Dlaczego design thinking to must have w 2022 roku? - MAVIKA
Agencja marketingu internetowego Katowice

Dlaczego design thinking to must have w 2022 roku?

Wychodząc z nowym pomysłem i firmą na rynek, każdy przedsiębiorca powinien odpowiednio wcześniej zaplanować i rozpocząć swoją przygodę od strategii marketingowej! Bez niej — ani rusz! I nie chodzi tu o suche podpunkty, które spiszemy dla zasady, ale o sensowne działania, które warto będzie podjąć tak, aby zwiększyć szansę na sukces marki. 

Inną okazją do przemyśleń jest moment, w którym od dłuższego czasu prowadzenia firmy nie wiemy, na czym się skupić, jaką komunikację prowadzić lub jaki charakter działalności obrać (poważny, profesjonalny, a może luźny i rozrywkowy?), co skutkuje stagnacją i brakiem dalszego rozwoju.  

To oczywiste, że nie każdy zawsze ma czas lub ochotę, by sumiennie przyglądać się kilkunastu stronicowym dokumentom z wyszczególnionymi działaniami na najbliższy czas. I właśnie w takiej sytuacji na pomoc przybywa Design Thinking, czyli myślenie projektowe.

Krótka Historia

Początki tej metody sięgają lat 50. ubiegłego wieku, kiedy wielu naukowców z dziedzin psychologii, filozofii czy inżynierii zaczęło zajmować się tą tematyką na szerszą skalę. Określenia ,,Design Thinking’’ najprawdopodobniej pierwszy raz użył L. Bruce Arche — brytyjski profesor badań projektowych w Royal College of Art. Ciekawość całym sposobem stopniowo wzrastała, aż w pierwszej dekadzie XXI wieku zostało wprowadzone na Uniwersytecie Stanforda jako element programu nauczania. Na polskim rynku można zaobserwować większe zainteresowanie metodą od około pięciu lat. 

Na czym opiera się proces Design Thinking?

Myślenie projektowe to nic innego, jak kreatywne poszukiwanie odpowiedzi na pojawiające się problemy. Metoda skupia się na konkretnych rozwiązaniach, gotowych do wcielenia w życie i prowadzących do osiągnięcia wyznaczonego celu. 

Sam Design Thinking stara się od podszewki zrozumieć przyczyny danej okoliczności, potrzeby Klienta oraz towarzyszące mu emocje. Jako proces twórczy analizuje dogłębnie każdy element, tworzy więzi i doświadczenia, które pozostają na długo w pamięci. 

A co więcej?

→ opiera się na empatii

→ łączy pomysły osób biorących udział w projekcie, na podstawie których wyciągane są wspólne wnioski

→ jako metoda jest mniej czasochłonna niż tworzenie standardowej strategii marketingowej

→ umożliwia indywidualne i unikatowe spojrzenie na sposób funkcjonowania danej marki

→ oparta na gotowej i skutecznej formule

Design Thinking — krok po kroku

Pierwszym etapem jest empatyzacja, która poprzez przeprowadzenie dogłębnego wywiadu,  zakłada dokładne poznanie Klienta, jego potrzeb i sytuacji, w której się znalazł.

W następnej kolejności czas na definiowanie potrzeb! Wszystkie szczegóły, wartości życiowe i dylematy, które zostały poznane, należy nazwać i wyróżnić.

Wszystko ustalone? Zatem propozycja rozwiązań, czyli tworzenie listy potencjalnych sposobów na poradzenie sobie z danym problemem. Pamiętaj — każdy pomysł się liczy!

Przedostatni etap to prototypowanie. Wybierasz rozwiązania, które firma jest w stanie zrealizować i wdrożyć w życie.

A na koniec wdrażanie. To moment, w którym każdy wybrany pomysł i rozwiązania powinny zmienić się w czyny! Czas na sukcesywne realizowanie wyników Design Thinking krok po kroku. 

Dla kogo to dobra metoda?

Proste pytanie, prosta odpowiedź: DLA KAŻDEGO! Jest bardzo uniwersalna i sprawdzi się doskonale zarówno w przypadku małych, jak i dużych przedsiębiorstw, a co ciekawsze — tak naprawdę nie ma znaczenia, w jakim sektorze prowadzisz firmę, bo rozumienie własnych Klientów jest istotne w każdej dziedzinie. Właśnie to umożliwia ta metoda.

Przykłady Design Thinking

Przykładem sukcesu Design Thinking mogą być działania firmy Starbucks, która w 2007 roku zrozumiała, że Klienci tak naprawdę poszukują miejsca, w którym odpoczną od codzienności, napiją się dobrej kawy i doznają uczucia wspólnoty. W ten sposób Starbucks wprowadził do swojego wystroju ciepłe odcienie materiałów, drewna i mebli, a także okrągłe stoły, by odwiedzający nie czuli się samotnie. Jak widać, zastosowane rozwiązania przyniosły oczekiwane skutki, bo do dziś sieć jest postrzegana jako przyjazna, przytulna, a Klienci chętnie spędzają w niej wolne chwile. 
A jeśli zaciekawiła Cię metoda Design Thinking – skontaktuj się z nami. Pomożemy!

Czytaj także:

NASZ ZESPÓŁ

KATARZYNA PRAŻMOWSKA

CEO

PAULINA
KONIK

Account Manager

JAGODA
STEFEK

Senior Content Specialist

MARIANA POPILEVYCH

Frontend Developer / Junior SEO Specialist

SANDRA KRÓL

Content Specialist

MACIEJ BEDNARCZYK

Junior Content Specialist

KATARZYNA STAWIARSKA

Junior Content Specialist

MAGDALENA WRĘCZYCKA

Junior Account Manager

MAKSYMILIAN RICHTER

Graphic Designer

KAROLINA SZEJA

Office Manager

SZUKASZ PROFESJONALISTÓW
DO MARKETINGU TWOJEJ FIRMY?

ZGŁOŚ SIĘ DO NAS