprawy lokalne — przekazów marketingowych o takiej tematyce nie zaplanuje algorytm. Jeszcze. 

Chcesz rozwijać swoją markę i potrzebni Ci specjaliści od marketingu? Uważasz, że analityka jest ważna, ale nie chcesz pomijać wartości marki? Pod hasłem agencja marketingowa Katowice kryje się po pierwsze – kreatywny zespół pełen różnorodnych osobowości, a dopiero na drugim miejscu – specjaliści z branży. Chętnie zajmiemy się przyszłością marketingu internetowego Twojej marki. 

Przeczytaj także

Przewiń do góry