Ostatnio prowadzone szkolenie zainspirowało mnie do stworzenia krótkiego wpisu na temat tego, czym dla mnie są media społecznościowe. Zebrałam 6 najważniejszych punktów, o których musi pamiętać każdy, kto chce działać, a także przypomnieć sobie każdy, kto już działa w social media.
1. Social media to aktywna komunikacja
Ideą mediów społecznościowych jest rozmowa. Rozmowa z klientami stałymi, nowymi, potencjalnymi, a także innymi markami czy firmami z naszej branży. Dlatego ważne jest, by nigdy, przenigdy nie pozostawiać żadnego wpisu bez odpowiedzi. Zaangażowanie w komunikację z odbiorcami może przerodzić się w bardzo ciekawą wymianę zdań i opinii na temat naszej marki. Bardzo często możemy także poznać potrzeby naszych odbiorców, o których nie dowiemy się z innego źródła. Musimy być spontaniczni i dynamicznie dostosowywać się do odbiorców naszych komunikatów, choć oczywiście wszystko zależy od branży, w której się obracamy.
2. Social media to zaangażowanie
Ten punkt jest równie ważny, co pierwszy. Bez zaangażowania szybko zobaczymy, że nasze działania nie przynoszą żadnych efektów. Prowadząc stronę firmową na Facebooku zawsze musimy pamiętać, że fanpage musi “mówić” w taki sposób, że sami chętnie czytalibyśmy kolejne posty. W skrócie: umieszczamy takie posty, jakie sami chcielibyśmy widzieć. Jeżeli sami nie wczujemy się w temat, to nasi odbiorcy też szybko się znudzą i odejdą lub nawet w ogóle do nas nie przyjdą.
3. Social media to ciągła aktywizacja
Najgorsze, co może nas spotkać, to tona pracy wkładana w fanpage, piękne grafiki, dobre zdjęcia, idealne posty i… brak aktywności ze strony fanów. Na początku drogi niestety zawsze tak będzie, ale z czasem sytuacja powinna się polepszać. Oczywiście są czynniki, których “nie przeskoczymy”, takie jak algorytmy hierarchizujące treści czy brak budżetu na reklamę, jednak każdy post powinien zawierać w sobie zaczepkę w stronę użytkownika – pytanie, prośbę o poradę czy wyrażenie swojej opinii. Im więcej odpowiedzi i polubień (a teraz także i reakcji) zyskamy, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy zobaczą nasze kolejne posty na swoim newsfeedzie.
4. Social media to user generated content
Filarem mediów społecznościowych są użytkownicy i treści przez nich tworzone. Nie ma co ukrywać – lubimy czasem uzewnętrznić się, podzielić się nowinkami z życia prywatnego i poinformować naszych znajomych, co u nas. Jeśli dodatkowo użytkownik wciąga w to jedną ze swoich ulubionych marek, tym lepiej. Naturalne i spontaniczne zdjęcia użytkowników prezentujące nasze produkty “w akcji” to najlepsza reklama, na jaką możemy liczyć. Dlatego jeśli nie jesteśmy Coca-Colą, Starbucksem czy Nike, zachęcajmy użytkowników do chwalenia się zdjęciami nawiązującymi do naszej marki 😉
5. Social media to storytelling
Prawdziwe historie (lub historie “wyglądające” na prawdziwe) w mediach społecznościowych sprawdzają się świetnie. Ogrom wszechobecnej “idealności” już nas znudził, dlatego odrzucamy to, co stockowe i nie chcemy już oglądać idealny ludzi, w idealnych domach, posiadających idealne życie. Chcemy prawdy (nawet jeśli opowieść została utkana przez specjalistów od PRu), która zapadnie nam w pamięć, będzie w sobie nosić pewną uniwersalną wartość i będzie pewną nauką.
6. Social media to real time marketing
Media społecznościowe dzieją się teraz! Tu i teraz! Planując działania musimy o tym pamiętać. Real time marketing daje ogromne pole do popisu tym, którzy mają tysiąc pomysłów na minutę i nie wiedzą, gdzie ulokować swoją energię twórczą.
UWAGA: Real time marketing to nie życzenia z okazji świąt czy wpis “kibicujemy naszym” podczas meczu piłki nożnej. Real time marketing to sprytne nawiązanie do wydarzeń podczas wydarzeń. Liczy się refleks, oryginalny pomysł i błyskotliwe podejście do tematu, na przykład odpowiedź marki Kit Kat na “gryźliwego” Suareza podczas Mundialu 2014.