MAVIKA

Agencja marketingu internetowego

TikTok w biznesie

Powiedzieć, że TikTok wdarł się do świata social mediów w zaskakujący sposób to nic nie powiedzieć. Eksperci zajmujący się na co dzień rynkiem medialnym nie przewidzieli, że aplikacja, która w 2017 roku przejęła podupadające music.ly odniesie aż taki sukces w tak krótkim czasie. Skąd ten fenomen?

Sukces TikToka

Chińska platforma od momentu powstania w 2016 roku notuje stały przyrost aktywnych użytkowników w tempie dotychczas nieosiągalnym przez inne social media. Jak podaje Sensor Tower — całkowita liczba użytkowników wynosi już ponad 3 miliardy na całym świecie i wciąż rośnie. Aplikacja na smartfony jest natomiast najchętniej pobieraną aplikacją na świecie.  

Jak wygląda pozycja TikToka w Polsce? Wg badań przeprowadzonych we wrześniu 2021 roku na zlecenie redakcji wirtualnemedia.pl — polskich użytkowników platformy jest już ponad 10 mln. Daje to ponad 35% zasięgu wśród wszystkich użytkowników internetu. Pod tym względem TikTok ustępuje nadal Facebookowi oraz Instagramowi, ale zdołał już wyprzedzić np. Twittera 

TikTok — młodzieżowy trend czy następca „starych” social mediów?

Zdania na temat TikToka bywają naprawdę skrajne. Przez część obserwatorów uważany jest za dziecinną aplikację niemającą nic do zaoferowania dojrzalszym użytkownikom. Inni twierdzą zaś, że TikTok jest na dobrej drodze jeśli nie do zastąpienia Facebooka, to przynajmniej Instagrama. Jak jest naprawdę? Możliwe, że obie perspektywy są nieco zbyt skrajne.

Prawdą jest, że za aplikacji w przeważającym stopniu korzystają osoby poniżej 18 roku życia. Świadczyłoby to więc o prawdziwości pierwszej tezy. Jednak stale rosnąca liczba użytkowników oraz trendy ze świata pokazują, że stopniowo zaczyna to ulegać zmianie. Wśród polskich użytkowników 40% z nich stanowią osoby w przedziale wiekowym 18-24. Korzystający z TikToka zaczynają się starzeć, a nowoprzybyli na platformę są także coraz starsi. Zaobserwować tutaj można dosyć powszechny cykl, przez jaki przechodziła większość platform społecznościowych. Na początku skupiając wokół siebie zainteresowanie głównie młodszych, by na późniejszych etapach poszerzać tę grupę.   

Co z tezą, na podstawie której TikTok miałby zostać następcą np. Facebooka? Cóż platforma Marka Zuckerberga mimo niedawno zapowiedzianych zmian i ciągłego rozwoju traci zaangażowanie szczególnie młodszych użytkowników. Wciąż jest to jednak największa platforma social mediów świata, której zdetronizowanie nie będzie wcale takie proste. Można stwierdzić, że tak samo jak np. serwisy streamingowe nie zastąpiły do końca tradycyjnej telewizji, tak TikTok nie zastąpi dotychczasowych platform. W zależności od preferencji  i tego czego akurat szukają, użytkownicy będą spędzać więcej lub mniej czasu na wybranej platformie.

TikTok szansą dla biznesu?

Stały wzrost użytkowników, zwiększanie zaangażowania nowych grup wiekowych i coraz to nowsze funkcje — to już wiemy. Ale czy biznes i TikTok idą w parze? Jak to często bywa, odpowiedź brzmi: „to zależy”. Po pierwsze warto zastanowić się, jaka jest potencjalna grupa odbiorców naszej marki, uwzględniając ich wiek i zainteresowania. 

Kolejnym aspektem jest charakterystyka platformy. TikTok opiera się w dużej mierze na trendach i zaangażowaniu twórców w powstający content. Jeśli czujesz, że Twoja marka ma coś ciekawego do zaoferowania, Twoi pracownicy są chętni w angażowanie się w tworzenie materiałów oraz śledzenie trendów — może to przynieść korzyści. Nie daj sobie wmówić, że TikTok nie jest dla Twojej branży. Na tej platformie rekordy oglądalności biją czasem filmiki pokazujące w kreatywny sposób pracę w piekarni, laboratorium czy na stacji benzynowej. Może i Twój biznes ma coś ciekawego do pokazania.

TikTok jak wszystkie kanały social media oferuje również wiele formatów reklamowych. Do wykorzystania marek są dosyć standardowe kreacje w postaci ekranów powitalnych oraz filmików, a także treści angażujące społeczność w postaci popularnych „Hashtag Challenge” czy filtrów zwanych „Branded Effects”. Twój biznes nie musi decydować się na jedno z działań reklamowych, większość marek z powodzeniem łączy wiele treści sponsorowanych uzyskując lepsze efekty. 

Jak widać TikTok to nie tylko aplikacja oferująca krótką rozrywkę. Obecnie jest to ogromne medium oferujące coraz bardziej zróżnicowane treści dla coraz szerszej grupy odbiorców. Platforma może być szansą dla biznesu, co potwierdzają także liczby. Wg agencji Open Mobi aż 33% polskich użytkowników TikToka dokonało zakupu na skutek reklam na platformie. Jeśli uważasz, że TikTok może być korzystny finansowo lub wizerunkowo również dla Twojej firmy. Zgłoś się do nas! Profesjonalna agencja marketingu internetowego pozwoli zaistnieć Twojej marce na TikToku. Zróbmy razem coś kreatywnego!

Przewiń do góry