MAVIKA

marketing dla branży medycznej

Czy marketing w branży medycznej jest potrzebny?

Czy marketing medyczny w ogóle jest potrzebny? Otóż tak! Chociaż mogłoby się wydawać, że stomatolog, czy chirurg raczej nie musi starać się o pacjenta (wręcz przeciwnie), to mimo wszystko warto by zadbał o własny wizerunek w sieci. Może się bowiem okazać, że poszukujący specjalisty pacjent nie będzie w ogóle wiedzieć o istnieniu danego lekarza, a wtedy pójdzie do konkurencji, o której znalazł więcej informacji i pozytywnych opinii. W dobie cyfryzacji to właśnie tak postępujemy, szukając specjalistów z każdej branży, również tej medycznej.

Prawo a reklama usług medycznych

I tu pojawia się pierwszy problem, ponieważ branża medyczna jest jedną z kilku branż w Polsce, na którą nałożone są szczególne ograniczenia reklamowe. Wynika to z wielu czynników –  ale chcąc legalnie zdobywać nowych pacjentów, trzeba znać przepisy dotyczące promowania usług medycznych i ich przestrzegać. 
Rynek reklamy w Polsce reguluje szereg ustaw, jednak z punktu widzenia branży medycznej najważniejszy wydaje się zapis z Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej, który zakłada, że podmiot wykonujący działalność leczniczą może jedynie podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, lecz ich forma i treść nie mogą nosić cech reklamy. Co to oznacza w praktyce?

  • Nie ma ogólnego zakazu reklamy, jest jednak zakaz działań „mających cechy reklamy”.
  • Zakaz ten dotyczy wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
  • Zakaz dotyczy tylko informacji przekazywanych do publicznej wiadomości.

Co zatem można, a czego nie? Przede wszystkim należy unikać wartościowania i nakłaniania odbiorcy do korzystania z oferowanych świadczeń zdrowotnych. Nie można także pisać, że dana placówka (lub podmiot wykonujący działalność leczniczą) jest najlepsza i jako jedyna gwarantuje skuteczne leczenie. To, czym warto się chwalić to m.in.:

  • osiągnięcia naukowe,
  • kwalifikacje (certyfikaty, kursy szkolenia itd.),
  • udział w ważnych wydarzeniach i konferencjach branżowych.

Co daje marketing w branży medycznej?

Marketing służy przede wszystkim wywarciu wpływu na konsumenta, by ten zakupił produkt bez względu na potrzeby, jakie odczuwa. Dzięki działaniom marketingowym firma jest w stanie sprzedać więcej produktów lub usług, a co za tym idzie zwiększyć swój zysk. Jak sprawa ma się w przypadku branży medycznej? Tutaj marketing umożliwia szerzenie świadomości profilaktyki zdrowotnej, a jednocześnie pokazuje, gdzie pacjenci mogą szukać pomocy. Ponadto, dzięki marketingowi medycznemu można:

  • stworzyć pozytywny wizerunek, 
  • poinformować pacjentów o zakresie oferowanych usług,
  • zdobyć zaufanie stałych pacjentów i pozyskać nowych,
  • utrzymać stałą komunikację z pacjentami,
  • informować o nowych usługach i zmianach w ofercie.

Jakie usługi obejmuje marketing w branży medycznej?

Marketing dla branży medycznej to szereg możliwości i narzędzi, które stosownie wykorzystane, mogą skutecznie wzmacniać świadomość marki wśród odbiorców. Jakie więc działania warto podjąć, by marketing był efektywny?

  • Stworzenie strategii marketingowej – która umożliwi usystematyzowanie wszystkich działań i procesów marketingowych.
  • Zdefiniowanie grupy docelowej – by dostosować komunikację i kreacje do odpowiedniego odbiorcy.
  • Pozycjonowanieoptymalizacja strony WWW (SEO) – by poprawić pozycję strony w wyszukiwarkach.
  • Content marketing – w postaci merytorycznych, wartościowych tekstów. Mogą to być wpisy na bloga, wywiady z lekarzami, artykuły sponsorowane, artykuły eksperckie, grafiki, czy posty na portalach społecznościowych.
  • E-mail marketing – cykliczna wysyłka newslettera i kampanii promocyjnych (marketing bezpośredni).

Głównym zadaniem marketingu medycznego jest stworzenie nici porozumienia z potencjalnym pacjentem. Jednym z potężniejszych narzędzi jest więc tutaj wartościowy content – unikatowe treści wspierają wizerunek brandu, pozytywnie wpływają na SEO, są cennym materiałem do publikacji w social mediach i skupiają Klientów wokół marki. 

Branża medyczna, marketing? Zobacz, jakie możliwości daje to połączenie!

Przewiń do góry