MAVIKA

W jaki sposób użytkownicy sami budują marketing firmy? Czyli User Generated Marketing

W dobie internetu oraz zalewającej nas fali reklam, które najczęściej przedstawiają  wyidealizowane produkty bez wad, odbiorcy niechętnie i coraz mniej ufają markom oraz prezentowanym przez nich treściom.  Czy to znaczy, że firmy powinny odejść od działań promocyjnych nastawionych na prezentacje produktów? Niekoniecznie, dobrym, dodatkowym elementem w działaniach promocyjnych może być User Generated Marketing.

Czym jest User Generated Marketing?

User Generated Marketing w dużym skrócie to marketing tworzony przez użytkowników.

Są to wszystkiego rodzaju niepłatne treści tworzone i rozpowszechniane przez fanów produktu lub marki. Zaliczają się do nich:

  • referencje/ opinie
  • tweety,
  • posty na blogach,
  • filmy,
  • zdjęcia, na których oznaczana jest marka lub produkt,
  • konkursy, 
  • komentarze, hasztagi. 

User Generated Content może być mylony z Influencer Marketing, jednak są to zupełnie inne rodzaje marketingu. Główną różnicą między nimi jest to, kto publikuje treści. W przypadku Influencer Marketing są to osoby popularne, wcześniej opłaceni influencerzy o dużym zasięgu, natomiast w UGC treści publikują zwykli internauci, którzy sami zdecydowali się na podzielenie się swoją opinią w związku z produktem/ marką. 

Dlaczego UGC jest skuteczny?

Głównie dlatego, że treści pochodzą od zwykłych ludzi, dzięki czemu produkt staje się bardziej „autentyczny”. Recenzje produktów, zdjęcia na Instagramie, filmy z rozpakowywania – to niefiltrowane sposoby oceny oferty, które zwiększają zaufanie kupujących. Konsumenci szukają innych kupujących, którzy odpowiedzą na pytania dotyczące produktów i podzielą się spostrzeżeniami na temat zakupów. Użytkownicy znacznie częściej ufają rekomendacjom od innych osób niż materiałom marketingowym.

Jak zachęcić użytkowników do tworzenia treści?

Aby użytkownicy chcieli sami dzielić się swoimi opiniami (zależy nam oczywiście na dobrych opiniach) albo publikowali inne treści z oznaczonymi produktami bądź specjalnymi #, należy ich zachęcić do tego. W jaki sposób?

  1. Należy badać potrzeby i najczęściej wykorzystywane kanały komunikacyjne, obserwować nowe trendy, w celu zapoznania się z potencjalnymi klientami, użytkownikami oraz ich preferencjami.
  2. Warto przygotowywać konkursy, wyzwania, ankiety lub ciekawe hasztagi, dzięki czemu aktywizujecie użytkowników i zachęcasz do „zabawy”.
  3. Bądźcie aktywni na swoich social mediach, zachęcajcie do dyskusji, czasami nawet wchodźcie w nią z użytkownikami. 
  4. Doceniajcie tych, którzy tworzą Wasze UGC – np. poprzez darmową dostawę, niewielki rabat lub inną drobną korzyść. Komentujcie, udostępniajcie, lajkujcie treści, które tworzą użytkownicy, dzięki temu zobaczą, że są ważni dla marki. 
  5. Nie bójcie się pytać i zachęcajcie do dzielenia się wrażeniami.

Przykłady działań firm w ramach UGC

Firma Starbucks zorganizowała kampanię, w której wykorzystała artystyczne możliwości swoich klientów. Konsumenci otrzymywali białe kubki z logo Starbucksa, które mogli w dowolny sposób udekorować i podzielić się wynikami swojej pracy, publikując zdjęcia kubka opatrzone hasztagiem #WhiteCupContest. Dzięki tej akcji Starbucks pozyskał darmowy content, ocieplił wizerunek marki, uzyskał wzrost sprzedaży oraz rozpoczął nowy trendu malowania papierowego kubka nie tylko w USA, gdzie była organizowana akcja, ale też w innych krajach, w których jest Starbucks. Kampania #WhiteCupContest wygenerowała blisko 4000 zdjęć z kubkami. Dodatkowo zwycięski wzór kubka stał się tak popularny, że rok po akcji trafił do regularnej sprzedaży.

Szukasz kreatywnych sposobów na polepszenie swoich wyników marketingowych? Design Thinking to metoda, która może Ci pomóc.

Przewiń do góry