Content Marketing w dzisiejszych czasach jest niezbędny do tworzenia strategii marketingowej. Skupia się na kreowaniu wartościowych treści, aby przyciągnąć określoną grupę odbiorców. Mimo tego, że słowo „content” oznacza w języku angielskim „treść, zawartość” – w dzisiejszym świecie związany jest z wszelkimi działaniami marketingowymi. Jak należy go prowadzić, aby był skuteczny? Czy spontaniczność i brak planu w tym przypadku będą odpowiednie?
Czym jest wartościowa treść?
Tyle się mówi o wartościowych treściach, ale czym tak naprawdę one są? Wartościowa treść w rozumieniu marketingowym to wszystkie artykuły, posty, filmy i grafiki, które oferują ciekawe, rzetelne informacje, opinie czy rozrywkę. Nie skupiają się na samych treściach sprzedażowych, czyli tzw. nachalnych reklamach, a próbują dotrzeć do Klienta w sposób intrygujący. Jesteśmy zasypywani codziennie dużą ilością informacji i reklam, dlatego odpowiednie treści są kluczem do dotarcia do naszej grupy odbiorców. Musimy pamiętać, że prawidłowo dobrana treść buduje zaufanie, co w konsekwencji zwiększa skuteczność działań sprzedażowych.
Content marketing — czy warto?
Bez contentu ani rusz – mówią marketingowcy, ale co na to reszta świata? Najważniejszą korzyścią takich działań jest z pewnością przyciągnięcie uwagi Klientów. Jeśli uda nam się to zrobić to już pierwszy krok do sukcesu. Korzyści płynące z marketingu treści widoczne są nawet po skończonej kampanii. Jest to dosyć niski koszt, jaki trzeba ponieść w porównaniu do innych form promocji, a może przynieść naprawdę fajne rezultaty.
Content Marketing może zwiększyć ruch na stronie – specjalnie dobrane pod użytkownika treści zachęcą go do dalszych odwiedzin strony i być może zwiększą jej popularność. Codziennie powstaje wiele wpisów na bloga, a tematyka wciąż się powtarza. Trudno więc się wyróżnić na tle innych, a marketing treści może nam w tym pomóc.
Dzięki niemu możemy budować również wizerunek eksperta. Gdy dzielimy się wiedzą z innymi, budujemy zaufanie wśród Klientów – tworzymy wtedy wizerunek profesjonalisty. Użytkownicy, szukając w internecie informacji, zapamiętają nas jako doświadczonych i chętnych dzielenia się wiedzą. Obie te korzyści wpływają na zwiększoną widoczność w wyszukiwarkach. Content Marketing wspiera SEO – czyli pozycjonowanie stron internetowych. Połączenie tych dwóch dziedzin wpływa na dobrze prosperujące strony, które oprócz wartościowych treści pełne są słów kluczowych i fraz – dzięki którym łatwiej jest je znaleźć w Google.
Kiedy planować content marketing?
Content Marketingowi trzeba poświęcić trochę czasu i wszystko rozplanować. Treści są wartościowe wtedy, gdy zostały przygotowane specjalnie pod dany projekt. Spontaniczność i brak koncepcji w tym przypadku nie powinny mieć miejsca. Content Marketing to szczegółowy harmonogram pracy i przemyślana strategia. Odpowiedni plan pomoże uniknąć chaosu i wpłynie na lepszą organizację. Najlepiej jest realizować go, mając w ręce kalendarz – pozwoli to być bardziej systematycznym i zmobilizowanym.
Jak planować strategię content marketingu?
Wiemy już, że plan jest jedną z najważniejszych rzeczy. Teraz trzeba pomyśleć nad tym, co ma się w nim zawrzeć. Co należy zrobić?
- Wybierz CEL DZIAŁANIA
Skonkretyzuj, czego twój projekt będzie dotyczył i na czym chcesz się skupić. Czy ma być to zwiększenie rozpoznawalności marki, zwiększony ruch na stronie czy może jednak zależy Ci na wzroście sprzedaży?
- Określ GRUPĘ DOCELOWĄ
Jeśli mamy obrany cel, teraz czas na wybór odpowiedniej grupy docelowej. Są to zazwyczaj potencjalni klienci. Aby do nich dotrzeć, trzeba ich poznać pod każdym względem, żeby w późniejszym czasie stworzyć z nimi więź.
- Wyznacz KANAŁY KOMUNIKACJI
Następną rzeczą jest wybór odpowiednich kanałów dystrybucji, czyli miejsc, gdzie ta treść będzie publikowana.
- Stwórz HARMONOGRAM
Gdy już wszystko jest ustalone, przechodzimy do najważniejszego – tworzenia harmonogramu. Rozpisujemy sobie dokładnie co, kiedy i gdzie chcemy publikować i staramy się robić to według planu.
- Analizuj swoje REZULTATY
Na koniec warto dodać ten podpunkt, dzięki, któremu będziemy mogli wyciągać wnioski z już stworzonych projektów. Pomoże nam to lepiej dobierać treści w przyszłości.
Content Marketing to ważne działania, które muszą być tworzone w sposób przemyślany i zaplanowany. Wiele punktów się na to sprowadza, a spontaniczna praca może przynieść więcej złego niż dobrego. Lepiej jest więc poukładać sobie wszystko odpowiednio wcześnie, aby móc kreować wartościowe treści.