MAVIKA

Storytelling w biznesie – jak skutecznie opowiedzieć historię produktu?

Nie od dziś wiadomo, że lubimy słuchać historii, które towarzyszą nam od wieków. Opowieści o przygodach, złamanym sercu i szczęśliwym zakończeniu od zawsze były przekonujące – dziś jest podobnie. Nadal lubimy, kiedy opowiadana historia nas wciągnie. Nic, więc dziwnego, że firmy tworzą wokół swoich produktów i usług autentyczną oraz przekonującą narrację, z którą odbiorca może się utożsamiać. Właśnie tym jest storytelling
— budowaniem relacji z klientami marki, za pomocą angażujących historii o firmie i jej produktach. Pozostaje tylko pytanie, jak robić to skutecznie?

Storytelling — dlaczego to działa?

Kto lubi nachalne reklamy, które krzyczą do nas z ekranu „kup mnie”? Prawdopodobnie do większości z nas takie reklamy nie trafią, a często wywołują wręcz negatywne emocje i niechęć ze względu na częstotliwość wyświetlania. Inaczej jest ze storytellingiem, zwanym również marketingiem narracyjnym. Owszem jest on formą reklamy, z tą różnicą, że jej najważniejszym elementem jest historia, a historię zapamiętujemy o wiele lepiej. Produkt lub usługa często jest tylko tłem sprawnie napisanej opowieści z życia wziętej, która pozostawi przestrzeń do tego, aby to odbiorca mógł dopisać jej zakończenie w swojej głowie przy okazji, interesując się naszym produktem lub usługą.

Po pierwsze, zbuduj więź

Wyobraź sobie, że jesteś na targach owoców i warzyw. Dookoła Ciebie setki stoisk z błyszczącymi się jabłkami i marchewkami, a za nimi zmęczeni sprzedawcy, którzy stoją tu od kilku godzin. Jak, więc wybrać dobrze? No właśnie i teraz pojawia się kolejne pytanie, czy kupisz owoc, który wygląda ładnie, ale nie wiesz, jakiego jest pochodzenia i właściwie to nic o nim nie wiesz poza jego ceną. Być może, ale z pewnością kupisz jabłka i marchewki ze stoiska, przy którym stoi rolnik opowiadający z pasją i przekonaniem o swoim rodzinnym sadzie z tradycjami oraz o tym, jak wyglądają u nich zbiory, uchylając tym samym rąbka tajemnicy ze swojego prywatnego życia. Kupujemy historię, nie produkty.

Emocje, emocje, emocje

Bez emocji nie ma sprzedaży, a jeżeli uda Ci się trafić do serc swoich klientów to z pewnością zbudujesz zaufanie i sprawisz, że będą chcieli zostać z Tobą na lata. Przekazywane treści mogą nas rozśmieszać, wzruszać, skłaniać do refleksji. Nie ważne, najważniejsze jest to, żeby były obecne w naszym przekazie. Kupujemy oczami i sercem. Nawet jeśli nie zawsze jesteśmy skłonni dokonać od razu zakupu, to z pewnością zapamiętamy markę, której reklama nas wzruszyła lub rozbawiła do łez.

Autentyczność ponad wszystko

W wyścigu o wyższą pozycję w wyszukiwarkach Google nie zapominaj o tym, że po drugiej stronie, poza robotami indeksującymi Twoje teksty czytają również ludzie. Nie wystarczy, więc kreatywność w biznesie i fakt, że opowiedziana przez Ciebie historia będzie ciekawa. Jeśli chcesz, aby klienci w nią uwierzyli, musi być również autentyczna. Zawsze pamiętaj o tym, żeby Twoja opowieść miała jakieś przesłanie, jedno zdanie, które ludzie zapamiętają, koniec końców chcesz, coś sprzedać, a nie jedynie opowiedzieć ładną historyjkę.

Zobacz, dlaczego warto wykorzystać storytelling w swoim biznesie

  • Opowiadane historie odwołują się do naszych pragnień, marzeń oraz potrzeb, skłaniając zarazem do zakupu produktu,
  • social media takie, jak Facebook, czy Twitter pozwalają nam na dzielenie się swoimi historiami z milionami innych użytkowników,
  • skuteczny storytelling zawiera w sobie Call to Action i jest w stanie skłonić odbiorcę do określonego działania,
  • marketing narracyjny jest uniwersalny, dobra historia sprawdzi się w każdej branży.

Storytelling jest sztuką opowiadania historii, które trafią do serc klientów. Ma więc w sobie ogromną moc i inspiruje do działania. Poza tym, że ludzie chętniej kupią nasz produkt, to przede wszystkim zbudujesz z nimi więź i sprawisz, że Ci zaufają, a może nawet powrócą do marki. Skoro już wiesz, co to storytelling, to nadszedł czas na historię opowiedzianą przez Ciebie.

Przewiń do góry