MAVIKA

Agencja marketingu internetowego Śląsk

Jak zostać specjalistą social media?

W świecie social mediów może zaistnieć prawie każdy. Wystarczy odrobina kreatywności, pomysł na siebie i świadomość funkcjonowania social mediów. Ale co trzeba robić, by zostać specjalistą w tej dziedzinie? Przeczytaj tekst, w którym odpowiadamy na to pytanie!

Social media specialist, czyli kto?

Social media są naprawdę cennym narzędziem, jednak przynoszą sukcesy dopiero wtedy, gdy używane są we właściwy sposób. Monitoring i obsługa social mediów to zajęcie dla specjalistów ds. social mediów! Dla nich media społecznościowe to środowisko naturalne, w którym bez problemu się odnajdują. Osoba, która nosi miano specjalisty ds. social mediów, wie, jak wygenerować wartościowy ruch na profilu, z powodzeniem zajmuje się prowadzeniem kanałów, ich promocją oraz całościową opieką. Jeżeli do tej pory prowadziłeś działania na własną rękę, musisz mieć świadomość, że w perspektywie długoterminowej jest to mało efektywne. Prowadząc biznes i koncentrując się na swoich obowiązkach, istnieje mała szansa na znalezienie dodatkowego czasu na obsługę social mediów. 

Czym właściwie zajmuje się social media specialist?

Niewiele osób ma świadomość, że social media stanowią doskonałą trampolinę zarówno do sukcesu, jak i porażki. Spotkaliście się kiedyś z powiedzeniem, że w sieci nic nie ginie? To prawda. Wszystko, co zostało umieszczone w sieci, bardzo szybko utrwala się w pamięci użytkowników, a jeszcze szybciej w bazach danych właścicieli największych kanałów. W dobie dominacji mediów społecznościowych oraz tzw. przepychu informacyjnego, selekcja udostępnianych treści jest więc niezwykle istotna. Poza tym każdy z kanałów charakteryzuje się inną specyfiką. Wśród najczęściej wykorzystywanych serwisów społecznościowych, z których korzystają specjaliści ds. social mediów, znajdziemy przede wszystkim: 

  • Facebooka – obecnie najpopularniejszy serwis społecznościowy. Platforma jest miejscem, gdzie użytkownicy przynależą do przeróżnych grup, śledzą i angażują się w konkretne wydarzenia, prezentują siebie, od tej bardziej służbowej i formalnej strony.
  • Instagrama – portal, który coraz prężniej się rozwija poprzez nowe funkcje takie jak np. reels (rolki), a społeczność, która już z niego korzysta, spędza tam coraz więcej czasu. Każdy z użytkowników posiada własny profil, w którym widoczne są jego zdjęcia, krótki biogram, a także 24-godzinne relacje. Na tablicy, czyli tzw. „newsfeedzie”, pojawiają się najnowsze zdjęcia z profili, które obserwujemy. Treści, które szczególnie przypadną nam do gustu, możemy docenić polubieniem – serduszkiem. Istotną cechą Instagrama jest obecność hashtagów.
  • Twittera – to kolejny kanał mediów społecznościowych, który cieszy się wyjątkowo dużą popularnością. W opinii wielu osób charakteryzuje się swoistą specyfiką, która uwarunkowana jest jego egalitaryzmem. Możliwości oferowane przez Twittera przyciągają w swoje szeregi przede wszystkim polityków, dziennikarzy i osoby publiczne, które odczuwają wewnętrzną potrzebę dzielenia się własnymi poglądami. Ze względu na możliwość dyskusji i zwięzłość zamieszczanych komentarzy, Twitter stanowi najlepsze źródło bieżących informacji.
  • TikToka – to aplikacja umożliwiająca publikację krótkiego materiału wideo. Publikowany materiał może być urozmaicony wybraną ścieżką dźwiękową, filtrem czy zabawą obrazem. Ten kanał komunikacji nieustannie się rozwija i podbija serca milionów osób na całym świecie. Jego przystępna i nieco rozrywkowa forma przyciąga nie tylko zwykłych użytkowników, ale także popularne marki.
  • Pinteresta – jest wizualnym serwisem społecznościowym, w którym użytkownicy dzielą się z innym swoimi odkryciami. Pinterest to światowy katalog pomysłów,  który pomaga ludziom znajdywać i gromadzić wizualne informacje. Udostępnione piny można skomentować, polubić lub przypiąć na swojej tablicy. 

Wraz z ewolucją social mediów rozwijają się jego użytkownicy, którzy dostosowując się do panujących trendów, jednocześnie wyznaczają nowe. Social media specialist to osoba, która czuwa nad tym wszystkim. Do jego obowiązków należy więc prowadzenie profilu marki w zgodzie z ogólną strategią komunikacji, dbanie o spójność profilu, ale także o atrakcyjność treści i kontakt z Klientem. 

Czy istnieje recepta na sukces?

Różnorodność serwisów i dynamika ich rozwoju wpływa na to, że spektrum umiejętności specjalisty ds. mediów społecznościowych powinno być dosyć szerokie, ale przede wszystkim elastyczne i uniwersalne. Studia to doskonały pomysł na poznanie aspektów teoretycznych, ale nie ukrywajmy, najwięcej dowiadujemy się z praktyki. Jak więc zostać profesjonalistą w tej dziedzinie? Magiczna recepta na sukces nie istnieje, ale przygotowaliśmy kilka porad, które pomogą w dążeniu do bycia wirtuozem social mediów.

  1. Bądź aktywny – aktywność pozwala poznać największe tajniki i zakamarki mediów społecznościowych. Im więcej działasz, tym więcej rzeczy się uczysz.
  2. Rozwijaj się – uczestnictwo w szkoleniach to winda do sukcesu. Dzięki poznaniu perspektywy i doświadczeń innych, możliwe jest wypracowanie własnej strategii działania.
  3. Ćwicz operowanie językiem korzyści – celem sprawnego operowania słowem jest wytworzenie potrzeby, która zachęca potencjalnego klienta do skorzystania z oferty. Język korzyści wymaga formułowania zachęcających przekazów, dostarczających realną dla użytkownika wartość.
  4. Poznawaj nowe narzędzia – mnogość technologii umożliwia tworzenie różnorodnych przekazów wizualnych i tekstowych. Nie warto zamykać się wyłącznie na jedną technikę działania. Odpowiedni przegląd dostępnych narzędzi, pozwoli rozwinąć skrzydła i pomoże także w efektywniejszym tworzeniu contentu.

Posiadasz wiedzę z zakresu marketingu i reklamy? Wiesz, że social media to Twoje środowisko naturalne? W takim razie praca jako specjalista social mediów jest dla Ciebie!

Przewiń do góry