Copywriting to coś więcej niż tylko pisanie tekstów, to strategiczne narzędzie, które kształtuje postrzeganie marki i wpływa na decyzje zakupowe Klientów. Inwestycja w profesjonalny copywriting może przynieść Twojej firmie wymierne korzyści.
Czym jest profesjonalny copywriting?
Na pierwszy rzut oka, wydaje się, że każdy może być copywriterem. Prawda jest taka, że każdy może pisać, ale nie każdy będzie robił to dobrze. Copywriting wymaga nie tylko umiejętności pisarskich, ale także posiadania wiedzy na temat marketingu i sprzedaży oraz znajomości podstaw psychologii i socjologii, które pomagają zrozumieć działanie odbiorców.
Wpływ copywritingu na wizerunek marki
Tutaj najlepiej posłużyć przykładami. Firma, która świetnie wykorzystała potencjał copywritingu jest Apple. Ich komunikaty marketingowe są proste, eleganckie i bezpośrednie, co idealnie współgra z wizerunkiem dostawcy nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie produktów. Hasło „Think Different” stało się symbolem innowacyjności i kreatywności, co przyciągnęło dużą liczbę lojalnych użytkowników na całym świecie.
Innym przykładem jest kampania Nike – Just Do It! Prosty, motywujący przekaz stał się nie tylko hasłem reklamowym, ale również dewizą wielu sportowców, a nawet osób niezwiązanych ze światem sportu. Dzięki przekonującym, inspirującym treściom, które budują emocjonalną więź z Klientami, marka jednoczy użytkowników swoich produktów, którzy tworzą społeczność wokół marki.
Kluczowe elementy copywritingu
Na czym powinien się opierać profesjonalny copywriting?
Zrozumienie grupy docelowej – obejmuje poznanie ich potrzeb, problemów, pragnień i co ważne, języka, którym się posługują. Dopiero wtedy mamy szansę, że nasze treści wywołają w odbiorcy reakcję.
Unikalna propozycja wartości (UVP) – to pokazanie Klientowi, jaką konkretną wartość/korzyść przyniesie mu nasza usługa lub produkt. UVP to odpowiedź na potrzebę Klienta.
Optymalizacja treści pod kątem SEO – nasze teksty mogą być naprawdę świetne, ale jeśli zabraknie w nich odpowiednich słów kluczowych, czytelnej i uporządkowanej struktury, odpowiednich meta opisów i nagłówków, algorytmy wyszukiwarek nie będą pozycjonowały treści na szczycie listy wyszukiwań.
Techniki stosowane w copywritingu zwiększające konwersje
Powiedzieliśmy już o tym, czym jest copywriting, jaki jest jego wpływ na markę oraz jakie są jego kluczowe elementy. Pora na omówienie kilku skutecznych technik stosowanych w copywritingu, które mogą zwiększyć sprzedaż Twoich produktów lub usług.
Storytelling
Polega on na tworzeniu opowieści, która wzbudza w odbiorcy silne emocje i dzięki czemu pozostaje w jego pamięci. Dobry storytelling powinien składać się z tych kilku elementów: bohatera, z którym odbiorca może się utożsamić, problem, przed którym staje bohater i musi mu stawić czoła, rozwiązanie, którym zwykle jest element oferty i przekaz zgodny z wartościami i misją marki.
Stosowanie technik psychologicznych
Te techniki są skuteczne, jednak należy z nich korzystać bardzo rozważnie, tak by nie wprowadzać odbiorcy w błąd i nie wywierać na niego zbyt silnego nacisku. Przykładami takich technik jest na przykład społeczny dowód słuszności, polega on na pokazaniu odbiorcy pozytywnych opinii innych użytkowników, ekspertów czy celebrytów, którzy podkreślają wartość produktu, tym samym skłaniając odbiorcę do zakupu. Według raportu State of UGC 2022 przeprowadzonego przez platformę TINT – 76% konsumentów kupiło produkt, ponieważ ktoś im go wcześniej polecił, a 72% uważa, że opinie i recenzje zamieszczane przez Klientów są bardziej wiarygodne niż wypowiedzi samej marki o swoim produkcie. Podsumowanie raportu można znaleźć w artykule Consumer Trends Shaping UGC.
Język
Teraz przytoczymy dosyć stare badania, ale w tym zakresie chyba nic się nie zmieniło. Ellen Langer razem z Arthurem Blankiem i Benzionem Chanowitzem, na potrzeby artykułu do czasopisma Journal of Personality and Social Psychology, przeprowadziła badanie mocy słowa „ponieważ”. Badacze poprosili o użycie trzech sformułowań przy próbie wepchnięcia się do kolejki. Użycie słowa „ponieważ” zwiększyło uległość osób w kolejce o 93% w przypadku podania mało znaczącego uzasadnienia i o 94% w przypadku podania poważnej przyczyny, np. ponieważ się bardzo spieszę.
Skuteczne CTA i nagłówek
Firma Hubspot przeanalizowała ponad 300 tys. call-to-action i odkryła, że wezwania do działania dopasowane do grupy odbiorców są skuteczniejsze o 202%. Używaj słów, które są atrakcyjne dla Twoich odbiorców, wykorzystuj ich język, aby poczuli, że to, co do nich piszesz, jest skierowane tylko i wyłącznie do nich. Jeśli chodzi o kwestie nagłówków, Brian Clark w swoim e-booku How to Write Magnetic Headlines pisze, że średnio 80% osób czyta nagłówek, ale tylko 20% przeczyta resztę. Jeśli nagłówek jest chwytliwy, intrygujący, to z pewnością odbiorca pójdzie dalej. Dlatego często wymyślenie nagłówka zajmuje najwięcej czasu w trakcie pisania tekstu.
Sprawdzanie skuteczności copywritingu
Analiza skuteczności copywritingu wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi, które pozwalają na monitorowanie i ocenę różnych aspektów treści. Wykorzystuje się do tego m.in. Google Analytics, testy A/B, polegające na porównaniu dwóch wersji, różniących się od siebie tylko pewnymi szczegółami, jak np. CTA lub nagłówek i narzędzia analityczne, takie jak: SEMrush czy Ahrefs. Istotne są także wskaźniki KPI: wskaźnik CTR, czyli stosunek liczby użytkowników, którzy kliknęli w link, CTA lub reklamę, do liczby użytkowników, którzy zobaczyli daną treść, wskaźnik konwersji, to jest procent użytkowników, którzy wykonali pożądaną akcję i czas spędzony na stronie.
Profesjonalny copywriting jest podstawą skutecznej strategii marketingowej, bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży, budowanie marki oraz zaangażowanie Klientów. Dobrze napisane treści to nie tylko atrakcyjny tekst, ale przede wszystkim wiedza na temat pozycjonowania treści, znajomość odbiorcy i jego potrzeb oraz podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii. Profesjonalny copywriting nie powinien być postrzegany jako jednorazowy wydatek, ale jako strategiczna inwestycja w długoterminowy rozwój firmy. Dobre treści budują wizerunek marki, zwiększają jej widoczność w sieci, a także pomagają w zdobywaniu i utrzymywaniu Klientów.
Jeśli chcesz, aby Twoja firma rozwinęła się dzięki profesjonalnemu copywritingowi – skontaktuj się z nami! Specjalizujemy się w tworzeniu treści, które nie tylko przyciągają uwagę, ale przede wszystkim przekładają się na realne wyniki.