Psychologia koloru - jak dobierać kolory? - MAVIKA
Agencja marketingu internetowego Śląsk

Psychologia koloru – jak dobierać kolory?

W jaki sposób kolory wpływają na nasze uczucia? Z czym są kojarzone i utożsamiane? I wreszcie – w jaki sposób umiejętnie i odpowiedzialnie posługiwać się barwami?

Być może dla niektórych z Was to, co za chwilę napiszę, okaże się niewiarygodne, ale kolory… tak naprawdę nie istnieją!

KOLORY NIE ISTNIEJĄ – JAK TO MOŻLIWE?

Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest to, że kolory są falą, którą odczytuje nasz mózg. Fale te zawierają się w widzialnym spektrum światła, jakie potrafimy zarejestrować naszymi oczami. Dzięki temu łatwo jest wpływać na uczucia odbiorcy, wykorzystując do tego kolory. Oto parę przykładów:

Czerwony jest kolorem pobudzającym, używając go, bardzo łatwo można przyciągnąć uwagę odbiorcy. Czerwień symbolizuje energię, działanie, uczucie, siłę, ale także niebezpieczeństwo – czego przykładem mogą być znaki drogowe. Chyba najlepszym przykładem wykorzystania tego koloru jest logo Coca-Coli. Dodajmy, że kolor czerwony pobudza apetyt i pragnienie. Dlatego też wystarczy, że spojrzymy na czerwoną etykietę, a od razu z chęcią sięgamy po taki napój. Czerwień jest także związana z instytucjami charytatywnymi (jak np. Czerwony Krzyż) prawdopodobnie dlatego, że jest to także kolor naszej krwi. Kolor ten kojarzony jest także z rewolucją, wigorem, wojną.

Żółty to kolor radości, ciepła. To kolor słońca, który kojarzy się z pozytywną energią. Żółty ma także sprzeczne znaczenie – jest to symbol tchórzostwa i zdrady (czego przykładem może być przedstawianie Judasza na obrazach w malarstwie europejskim). Żółty wykorzystywany jest również celem zwrócenia uwagi, czego przykładem są taksówki w Nowym Yorku.

Niebieski to kolor stabilności, spokoju, bezpieczeństwa. Kojarzony jest z sukcesem i lojalnością. Jest to barwa najpopularniejsza w internecie i jednocześnie najczęstszy ulubiony kolor ludzi. Kolor niebieski często wybierają instytucje bankowe, duże korporacje, urzędy. To najzimniejsza barwa, która kojarzona jest z przestrzenią – oceanem, niebem. Obecnie oczywiście najpopularniejszym niebieskim logotypem jest… Facebook.

TROCHĘ TEORII – JAK DOBIERAĆ KOLORY?

Kolory monochromatyczne

…czyli takie, które mają różne nasycenie, jasność, ale znajdując się w obrębie danego koloru (powszechnie znane jako odcienie barw). Na przykład do niebieskiego koloru będzie pasował kolor jasno niebieski, ciemno niebieski, błękitny.

Kolory analogowe

…są to kolory sąsiadujące ze sobą na palecie barw. Jeśli wybieramy przykładowo kolor zielony, to kolorem analogowym będzie żółty oraz niebieski. Pamiętajmy jednak, aby wybrać tylko jeden z nich jako dominujący, kolejny może być tylko dodatkowym, a trzeci akcentującym.

Kolory dopełniające

…to takie, które znajdują się naprzeciwko siebie. Jest to bardzo kontrastowy układ, na który trzeba uważać. Kolory dopełniające często wykorzystywane są do przykucia uwagi, dlatego warto w odpowiedni sposób dobrać jasność i nasycenie barw, których chcemy użyć. Przykładowo wybierając jako dominujący kolor zielony, kolorem dopełniającym będzie czerwony.

Kolory triadyczne

Celem uzyskania dosyć żywego, barwnego połączenia, warto skorzystać z tego schematu. Polega on na doborze trzech kolorów równo od siebie oddalonych. Korzystanie z takiej palety wymaga jednak harmonii i wyważenia – w takim przypadku warto zdecydować się na jeden kolor dominujący oraz dwa pomniejsze akcenty.

Umiejętne zestawienie kolorów oraz prawidłowe ich wykorzystanie może w łatwy sposób pomóc w tworzeniu tożsamości marki. Zakładając biuro podróży, wybieramy kolory, które kojarzą się z wakacjami – np. żółty czy błękitny. Jeśli nasza firma jest związana ze sprawami urzędowymi, wówczas odpowiednim kolorem dla nas będzie kolor niebieski, fioletowy. Kolor ma znaczenie i należy o tym pamiętać. 

CZY KOLORY MOGĄ WPŁYWAĆ NA SPRZEDAŻ?

Okazuje się, że wybór odpowiedniej kolorystyki marki może przekładać się na sprzedaż, czyli zachowania potencjalnych Klientów. Tak więc barwy odznaczające się największą energią i temperamentem tj. czerwony i pomarańczowy oraz wyraziste i głębokie barwy typu czarny i niebieski, sprawdzą się w przypadku Klientów spontanicznych, czyli wszelkie wyprzedaże i rabaty to właśnie dobry kierunek (potwierdza to kolorystyka dobrze znanych akcji Black Friday i Black Week). Z kolei Klienci oszczędni plasują się pod kolorem granatowym i turkusowym, czyli tam, gdzie elegancja i profesjonalizm gra pierwsze skrzypce. 

Jeśli szukacie agencji, która wspomoże Was w profesjonalnym projektowaniu graficznym, skontaktuj się z nami! Nasze wieloletnie doświadczenie pozwala na tworzenie skutecznych i zgodnych z aktualnymi trendami grafik.

Na koniec polecam Wam stronę, która usprawni dylematy związane z doborem odpowiedniej kolorystyki – color.adobe.com.

NASZ ZESPÓŁ

Katarzy Prazmowska Agencja marketingu internetowego

Katarzyna
Prażmowska

CEO

Karolina
Szeja

Office Manager

Maksymilian Richter

Maksymilian
Richter

Graphic Designer

Sandra Król

Sandra
Król

Content Specialist

Katarzyna
Stawiarska

Content Specialist

Maciej Bednarczyk

Maciej
Bednarczyk

Content Specialist

Magdalena
Wręczycka

Account Manager

SZUKASZ PROFESJONALISTÓW
DO MARKETINGU TWOJEJ FIRMY?

ZGŁOŚ SIĘ DO NAS