Czy kolory naprawdę mają takie znaczenie?
Świat jest pełen kolorów i trzeba powiedzieć sobie otwarcie – one mają nad nami władzę. Rzadko się nad tym zastanawiamy, jednak każdemu chyba zdarzyło się zaobserwować, że jakiś kolor miał wpływ na odczuwane przez nas emocje czy samopoczucie, czasem nawet na decyzje. Zakupy nie są tutaj żadnym wyjątkiem, w sklepach również jesteśmy pod wpływem oddziaływania barw na nasze zachowania. Dlatego właśnie kolory są niezwykle istotnym elementem budowania brandingu marki.
Oddziaływanie kolorów
Psychologia kolorów to nauka badająca wpływ kolorów na ludzkie emocje, zachowania i podejmowane decyzje. Choć wciąż zdarzają się sceptycy, którzy podważają jej znaczenie, to badania potwierdzają wpływ kolorów na nasze doświadczenia związane z odbiorem poszczególnych elementów. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i zrozumieniu znaczenia psychologii kolorów marki mogą wysyłać odpowiednie komunikaty potencjalnym Klientom już na tym etapie.
Wspominaliśmy już o znaczeniu kolorów w brandingu marki, jednak nie powiedzieliśmy, dlaczego to tak ważna sprawa. Już spieszymy z wyjaśnieniem. W procesie brandingu chodzi o to, by firma zaistniała w zbiorowej świadomości, budując pozytywne skojarzenia i wyróżniając się na tle konkurencji, kolor odgrywa tutaj dużą rolę.
Czy nasze wybory zakupowe są naprawdę takie przemyślane?
Zakupy bywają pełne niespodzianek i trzeba to przyznać – nasze decyzje często odbiegają od pierwotnych planów. Rzadko myślimy o tym głębiej, ale pewnie nie raz zdarzyło się nam zauważyć, że dokonujemy wyborów pod wpływem impulsu, chwilowych emocji czy pozytywnych skojarzeń. Kolory produktów i ich opakowań mają na to ogromny wpływ, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi. W rzeczywistości to one często decydują o tym, co wkładamy do koszyka. Świadome tego marki doskonale to wiedzą i dlatego przykładają dużą uwagę do odpowiedniego doboru kolorów, aby przyciągnąć naszą uwagę i wpłynąć na nasze decyzje zakupowe.
Kolory w brandingu marki
Jak już wiemy, kolory mają duże znaczenie, dlatego właśnie przy wyborze barw do identyfikacji wizualnej marki trzeba zwrócić szczególną uwagę na ich znaczenie. Najlepiej zacząć od pytania „Co marka chce przekazać, co zakomunikować?” uwzględniając przy tym profil odbiorców i Klientów marki.
Znaczenie poszczególnych kolorów:
Niebieski – to jeden z najczęściej wybieranych kolorów. Dlaczego? Jest kilka powodów, po pierwsze – wiele osób po prostu lubi ten kolor. Poza tym wzbudza on zaufanie, przywołuje skojarzenia związane ze spokojem i opanowaniem, kojarzy się ze szczerością i uczciwością oraz daje wrażenie bezpieczeństwa.
Zielony – natura – to najbardziej intuicyjne skojarzenie z kolorem zielonym – produkty ekologiczne, świeże powietrze, środowisko. Badania wskazują, że zielony jest także kolorem, który pobudza naszą kreatywność.
Czerwony – to kolor, który ma potężną moc i trzeba mieć tego świadomość. Kojarzy się z energią, miłością, pasją, ale jest także kolorem ostrzegawczym np. w formie czerwonego światła w sygnalizacji świetlnej. Jedno jest pewne – zdecydowanie przyciąga wzrok.
Czarny – to kolor kojarzący się z luksusem, elegancją, prestiżem i wyszukaną formą prostoty. To kolor, który idealnie sprawdzi się przy markach, które sprzedają wysokiej jakości produkty i dobra luksusowe.
Fioletowy – postrzegany jest jako nieszablonowy, unikatowy i tajemniczy. Kojarzy się też z kreatywnością i bogactwem. W jasnym wydaniu ma działanie uspokajające i kojące, przez co często wykorzystywane jest przez marki kosmetyczne.
Jeśli zastanawiasz się, jak odpowiednio dobrać kolor do swojej marki skontaktuj się z nami. Przeanalizujemy charakter Twojej marki i jej odbiorców, na tej podstawie dobierając najodpowiedniejsze kolory do identyfikacji wizualnej. Przeprowadzimy Cię przez ten proces od podstaw lub odświeżymy Twój dotychczasowy brand tak, aby przynosił korzyści Tobie i Twoim Klientom (także tym przyszłym)!