MAVIKA

Google Analytics 4

GA4 – czyli nadchodzi era Google Analytics 4

„GA4 to nowa usługa zaprojektowana z myślą o przyszłości pomiarów” tak o wprowadzeniu tej usługi mówią sami pracownicy Google. Analytics 4 ma być odpowiedzią na zachodzące dynamicznie zmiany w internecie. Ale co dokładnie mają na myśli pracownicy Google, mówiąc „zaprojektowaliśmy go z myślą o przyszłości pomiarów”? Przyjrzyjmy się temu z bliska.

  • Czym jest Google Analytics 4?
  • Różnice między Google Analytics, Google Analytics 4 
  • Czy Google Analytics 4 jest mi potrzebne? 
  • Konfiguracja Google Analytics 4
  • Alternatywne narzędzia analityczne 

Google Analytics to narzędzie znane każdemu, kto zajmuje się marketingiem i  analityką internetową. Dla tych, którzy nie wiedzą, krótkie wyjaśnienie. Google Analytics to bezpłatne narzędzie, które pozwala nam na zdobycie wiedzy o użytkownikach, odwiedzających naszą witrynę internetową. Analiza opiera się na kilku segmentach. Pierwszym są raporty w czasie rzeczywistym, poinformują nas o tym, ilu użytkowników przebywa obecnie na naszej stronie internetowej. Kolejnym segmentem są odbiorcy, dzięki temu możemy dowiedzieć się czegoś więcej o użytkownikach np.,  jakiej są płci i jakim językiem się posługują. Zachowanie to kolejny segment, w którym, jak nazwa wskazuje, dowiemy się, jak zachowują się użytkownicy na naszej stronie. I ostatnia, a zarazem najważniejsza z punktu widzenia biznesu zakładka Konwersja. Dzięki niej dowiemy się jaki przychód generuje nasza witryna.

No dobrze, ale o co tyle zamieszania z tym całym Google Analytics 4 

„GA4 to nowa usługa zaprojektowana z myślą o przyszłości pomiarów” tak o wprowadzeniu tej usługi mówią sami pracownicy Google. Analytics 4 ma być odpowiedzią na zachodzące dynamicznie zmiany w internecie. Ale co dokładnie mają na myśli pracownicy Google, mówiąc „zaprojektowaliśmy go z myślą o przyszłości pomiarów”? Przyjrzyjmy się temu z bliska.

Co się zmieni? Google Analytics vs Google Analytics 4

Po pierwsze, zmieni się dużo, więc na tę zmianę musimy być przygotowani. Zmieni się sposób zbierania, filtrowania, przechowywania i raportowania danych pochodzących ze stron www i aplikacji mobilnych. Specjaliści wskazują, że schemat gromadzenia danych będzie podobny do Google Analytics for Firebase – jeżeli więc znasz to narzędzie, to jesteś szczęściarzem i wdrożenie się w G4 to będzie dla Ciebie bułką z masłem ?. Miejsce sesji, które znaliśmy do tej pory, zastąpią tzw. zdarzenia posiadające określone parametry. Dzięki temu ma być łatwiej i przyjemniej. Zestaw metryk pozwoli śledzić zdarzenia marketingowe zachodzące w różnych kanałach – a wszystko to z poziomu jednego panelu.

Co może być mierzone?

Mierzone mogą być takie zdarzenia jak otwarcie aplikacji, czy zakup w niej dokonywane, lub inne zdefiniowane przez Ciebie. GA4 automatycznie zbiera takie zdarzenia jak: kliknięcie reklamy, kliknięcie linku prowadzącego poza domenę, pobranie pliku, rozpoczęcie sesji, wczytanie strony, scroll oraz rozpoczęcie odtwarzania filmu.

Czy muszę korzystać z Google Analytics 4?

Oczywiście nie możemy Cię do tego zmusić, ale na pewno chcemy Cię do tego zachęcić. Dlaczego? Internet się zmienia, Facebook i inne platformy społecznościowe się zmieniają, Google się zmienia. Więc jeśli chcesz pozostać w grze ze swoim biznesem internetowym i być na bieżąco z tym, co słychać w internecie. Ty również musisz się zmieniać i nadążać za trendami, które zmieniają się bardzo szybko.

Śpiesz się powoli 

Jeżeli korzystasz z Google Analytics, możesz równocześnie korzystać z Google Analytics 4 i stopniowo uczyć się nowego narzędzia oraz zbierać dodatkowe dane. Możesz już teraz wdrożyć i skonfigurować GA4.

Przekonaliście mnie, ale jak mam skonfigurować Google Analytics 4?

Odpowiedź jest krótka, jak sam proces konfiguracji. Możesz to zrobić za pomocą swojego Google Tag Managera. Sam proces jest bardzo dokładnie opisany na stronie supportu Google. Oczywiście, jeśli nie będziesz czuł się na siłach, żeby wszystko skonfigurować. Służymy pomocą.

Nie samym Google Analytics specjalista żyje 

Istnieje wiele innych narzędzi analitycznych, dzięki którym możesz obserwować i mierzyć zdarzenia na swojej witrynie internetowej. Oto dwa z nich: 

  • Hotjar 
  • Yandex Metrica 

Dlatego nie musisz ograniczać się do rozwiązań, podsuwanych przez Google. Poza tym zdajemy sobie sprawę z tego, że niekoniecznie masz czas na analitykę internetową swojej witryny, czy sklepu e-commerce. 
Spokojnie, nasza agencja chętnie zajmie się tym za Ciebie, żebyś mógł skupić się na swoim biznesie.

Przewiń do góry