Social media są bardzo specyficznym środowiskiem, odniesienie sukcesu jest tutaj czymś, co się planuje i czym się zarządza, a nie czymś, co się po prostu samo dzieje. Sukces można zmierzyć przy pomocy odpowiednich KPI. Tak, cyferki to coś, co social media managerzy lubią najbardziej. Media społecznościowe dają pełen wachlarz zasobów do realizacji działań marketingowych, znajdziesz tam: grupę docelową, do której możesz dość precyzyjnie dotrzeć, niezbędne statystyki, możliwość wyboru różnorodnych formatów oraz kanały komunikacyjne pozwalające na budowanie społeczności.
Jak wykorzystać potencjał social mediów?
Zacznij od ustalenia celu działań. Możesz to zrobić samodzielnie lub przy pomocy agencji marketingowej. Pamiętaj – wyznaczenie celu to pierwszy i najważniejszy punkt, działanie na ślepo to najgorsza strategia. W końcu, żeby odnieść sukces, trzeba wiedzieć, co on tak naprawdę oznacza. Dopiero w tym przypadku można go rzeczywiście zmierzyć. Działanie dla samego działania to droga donikąd.
Jakie mogą być przykładowe cele prowadzenia social mediów? Zwiększanie świadomości marki, dotarcie z produktem do nowych odbiorców i potencjalnych Klientów, wsparcie sprzedaży przy wykorzystaniu dodatkowego kanału, zwiększenie ruchu na stronie czy pozyskiwanie leadów. To tylko kilka przykładów. Zastanów się, który z celów jest dla Ciebie najistotniejszy i opracuj strategię działania, która poprowadzi Cię do osiągnięcia sukcesu. Tutaj właśnie przydadzą się wcześniej wspomniane KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności Twoich działań.
Dobrze dobrane KPI są SMART
Nasze mierniki sukcesu by mogły być skuteczne, powinny być zgodne z metodą SMART, czyli:
Specific – konkretne i jasno sprecyzowane,
Mesurable – mierzalne – możliwe do policzenia i weryfikacji stopnia realizacji,
Attainable – osiągalne i realnie możliwe do spełnienia,
Relevant – istotne i posiadające konkretną wartość,
Time-bound – określone w czasie.
Dobrze ustalone KPI powinny być dokładne i jasno sprecyzowane, a to wymaga poświęcenia czasu liczbom i zrozumienia co dokładnie się za nimi kryje, jakie dokładnie działania podejmują Twoi odbiorcy i dlaczego.
Jak stworzyć strategię na social media?
Zrób to jak profesjonalista. Agencje marketingowe zaczynają od analizy danych, na podstawie których budują strategię. Jakie są jej przykładowe elementy?
- analiza wyjściowa,
- analiza SWOT,
- misja, wizja i wartości marki,
- zbadanie otoczenia biznesowego,
- zbudowanie person i określenie grup docelowych,
- wyznaczenie kanałów komunikacyjnych,
- określenie tone of voice marki.
Generalnie elementy te powinny być już uwzględnione w strategii marki i zostać jedynie dostosowane do środowiska mediów społecznościowych, ale jak wiemy – różnie tutaj bywa. Warto jednak pamiętać, by tworzyć strategię w sposób przemyślany. Gdy komunikaty będą nieskuteczne, jedynym efektem takich działań będzie narażanie się na koszta, a tego przecież nikt nie chce.
Jak budujemy sukcesy naszych Klientów?
Chętnie opowiemy o tym, jak zbudowaliśmy społeczność wokół marki osobistej liczącą 5600+ odbiorców. Przemysław Jasnowski, ponieważ to właśnie o jego marce osobistej mowa jest lekarzem medycyny, specjalizującym się w chirurgii ogólnej i chirurgii onkologicznej. Jego celem było pokazanie wieloletniego doświadczenie w operacji piersi i zbudowanie marki, która odzwierciedli jego pasję, zaangażowanie i styl pracy.
Działania zaczęliśmy od przeprowadzenia warsztatów Design Thinking. W ich trakcie wyklarowały się nam najważniejsze cele. Na czym nam zależało? Chcieliśmy zbudować markę, która uniknie charakterystycznych dla branży doktora Jasnowskiego schematów, skupiliśmy się na budowaniu autentycznego autorskiego contentu zbudowanego na materiałach dostarczanych bezpośrednio przez naszego chirurga.
Efekty? Nieidealne, ale niesamowicie wiarygodne zdjęcia zadowolonych Pacjentek wykonywane przez doktora Jasnowskiego dostały skrzydeł. Przy naszej pomocy na jego profilach szybko zaczęły budować się społeczności skupione na empatii, zrozumieniu i zapewnianiu wsparcia – wszystko to dzięki naturalnemu ukazaniu zaangażowania i pasji lekarza. Z czasem Pacjentki stały się ambasadorkami marki doktora Jasnowskiego.
Nasze zaangażowanie i chęć działania nie gaśnie, razem z Panem Przemkiem organizujemy kolejne sesje zdjęciowe (niektóre całkiem szalone 😜) i nagrania. Efekty są bardzo wyraźne, Pacjentki chętnie reagują i komentują posty lekarza słowami uznania, pozostawiając w nich wiele bardzo ciepłych emocji.
Agencja marketingowa – możesz na nas liczyć!
Jeśli nie do końca czujesz temat mediów społecznościowych, to pamiętaj, że wcale nie musisz robić tego samodzielnie. Możesz zaangażować do pomocy agencję marketingową, która wykona tę pracę za Ciebie. Chętnie pomożemy – skontaktuj się z nami i porozmawiamy o szczegółach współpracy.