Pierwsze półrocze 2024 za nami. Daje to już pewne pole do oceny sytuacji, po takim czasie możemy dostrzec, trendy i praktyki królujące w strategiach marketingowych marek. Jakie są składniki sukcesu?
Wpływ AI na marketing
Uważasz, że AI to niepotrzebny wynalazek, siejący grozę na rynku pracy? Prawda jest taka, że będziesz musiał się z nią polubić. Jeśli Ty nie korzystasz ze sztucznej inteligencji, wiedz, że robi to Twoja konkurencja. Głównie do usprawniania procesów, generowania pomysłów czy tworzenia grafik. Meta i Google wprowadziły narzędzia oparte na AI, które docierają ze spersonalizowaną reklamą prosto do grupy Twoich odbiorców.
Znaczenie spójnej komunikacji
Omnichannel marketing, czy takie pojęcie jest Ci znane? To strategia polegająca na budowaniu spójnej komunikacji z Klientem na poziomie różnych kanałów i platform. Chodzi o to, by odbiorca miał takie same doświadczenia z marką, stykając się z nią w mediach społecznościowych, w reklamie czy w kontakcie telefonicznym. Istotna jest także płynność komunikacji. Przykładowo: użytkownik, oglądając produkt na stronie internetowej, później w mediach społecznościowych widzi reklamę tego produktu. Takie działanie zwiększa prawdopodobieństwo zakupu, buduje długotrwałe relacje i angażuje odbiorcę.
Rola influencerów, opinii i rekomendacji
90% konsumentów przegląda treści użytkowników produktu przed zakupem. Potwierdzają to wyniki agencji TERRITORY Influence. Podobnie ma się sprawa z influencerami promującymi daną markę. 76% przedstawicieli pokolenia Z podejmuje decyzję zakupową po zetknięciu się z materiałem influencera. Na koniec wspomnimy jeszcze o tradycyjnych rekomendacjach od znajomych. 75% konsumentów decyduje się na zakup produktu lub usługi kierując się pozytywnymi opiniami innych. To oznacza, że nie wystarczą już dobrej jakości materiały tworzone przez markę. Odbiorca, aby mógł zaufać i dokonać zakupu potrzebuje zdania kogoś z zewnątrz, jakiegoś autorytetu lub kogoś, kto jest mu bliski.
Autentyczność jako klucz do sukcesu
Marki, które podkreślają swoją transparentność i autentyczność, są częściej wybierane przez konsumentów. Szczera i otwarta komunikacja przekonuje odbiorcę, daje mu poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Kolejnym aspektem jest włączanie się w różnego rodzaju akcje charytatywne i wspieranie wartości tożsamych z Klientem. Autentyczność to coś więcej niż strategia marketingowa, to wartość, którą albo się pielęgnuje, albo nie. Nie da się udawać.
Co czeka nas w kolejnych latach?
Strategie marketingowe z pewnością będą ewoluowały, coraz bardziej dopasowując się do oczekiwań konsumentów i rosnącego znaczenia nowych technologii. To, co w najbliższym czasie będzie istotne w budowaniu strategii to:
- Zaawansowana personalizacja komunikacji na podstawie sztucznej inteligencji i big data. Utrudniony dostęp do danych użytkowników, spowodowany nowymi przepisami, sprawia, że są one cenniejsze niż kiedykolwiek.
- Rozwój rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości już teraz otwiera nowe możliwości interakcji z Klientami. Marki będą mogły oferować bardziej angażujące i głębsze doświadczenia z produktem lub usługą.
- Realizowanie celów zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu w dalszym ciągu będzie jednym z decydujących czynników skłaniających konsumenta do wybrania marki. Jako że coraz więcej firm podejmuje działania w tym zakresie, istotne jest kreatywne i świeże podejście do tego tematu.
- Ostatnim kryterium jest bezpieczeństwo danych. Temat, który niezależnie od trendów zawsze będzie aktualny. Marka może mieć najlepszą strategię marketingową na rynku, ale jeden wyciek danych, włamanie na stronę czy przejęcie profili może zrujnować całą reputację i wiarygodność. Chyba każdy z nas przypomina sobie jakiś przypadek…
W 2024 roku sztuczna inteligencja stała się kluczowym narzędziem w strategiach marketingowych, usprawniając procesy i personalizację reklam. Spójna komunikacja, influencerzy oraz treści generowane przez użytkowników (UGC) mają decydujący wpływ na decyzje zakupowe. Autentyczność i transparentność marek budują zaufanie Klientów. Możemy tylko przewidywać, że przyszłość marketingu będzie zdominowana przez rozwój technologii AI, AR i VR. Zrównoważony rozwój oraz zapewnienie bezpieczeństwa pozostaną jednak nieodłącznym elementem każdej strategii.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu efektywnej strategii marketingowej? Skontaktuj się z naszym zespołem już dziś!