Dlaczego potrzebna jest analityka internetowa? - MAVIKA
Agencja marketingu internetowego Śląsk

Dlaczego potrzebna jest analityka internetowa?

Prowadzisz stronę lub sklep internetowy, ale wciąż nie wiesz, które działania przynoszą efekty, a które możesz pominąć? Nie masz danych na temat swojego Klienta lub odbiorcy? Jesteś w odpowiednim miejscu! Dziś opowiemy trochę więcej o analityce internetowej, która odpowie na większość nurtujących Cię pytań!

Słowo wstępne: czym jest analityka internetowa?

Prowadząc działania promocyjne w internecie, często zastanawiamy się, w jakie kanały marketingowe inwestować, ile kosztuje pozyskanie jednego Klienta i co opłaca się promować. Właśnie w tym momencie z pomocą przychodzi analityka internetowa! Analityka internetowa (analityka webowa) jest złożonym systemem, który łączy w sobie procesy, analizę i zestaw specjalnych narzędzi, dzięki którym uzyskujemy niezbędne dane dla firmy. Na podstawie wyciągniętych informacji możemy zobaczyć, jak zachowują się użytkownicy na naszej stronie internetowej, co i w jaki sposób przeglądają lub kupują, skąd docierają i dlaczego opuszczają naszą stronę. Dzięki analityce internetowej możemy zwiększać efektywność kampanii Google Ads i SEO, optymalizować ścieżki Klientów oraz poznawać swoją konkurencję. 

Głównym zadaniem analityki internetowej jest sprawić, aby wzrósł współczynnik konwersji na danej stronie. W zależności od branży, konwersją może być zakup produktu, kliknięcie w numer telefonu, założenie konta czy wysłanie formularza. Dzięki bieżącej analizie działań możemy wykrywać błędy oraz niedociągnięcia na stronie, co bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia konwersji. 

Rozumiem, ale jak to wdrożyć? 

Analityka internetowa jest pojęciem złożonym i obszernym. Żeby zrozumieć, od czego zacząć analizę oraz optymalizację, musimy rozbić działanie na kilka etapów, odpowiadając na pytania:

  1. Co chcę zbadać? Decydujemy się, jakie dane chcemy uzyskać i jakie cele ustawić. W przypadku e-commerce, którego głównym zadaniem jest sprzedaż produktów, chcemy wiedzieć, z którego kanału dotarli do nas Klienci, jaki jest przychód sklepu i koszt pozyskania Klienta oraz jak wyglądał lejek sprzedażowy. Jeśli prowadzimy stronę-wizytówkę, to za konwersje możemy uznać wypełnienie formularza.
  1. Jakie narzędzia mi pomogą? Zacznij od najpopularniejszych, a do tego darmowych, narzędzi do analityki Google Analytics (GA) i Google Tag Manager (GTM). Dzięki prawidłowej konfiguracji GTM z GA, możemy tworzyć i śledzić zdarzenia, na których nam najbardziej zależy. Wyznaczenie celów w GA jest podstawą do działań marketingowych w internecie, gdyż to dzięki celom dowiadujemy się o dokonanych konwersjach. Z GA wyciągniesz informacje o swoich konwertujących użytkownikach, co pomoże w wybraniu kierunku narracji. Poprawnie konfigurując dane narzędzia, będziemy w stanie uzyskać interesujące nas dane.
  1. Mam dane, co z nimi zrobić? Po kilku miesiącach monitorowania nadszedł czas na raport i analizę. Na tym etapie warto zwrócić uwagę nie tylko na współczynnik konwersji, ale i sezonowość witryny, współczynnik odrzuceń, najczęstsze miejsca porzucenia strony oraz kanały. Dzięki analizie kanałów dotarcia możemy zmniejszać lub zwiększać budżet prowadzonych działań, co korzystnie wpłynie na koszt pozyskania Klienta.  
  1. Czemu strona wciąż nie konwertuje? Jak można się domyśleć, raport i analiza to tylko początek naszej optymalizacji. Wiedzieć to za mało, trzeba działać! Zaplanuj i wdróż zmiany na stronie, spraw, aby była przyjazna użytkownikowi (unikaj wyskakujących pop-upów czy zbyt długiej ścieżki zakupowej!) i napraw wszystkie pojawiające się błędy. Sprawdź, jak robi to Twoja największa konkurencja i zrób to jeszcze lepiej! 

Dla zaawansowanych: nie samym Google Analytics strona żyje

Oprócz wyżej wspomnianych, darmowych narzędzi do analityki internetowej, rynek oferuje także szeroką gamę programów, które przydadzą się podczas analizy strony internetowej. Polecamy przyjrzeć się sprawdzonym, najczęściej używanym przez nas narzędziom do pozycjonowania stron www: Senuto, Semstorm i Ahrefs.

SENUTO

Senuto to platforma analityczna, która pojawiła się w 2014 roku. Dzięki rozbudowanym funkcjom danego narzędzia można sprawdzić widoczność naszej witryny (ilość fraz, na które wyświetlamy się w TOP3, TOP10, TOP50) oraz monitorować spadki i wzrosty pozycji. Chcąc wprowadzić nowe usługi do kampanii, w Senuto możemy sprawdzić najlepiej pasujące frazy, ilość ich wyszukiwań miesięcznie, zmiany pozycji i koszt. Oprócz tego, Senuto oferuje dane na temat sezonowości witryny oraz informacje o naszej konkurencji i porównanie konkurencyjnych słów. 

SEMSTORM

Semstorm to kolejna platforma do analizy witryn www, umożliwiająca pozyskanie niezbędnych danych do optymalizacji kampanii SEO i SEM. Podobnie jak Senuto, Semstorm oferuje bieżącą analizę widoczności strony, pozycji interesujących nas fraz, a także informacje o frazach generujących największy ruch. Narzędzie to przedstawia także największą konkurencję witryny i porównuje widoczność na określone frazy. Jedną z najbardziej przydatnych funkcji Semstorm jest generator tematów dla artykułów pod SEO oraz słownik synonimów słów kluczowych, który ułatwia także pracę copywriterowi. 

AHREFS

Ahrefs to jedno z najczęściej używanych narzędzi, służące do analizy profilu linkowania. Badanie linków zwrotnych oraz ich jakości pozwala na zoptymalizowanie kampanii SEO. Oprócz tego ma wiele podobnych do Semstorm i Senuto funkcji, które pozwalają na badanie słów kluczowych, monitoring i śledzenie pozycji, a także badanie treści.

Chcesz dowiedzieć się więcej o analityce internetowej? Zadzwoń do nas! Nasi specjaliści zaproponują Ci najlepsze rozwiązanie w zakresie doboru narzędzi, analizy Twoje witryny i jej optymalizacji! Sprawdzimy, jak możemy zwiększyć Twoje konwersje i które kanały pozyskiwania Klientów wdrożyć!

NASZ ZESPÓŁ

Katarzy Prazmowska Agencja marketingu internetowego

Katarzyna
Prażmowska

CEO

Karolina
Szeja

Office Manager

Maksymilian Richter

Maksymilian
Richter

Graphic Designer

Sandra Król

Sandra
Król

Content Specialist

Katarzyna
Stawiarska

Content Specialist

Maciej Bednarczyk

Maciej
Bednarczyk

Content Specialist

Magdalena
Wręczycka

Account Manager

SZUKASZ PROFESJONALISTÓW
DO MARKETINGU TWOJEJ FIRMY?

ZGŁOŚ SIĘ DO NAS