Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Cornell pokazują, w jaki sposób skanujemy treść poszukując informacji za pomocą wyszukiwarki Google. Okazuje się, że kluczową rolę odgrywają dwie pierwsze pozycje, z czego ta pierwsza generuje ponad 4 razy więcej przejść na stronę niż ta druga (ok. 56% wszystkich kliknięć). Każdy kolejny link równa się relatywnie niższy współczynnik kliknięć. Pozycją 11, która znajduje się na drugiej stronie w wyszukiwarce, jest zainteresowanych zaledwie 1% internautów. Jaki z tego wniosek? Aby skutecznie przyciągać użytkowników na swoją stronę, musisz być widoczny w wynikach wyszukiwania.
Jak to zrobić? Istnieją dwa najważniejsze sposoby: pozycjonowanie strony oraz Google Ads. Co bardziej się opłaca? Przeczytaj nasz wpis, aby znaleźć rozwiązanie dla siebie.
Pozycjonowanie strony
Plasowanie się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce to klucz do sukcesu, co (jak zostało pokazane powyżej) jest faktem, nie opinią. Nic więc dziwnego, że marki zawzięcie walczą o widoczność na pierwszych stronach. Efekt ten można osiągnąć między innymi właśnie poprzez pozycjonowanie strony. To szereg czynności, które mają wpływ na zwiększenie widoczności strony, ale, co ważne, w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc, są to wszystkie te wyniki, które wyświetlają się tuż po reklamach (zaznaczone na obrazku na szaro). Do działań SEO zaliczamy:
- optymalizację strony www – wprowadzanie odpowiednich nagłówków, zdjęć o właściwych wymiarach i pojemności, tagowanie, content na stronie,
- link building – pozyskiwanie linków wewnętrznych (czyli tych z naszej strony) i zewnętrznych (ze stron wartościowych), które odsyłają do Twojej strony; najczęściej zdobywa się je poprzez publikacje płatne lub współprace na zasadzie wymiany linków,
- content marketing – do którego zalicza się tworzenie treści zawierających odpowiednie słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować; treść powinna być atrakcyjna również z punktu widzenia Klienta.
Zalety:
- długotrwałe efekty,
- korzyści wizerunkowe (poprzez dostarczanie wartościowego contentu),
- większy ruch na stronie.
Wady:
- długie oczekiwanie na efekty,
- konieczność wprowadzania zmian na stronie,
- szeroki zakres działań, co wiąże się z mniejszą elastycznością (czynności zaplanowane są na długo przed rozpoczęciem optymalizacji; powinny być przemyślane, aby nie prowadziły do niepożądanych zjawisk np. kanibalizacji słów kluczowych).
Google Ads
Drugim sposobem na zwiększenie widoczności strony jest wykupienie reklamy Google Ads. To pozycje widoczne jako pierwsze, pod hasłem wyszukiwania (zaznaczone na obrazku na czerwono).
Zalety:
- szybkie efekty,
- możliwość dobierania targetu,
- decydowanie o typie i treści reklamy,
- większy ruch na stronie.
Wady:
- krótkotrwały efekt (tylko na czas wyświetlania reklam),
- niezoptymalizowana strona to ryzyko nieskutecznych (lub mniej skutecznych) działań,
- ryzyko wystąpienia ślepoty bannerowej (banner blindness), czyli podświadome ignorowanie reklam przez Użytkowników.
Pozycjonowanie strony oraz Google Ads to dwie zupełnie różne strategie, które pozwalają na uzyskanie tego samego wyniku końcowego (widoczność na pierwszej stronie). Łącząc te dwa elementy, możesz osiągnąć efekt synergii, czyli o wiele lepszą skuteczność, niż w przypadku zastosowania tylko jednego z rozwiązań.
Oczywiście ze względu na ograniczenia budżetowe nie zawsze jest to możliwe. Informacja o tym, w jaki sposób funkcjonują te dwa systemy, pozwala na dobór właściwej opcji. Jeśli nie jesteś pewny, które działania powinieneś wdrożyć w pierwszej kolejności, skontaktuj się z nami – jako agencja z długoletnim stażem, wesprzemy Cię w podjęciu trafnej decyzji.
Zapraszamy do kontaktu!