4 powody, dlaczego na Twoich social mediach spadają zasięgi - MAVIKA
Marketing internetowy Śląsk

4 powody, dlaczego na Twoich social mediach spadają zasięgi

Pełny entuzjazmu rozpocząłeś przygodę z social media — popularnym Facebookiem, na którym jest obecnych tylu potencjalnych Klientów, oraz Instagramem, który aż huczy od wzrastającej liczby użytkowników — a pośród nich Konsumenci, którzy szukają Twoich usług czy produktów. Publikujesz wpis jeden, drugi i… klapa. Post dociera do co najwyżej kilku internautów, a liczba ta sukcesywnie maleje z każdą kolejną publikacją. Jeśli zmagasz się z problemem pod nazwą “social media – spadek zasięgów” lub “malejące zasięgi”, zapraszamy do wpisu — podpowiemy Ci jak działać!

Zasięgi na Facebook’u i Instagramie – czym są i jak je sprawdzić?

Zasięg to całkowita liczba odbiorców strony bądź konkretnej treści (posta) na danym kanale social media. Wskaźnik ten prezentuje liczbę osób, do których dotarł profil lub wspomniany post. Zasięgi możemy podzielić na te organiczne i płatne.

  1. Zasięgi organiczne to zasięgi, które zostały odnotowane poprzez zapoznanie się z treścią bądź całym profilem, bez udziału kampanii reklamowych. Na Instagramie takie zasięgi (oprócz stałych Obserwatorów profilu) możesz pozyskać dzięki odpowiedniemu doborowi hasztagów, lokalizacji lub przy wsparciu innych kanałów (np. ruch kierujący ze strony internetowej).
  2. Zasięgi płatne to zasięgi wygenerowane wyłącznie przez kampanię promocyjną, czyli reklamy np. zasięgowe, promujące posty itd.

Jak sprawdzić zasięgi? – Instagram i Facebook

Sprawdzanie zasięgów na Instagram:

  1. Wejdź na swój profil z poziomu komórki.
  2. Kliknij “statystyki” – przycisk widoczny jest pod opisem BIO.
  3. Upewnij się, że obserwujesz przedział czasowy, który Cię interesuje (np. ostatnie 30 dni, 14 dni itd.).
  4. Zasięg ogólny profilu sprawdzisz w sekcji “Wyświetlenia”.
  5. Natomiast aby sprawdzić zasięg poszczególnych publikacji, wejdź na: Liczba kont, do których udało się dotrzeć. Przescrolluj w dół i zatrzymaj się przy sekcjach “Najpopularniejsze posty” oraz “Najpopularniejsze relacje”. Za pomocą strzałeczki z prawej strony przejdź do wybranej podstrony. Za pomocą górnych suwaków wybierz typ posta, wskaźnik (w tym przypadku zasięg) oraz przedział czasu.
  6. Informacje o zasięgu przedstawiają czarne pola w dolnej części poglądu każdego materiału.

Sprawdzanie zasięgów na Facebook:

  1. Wejdź na fanpage.
  2. Kliknij “Statystyki” na pasku po lewej stronie.
  3. Następnie przejdź do sekcji “Zasięg” widocznej na pasku po lewej stronie.
  4. W prawym górnym rogu zaznacz przedział czasowy, który Cię interesuje.
  5. Poniższe wykresy przedstawiają liczbę Odbiorców Twoich materiałów.
  6. Jeśli chcesz zobaczyć zasięg poszczególnych postów, przejdź do statystyk, a następnie do sekcji “Posty”. Poniżej znajduje się lista opublikowanych materiałów, wraz z zasięgiem, jaki przypada na daną publikację. Takie dane pozwalają na dokładniejszą analizę działań.

Sprawdź zasięgi Facebook

Zasięg poszczególnych postów na Facebooku:

Informację o zasięgu znajdziesz również pod każdym postem. Liczba odbiorców wskazuje, do ilu osób dotarła dana treść.

Co negatywnie wpływa na zasięgi?

Prowadzenie skutecznych działań w social media to prawdziwe wyzwanie. Zanim przejdziemy do listy czynności, które pomagają poprawić zasięgi, kluczowa jest wiedza, co tak naprawdę je “obcina”, by czym prędzej zaniechać tych praktyk i przestać podkładać sobie kłody pod nogi.

To, co negatywnie wpływa na zasięgi to przede wszystkim:

  1. Usuwanie postów — raz dodany, powinien zostać. Celem dokonania drobnych poprawek, możesz skorzystać z opcji edytowania posta, która — wbrew różnym mitom — nie wpływa na zasięgi postów.
  2. Brak reakcji lub negatywne reakcje — czyli zaangażowanie i lojalność fanów to coś, na czym powinno nam zależeć najbardziej. O tym, jak je budować, przeczytasz w następnym akapicie tekstu.
  3. Zbyt częste publikacje — kto by się spodziewał, co? Podobno im więcej, tym lepiej — nic bardziej mylnego! Istnieje granica, po przekroczeniu której agorytmy Facebooka zaczynają traktować fanpage jako źródło spamu i publikacji treści niskiej jakości.
  4. Liczba polubień — jeśli regularnie prowadzisz swój fanpage i liczba obserwujących właśnie przekroczyła 10 tysięcy, to wiedz, że w tym momencie osiąganie większego zasięgu stanie się nieco trudniejsze. Niekorzystny wpływ na zasięg mają również tzw. “puste polubienia”, czyli inaczej “kupione lajki” nierzadko spotykane na większych profilach. Warto pamiętać, że taki zabieg z góry skazany jest na niepowodzenie — nie masz wpływu na to, jakie konta polubiły stronę. Dodatkowo z reguły są to nieczynne konta, które nie tylko mogą przyczynić się do negatywnego wizerunku marki, ale również nie wygenerują żadnych reakcji i komentarzy, na których zależy Ci przecież najbardziej. Podwójna szkoda. Nie polecamy tego typu działań!

Co zrobić, by poprawić zasięgi? 

Skoro wiesz już, czego absolutnie nie powinieneś robić na swoim fanpage’u, pora wskazać czynności, które są pożądane, jeśli chcesz zwiększyć zasięg. Oto kilka z nich:

  1. Popracować nad zaangażowaniem fanów — czyli wszelkie reakcje, udostępnienia i komentarze to rzeczy, które pozytywnie wpływają na zasięg. Nie wiesz jak tworzyć angażujące treści? Odsyłamy Cię do naszego wpisu blogowego.
  2. Wspólne zainteresowania — dowiedz się, czym interesują się Twoi Klienci i twórz treści, które są im bliskie. Metodą prób i błędów, poddając opublikowane posty analizie, można wysnuć wnioski co do tego, które publikacje szczególnie przypadły im do gustu. Istnieje również szereg narzędzi, które pomagają określić zainteresowania Twoich Odbiorców.
  3. Czas publikacji — kanały social media udostępniają statystyki, na których możesz podejrzeć nie tylko dane demograficzne osób, które polubiły Twoje treści. Przydatną informacją są godziny, w których potencjalnie osiągalny zasięg jest najwyższy. Wydaje Ci się, że Twoje treści są najczęściej przeglądane po południu, po pracy? Możesz się nieźle zdziwić!
  4. Kliknięcia — mowa o kliknięciu w post (zdjęcie lub grafikę). Może publikując reportaż z wydarzenia, warto na pierwszy plan dorzucić zdjęcie, które po powiększeniu ukaże więcej detali, np. umożliwi odczytanie napisów na zdjęciu? Jest mnóstwo sposobów na to, aby zachęcić użytkowników do kliknięcia i przejrzenia galerii zdjęć. Wykorzystaj to!

Facebook z poziomu Business Managera (jak i w Creator Studio) udostępnia pogląd, który wskazuje na wynik dystrybucji. To ułatwia analizę i wyciąganie konkretnych wniosków, jak czas publikacji, rodzaj postów, tematyka i inne, wpływają na aktywność odnośnie materiałów. Warto wykorzystać te podstawowe dane do odpowiedniego zarządzania treścią na danym fanpage’u.

Dla tych, którzy wytrwali do końca, mamy dodatkowy pro-tip na zwiększenie zasięgów na Facebooku. Nasza specjalistka ds. Social Media podpowiada, jak zwiększyć zasięg posta na Facebooku!

Stosuj linki poza treścią posta w komentarzu lub zrezygnuj z niego, jeśli zamierzasz dany post promować. W ten sposób możesz zwiększyć zarówno zasięg organiczny jak i płatny!

Sandra Król

Stosując się do podanych wskazówek, z pewnością zaobserwujesz poprawę jakości prowadzonych działań — twórz, eksperymentuj i analizuj publikowane treści. Jednak podane zagadnienia to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Aby lepiej zrozumieć, jak działają poszczególne kanały, wymagana jest wieloletnia wiedza i doświadczenie. Dlatego warto zastanowić się nad zleceniem prowadzenia social media oraz copywriting specjalistom, którzy stykają się z tematem zasięgu, zaangażowania i budowania relacji na co dzień i pomagają w osiąganiu oczekiwanych efektów. Czasami najprostsze rozwiązanie jest na wyciągnięcie ręki. Życzymy zwiększonego zasięgu!

NASZ ZESPÓŁ

KATARZYNA PRAŻMOWSKA

CEO

PAULINA
KONIK

Account Manager

JAGODA
STEFEK

Senior Content Specialist

MARIANA POPILEVYCH

Frontend Developer / Junior SEO Specialist

SANDRA KRÓL

Content Specialist

MACIEJ BEDNARCZYK

Junior Content Specialist

KATARZYNA STAWIARSKA

Junior Content Specialist

MAGDALENA WRĘCZYCKA

Junior Account Manager

MAKSYMILIAN RICHTER

Graphic Designer

KAROLINA SZEJA

Office Manager

SZUKASZ PROFESJONALISTÓW
DO MARKETINGU TWOJEJ FIRMY?

ZGŁOŚ SIĘ DO NAS