MAVIKA

Rolki, posty i relacje — czyli jak tworzyć ciekawe kreacje w social mediach

Podstawą prowadzenia social mediów jest aktywność – aktywność w postaci publikowania postów, relacji oraz rolek. Są to obecnie 3 podstawowe działania oferowane przez Facebooka oraz Instagrama, a media te wciąż się rozwijają i pozwalają na coraz to nowsze formy publikacji. Osoby, których działalność nie opiera się na social mediach, nie przykładają większej uwagi do publikowanych postów oraz relacji, natomiast w przypadku, kiedy osobie lub firmie zależy na odbiorcach, ważna jest atrakcyjność opublikowanej kreacji.

Dzień dobry, smacznej kawusi – czyli relacja

Relacja na Instagramie czy Facebooku jest genialną formą zaangażowania odbiorcy do podjęcia akcji na koncie. W dodatku relacja pojawia się na 24 godziny i po tym czasie znika, dlatego nie trzeba się martwić, że tablica profilu będzie zapchana. Dzięki relacji można pochwalić się swoimi mniejszymi przemyśleniami, zachęcić followersów do aktywności (np. poprzez głosowanie, Q&A czy quiz) lub pokazać tzw. backstage z tworzenia nowych treści. 

Relacja, jako że jest widoczna na samej górze strony, może być świetnym miejscem do poinformowania śledzących profil o nowo opublikowanym poście – trzeba jednak pamiętać o dozie tajemniczości, dlatego nie należy chwalić się całym zdjęciem czy rolką, które zostały umieszczone na tablicy, a jedynie ich skrawkiem. W tym celu bardzo często przykrywa się post innym obrazkiem lub napisem. Należy również pamiętać, aby nie spamować relacjami. Jeśli jest ich zbyt wiele, może to zniechęcić odbiorcę do obserwowania profilu. Wszystko zależy od rodzaju prowadzonego profilu, dlatego warto zapoznać się wcześniej z działaniami potencjalnej konkurencji.

Główny format – posty

To tutaj znajduje się serce profilu, którym są posty oraz od niedawna rolki, ale o nich za chwilę. Posty muszą być po prostu ładne. Ładne, czyli estetyczne, rzucające się w oczy, przykuwające uwagę, wyróżniające się w każdy możliwy sposób. Dlatego warto poświęcić więcej czasu na przygotowanie planowanej grafiki czy zdjęcia – te dobrze jest wcześniej przemyśleć i obrobić. Nie jest to możliwe w każdym przypadku. Niektóre zdjęcia są wyjątkowe i na ich zrobienie była tylko jedna niepowtarzalna okazja, ale kiedy do dyspozycji jest cały folder zdjęć np. z sesji, wtedy należy poświęcić trochę czasu na wybór odpowiedniego „niepowtarzalnego” ujęcia. Oczywiście post to nie tylko grafika, ale również jej opis, a ten – im ciekawszy, tym korzystniej wpływa na odbiór profilu. Opis nie musi być niesamowicie długi ważne, aby miał w sobie to „coś” i był spójny z całością. Ostatnim elementem postów są #hashtagi. Instagram pozwala na jednoczesne zamieszczenie 30 tagów w opisie posta i jest to naprawdę dużo. Optymalna ilość wątków to 10-20. Najważniejsze, aby były związane z postem (tak, Instagram to weryfikuje i posty zawierające hashtagi odbiegające od wątku są niżej pozycjonowane) oraz różnorodne pod względem mocy tzn. warto umieścić hashtagi, pod którymi kryje się zarówno mniej, jak i więcej publikacji. Zaprojektowany w ten sposób post na pewno przykuje uwagę i trafi do odbiorcy.

Mały PROtip

Instagram jest medium wykorzystywanym głównie w formie aplikacji na smartfony, dlatego jeśli zdjęcie/grafika mają przyciągnąć uwagę odbiorcy, warto, aby zajmowały jak największą powierzchnię feeda. W tym celu warto sięgnąć po format 4×5, który wypełni większą część kadru.

Przewijamy rolki

Jest to najmłodsza forma publikacji w social mediach, na której opiera się obecnie większość trendów, dlatego można w nich poszaleć i wrzucić na luz poprzez wygłupy czy nagrywanie komediowych scenek. To, co cechuje rolki to ich zasięg – docierają one do zdecydowanie większej liczby odbiorców niż posty czy relacje, a tym samym pozwalają na uzyskanie nowych followersów. Warto w takim razie, aby ich treść była w miarę możliwości uniwersalna oraz zrozumiała dla osób, które nie są zaznajomione z tematyką profilu. Rolka jest również świetnym miejscem do połączenia funkcji relacji z funkcją postu – na przykład poprzez zlepienie ujęć z backstage’u sesji z jej finalnym efektem (w jednej rolce na przemian backstage, zdjęcie, backstage, zdjęcie). Pozwoli to osiągnąć naprawdę ciekawy efekt, a potencjalnego odbiorcę na pewno zachęci do zajrzenia na nasz profil.

Prowadzenie social mediów (nie) dla każdego

Teraz zapewne już wiesz, w jaki sposób tworzyć kreatywne treści na swojego Facebooka czy Instagrama, jednak nie każdy ma na to czas oraz nie każdy potrafi publikować na bieżąco. Na szczęście w przypadku, kiedy firma chce być nowoczesna i zyskać nowych Klientów z pomocą przychodzi agencja social media, której pracownicy znają się na rzeczy i zadbają, aby profil był prowadzony profesjonalnie, estetycznie oraz systematycznie.

Przewiń do góry