MAVIKA

agencja reklamowa

Rynek agencji reklamowych w Polsce

Reklama stanowi obecnie jedno z najważniejszych narzędzi umożliwiających zdobycie przewagi konkurencyjnej. To przy jej pomocy możliwe jest przekonanie konsumenta do zakupu konkretnego produktu, czy usługi. W sytuacji tak ogromnego nasycenia rynku, kluczowy okazuje się wybór odpowiedniego partnera, który wesprze działania reklamowe marki. Co ciekawe, według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Polsce jest prawie 11 tysięcy przedsiębiorstw, które takiego wsparcia są w stanie udzielić. Co to oznacza? A no tyle, że wybór jest naprawdę ogromny! Zdecydowana większość firm działających w sektorze komunikacji marketingowej to małe organizacje, ale mamy też kilka dużych niezależnych agencji czy międzynarodowych holdingów reklamowych takich jak WPP, Publicis Group Polska czy Group One.

Jedno jest pewne – rynek reklamy zdecydowanie niw wygląda tak samo, jak kiedyś. Wiele rzeczy uległo zmianie, a jedną z dominujących zmian jest przejście reklamy w świat cyfrowy…

Cyfryzacja reklamy

Bez sieci trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie. Kiedyś Internet stanowił przede wszystkim miejsce rozrywki, dziś jest to przestrzeń, która pozwala na znacznie więcej. Sytuacje doskonale odzwierciedlają dane statystyczne – w Polsce z Internetu korzysta blisko 33 mln osób, czyli ok. 87% całej populacji. W ostatnich latach znacząco zwiększyła się również grupa użytkowników mediów społecznościowych – obecnie social media są używane przez 27 milionów Polaków! To tylko potwierdza fakt, że świat doczekał się ery cyfryzacji, która nie ominęła także rynku reklamowego – w 2021 roku 59% wszystkich wydatków reklamowych stanowiła reklama online.

Czym zajmuje się agencja reklamowa?

Zgodnie z powszechnie znaną definicją agencja reklamowa to podmiot świadczący działalność reklamową na rzecz innych podmiotów. Innymi słowy – agencja przygotowuje, wdraża i koordynuje różnego rodzaju przedsięwzięcia reklamowe. Nadrzędnym celem owych działań  jest wypromowanie marki, jej produktu lub usługi w taki sposób, by pomóc jej w osiągnięciu sukcesu, wzroście sprzedaży i zwiększeniu zasięgów.

Zasadniczo agencje reklamowe działają w dwóch obszarach – ATL i BTL. ATL (z ang. „above the line”) jest rodzajem strategii marketingowej skierowanej do odbiorcy masowego bez personalizowania przekazu. Przykładem działania za pomocą marketingu ATL są reklamy w mediach tradycyjnych tj. w telewizji, radiu, prasie, a także na billboardach, czy plakatach. Dzięki wykorzystaniu tradycyjnych mediów przekaz dociera do większej ilości odbiorców, czyli potencjalnych klientów. BTL (z ang. „below the line”) natomiast, oznacza wszelkie działania reklamowe skupiające się na bliżej określonej grupie potencjalnych konsumentów. Reklamy BTL docierają do grupy docelowej drogą inną niż za pośrednictwem środków masowego przekazu, a wykorzystuje się do tego między innymi: pozycjonowanie w wyszukiwarkach, reklamę w mediach społecznościowych, czy e-mailing.

Zakres działania agencji reklamowej

Współcześnie zakres usług świadczonych przez agencje reklamowe jest bardzo zróżnicowany. Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim dynamiczny wzrost nowych mediów i innowacyjnych technologii. Wraz z nimi powstały (i wciąż powstają) nowe nośniki przekazu, które agencje wykorzystują w swoich działaniach. Zatem obszar prac agencji w głównej mierze zależy od: celu, jaki klient chce osiągnąć, branży, w której funkcjonuje, aktualnych trendów, oraz strategii marketingowej firmy.

Kluczowe obszary działalności

Jak już wcześniej wspominaliśmy, rynek agencji reklamowych jest naprawdę ogromny. Jednak agencja, agencji nierówna – niektóre bowiem oferują kompleksowe usługi, czyli wsparcie promocyjne marki na każdej możliwej płaszczyźnie, inne zaś ograniczają się do konkretnych obszarów, czy form promocji. Jakie typy agencji możemy wyróżnić?

  • agencje typu „full service” (agencje 360°) – świadczące pełen zakres usług w różnych obszarach marketingu,
  • agencje interaktywne i internetowe – zajmujące się marketingiem internetowym, czyli promocją marki w Internecie. Agencje te skupiają się m.in. na pozycjonowaniu stron WWW, tworzeniu stron internetowych, e-mail marketingu, content marketingu i działaniach w social mediach.
  • agencje SEO/SEM – działające przy optymalizacji, pozycjonowaniu stron internetowych i płatnych kampaniach,
  • agencje social media – pracujące nad kompleksową obsługą komunikacji marki w mediach społecznościowych.

Agencja MAVIKA – Twój partner w działaniach marketingowych

Zastanawiasz się, czy współpraca z agencją reklamową jest potrzebna? Zdecydowanie, zwłaszcza w obecnych czasach! Każda marka potrzebuje promocji, żeby zaistnieć na rynku i z powodzeniem w nim funkcjonować. Największe szanse na sukces ma ta firma, która wyróżni się i sama zrobi pierwszy krok w kierunku odbiorcy. Agencja reklamowa Katowice to doświadczony i kompetentny zespół, który pomoże zapisać się Twojej marce w świadomości odbiorców, zdobyć stabilną pozycję na rynku, i utrzymywać ją przez długie lata.

Przewiń do góry