MAVIKA

MAVIKA BLOG

SURVIVAL DLA PRZEDSIĘBIORCÓW: 5 wskazówek jak przetrwać kwarantannę

Obecnie w biznesie obowiązuje prosta zasada – „szybki lub martwy”. Oznacza to, że kluczowe znaczenie dla firm ma szybka reakcja i zmiany, które pomogą utrzymać się na powierzchni. Jedną z głównych obaw każdego biznesmena jest utrata biznesu. W końcu jest to coś, w co inwestuje wiele energii i co zapewnia mu środki do życia.

Nadszedł czas, gdy ryzyko utraty firmy znacznie wzrosło i dawne standardy prowadzenia biznesu przestały działać. Co pomoże Ci utrzymać stabilną pozycję? Szybka zmiana i zupełnie nowa strategia działań. Poniżej podzielimy się ważnymi krokami, które pomogą Twojej firmie przetrwać czas kwarantanny oraz okres po.

Krok #1: Przejmij kontrolę nad dystrybucja pieniędzy

W sytuacji kryzysowej istotna dla właściciela firmy jest prawidlowa prognoza planowanych wydatkow. Negocjuj z kontrahentami, dostawcami i leasingodawcami. Przesunięcie terminu płatności odegra to zbawienną rolę dla kondycji firmy.

Minimalizuj koszty. Nie należy oszczędzać na marketingu i sprzedaży. Wręcz przeciwnie – konieczny jest bezpośredni nacisk na zwiększenie skuteczności wszystkich narzędzi, które pomogą przyciągnąć Twoich potencjalnych Klientów. Jest to zdecydowanie konieczne. Dlaczego? Ponieważ po ustabilizowaniu się rynku, będziesz mógł systematycznie i agresywnie rosnąć.

Krok # 2: Zwiększ efektywność

Niska wydajność procesów wewnętrznych jest słabym punktem wielu firm. Wielu właścicieli firm nie ma nawet określonej struktury organizacyjnej. Zmienia to ich firmę w źle zarządzaną grupę ludzi, w której obowiązki są przydzielane ustnie i losowo.

W sytuacji kryzysowej dezorganizacja staje się bezpośrednim katalizatorem destrukcji firmy. Bardzo ważna jest strukturyzacja procesów i prac. Jeśli Twoja firma jej nie ma, to powinieneś jak najszybciej stworzyć strukturę organizacyjną firmy, nawet jeśli oznacza to zbudowanie firmy od podstaw. Konieczne jest zidentyfikowanie jednostek odpowiedzialnych za pozyskiwanie Klientów.

Ważne! W czasach kryzysu przyciąganie i zatrzymywanie Klientów, jest jedną z kluczowych dźwigni ratujących firmę. Pamiętaj o tym!

Krok #3: Zaplanuj scenariusze optymalizacji kosztów i personelu

Ważne jest podzielenie wszystkich wydatków firmy na kategorie:

  • Niezbędne dla istnienia firmy,
  • O drugorzędnym znaczeniu,
  • Pomocnicze, zwiększające komfort pracy.

Jeśli prognozy finansowe są złe, ogranicz koszty, zaczynając od kategorii C. Ważne jest również przeprowadzenie analizy ABC – stanowisk pod kątem ich znaczenia dla istnienia firmy. Nikt z nas nie chce się ograniczać i za wszelką cenę walczyć o utrzymanie pozycji i udziału w rynku. Jednak statystyki pokazują, że w czasie kryzysu redukcje są nieuniknione dla wielu firm. Oprócz szczerej chęci utrzymania zespołu, musisz mieć na uwadze plan redukcji. Wszelkie opóźnienia w tej kwestii mogą w pewnym momencie kosztować utrzymanie całego biznesu.

Krok #4: Dostosuj model biznesowy do zmieniającego się rynku

Ważne jest, aby dowiedzieć się, jakie są obecnie tendencje w Twojej branży. Zrób research – znajdź odpowiedzi na pytania:

Jakie są spadki w Twojej branży?
Jaki ma na niego wpływ lokalna sytuacja z wirusem?
Jak potencjalnie zmieni się rynek po zakończeniu kwarantanny?

Musisz opracować linię produktów, która pozwoli Ci utrzymać swoją pozycję i rozwijać się w nowej sytuacji rynkowej. Dokładnie przeanalizuj konkurentów i określ strategię konkurencyjną w okresie po kwarantannie.

Krok #5: Dokonaj poważnej aktualizacji systemu pozyskiwania Klientów

Jeśli w warunkach stale rosnącej gospodarki, wielu firmom udało się pozyskać Klientów i zwiększyć sprzedaż bez marketingu systemowego, wówczas w warunkach kryzysowych procesy przyciągania Klientów, muszą być jeszcze bardziej precyzyjne i agresywne. Umiejętności w budowaniu lejków sprzedażowych podczas kryzysu są niezbędne do przetrwania!

W B2B ważna jest skuteczna analityka i dokładne procesy wyszukiwania potencjalnych klientów; w B2C ważny jest systemowy marketing internetowy. W prawie każdym biznesie niezwykle ważne jest zbudowanie skutecznego działu sprzedaży, a w kryzysie jest to wręcz podstawa przetrwania.

Kwarantanna to bardzo dobry moment, aby wzmocnić swoje kompetencje w zakresie marketingu, marketingu internetowego i zarządzania sprzedażą. Należy pamiętać, że kryzys to oczyszczenie rynku z nieefektywnych firm. Jednocześnie stwarza ogromne możliwości, a w kryzysach powstają bardzo duże kapitały. Pytanie brzmi: Czy jesteś w stanie wydobyć wszystkie te szanse z kryzysu? Szybki czy martwy? Działaj!

Przewiń do góry