Wielu właścicieli dostrzegło potencjał w internecie i postanowiło prowadzić swoją działalność w przestrzeni wirtualnej. A ci, którzy tego nie zrobili, zmienili zdanie – skłoniła ich do tego poniekąd obecna sytuacja. Z prowadzeniem e-sklepu wiąże się wiele obszarów, o które należy zadbać. Nietrudno tutaj o pomyłkę. Poniżej przedstawiamy 5 największych błędów sprzedawców sklepów online.
- Brak responsywności strony z urządzeniami typu mobile
Nikogo chyba nie dziwi fakt, że ponad połowa ruchu w sklepach internetowych pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Dlatego tak ważne jest, aby witryna była odpowiednio dostosowana nie tylko do przeglądania na komputerze. Zwróćmy na to uwagę już na samym początku optymalizowania strony internetowej.
- Brak wyraźnego CTA na stronie
Klient wchodzi na stronę internetową, a my, zamiast ułatwiać mu ścieżkę zakupową, bombardujemy go informacjami, wyskakującymi okienkami i reklamami. A do tego nie wskazujemy mu miejsca, gdzie i co może u nas zamówić (i za ile). Katalog produktów oraz panel zakupowy powinien być maksymalnie przejrzysty tak, aby nic nie budziło wątpliwości Użytkownika. Najważniejsze komunikaty “zamów teraz” powinny być wyszczególnione np. za pomocą koloru czy obramowania w formie przycisku. Drogę od przeglądania oferty do zamówienia produktu powinno dzielić maksymalnie parę kliknięć.
- Brak certyfikatu SSL
Internauci mają ograniczone zaufanie do przeglądanych stron internetowych. Jeśli spotka się z informacją, że strona nie jest zabezpieczona, nie łudźmy się, że machnie ręką i rozpocznie zakupy. W ten sposób możemy stracić cenny ruch, a co gorsza negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Regularnie sprawdzajmy, w jaki sposób wyświetla się nasza strona w wyszukiwarce, aby uniknąć rozczarowania.
- Brak obecności i reklam w social media
Prowadzimy sklep online, więc strona internetowa wystarczy, prawda? Nie do końca. Prawie każdy użytkownik korzysta z social media przynajmniej raz dziennie. Nie każdy natomiast od razu szuka produktu w wyszukiwarce. Nieraz bywa tak, że Klient zauważa potrzebę zakupu dopiero w momencie zauważenia reklamy czy też posta, który polubił jego znajomy, a nawet później. Poprzez reklamy wzrasta też świadomość na temat marki, co jest pierwszym krokiem do zwiększenia wiarygodności Konsumenta względem niej. Internauta najpierw zaczyna kojarzyć markę, a dopiero później może zdecydować się na zakup produktu.
- Brak podpięcia podstawowych narzędzi analitycznych
Podstawą działań w internecie są (a przynajmniej powinny być) regularnie monitorowane dane. Darmowe narzędzia analityczne jak np. Google Analytics mogą dostarczyć nam informacji o źródłach wizyt, czy o tym, jakie strony odwiedzają Użytkownicy, oraz kim są – z jakiego systemu korzystają i jakim językiem się posługują. A najlepsze jest to, że to tylko namiastka tego, czego możemy się dowiedzieć.
Przedstawione błędy dotyczące sklepów internetowych są zaledwie kroplą w morzu. Istotna jest również estetyka strony, szybkość jej ładowania, czy pozycja w wyszukiwarce (optymalizacja strony pod kątem SEO). Jest wiele obszarów, z którymi zmaga się e-sklep, a które nie zawsze są odpowiednio zaopiekowane. Dlatego warto nawiązać współpracę z agencją marketingową, która nie tylko ma doświadczenie, ale również odpowiednią wiedzę i narzędzia, które pozwolą na zwiększenie konkurencyjności sklepu.