Audyt SEO, audyt strony internetowej, audyt social media, audyt brandingu… Audyt to narzędzie, które pozwala udoskonalać działanie firmy w różnych aspektach. Czy to oznacza, że powinniśmy wykonywać go najczęściej jak to możliwe? Przeczytaj nasz wpis, aby nie wpaść w pułapkę audytu!
CZYM JEST PUŁAPKA AUDYTU?
Warto uświadomić sobie, że jakiekolwiek działanie poddane audytowi, będzie wymagać poprawek. Powiemy jeszcze więcej: audyt poprawek do audytu również wykaże elementy, które można zrobić jeszcze lepiej.
“Jedyna rzecz stojąca pomiędzy tobą a obezwładniającym sukcesem jest ciągły postęp.”
– DAN WALDSCHMIDT
WADY I ZALETY AUDYTU
Zapewne wiesz już, że regularne audyty są czymś, co popycha każdą firmę do przodu. Unaoczniają niedociągnięcia i wskazują kierunki dalszych działań. Niosą za sobą mnóstwo zalet. Porozmawiajmy jednak troszkę o wadach różnego podejścia Klientów i agencji do audytów.
Plusy audytu
- pozwala się rozwijać
- wspiera przedsiębiorstwo
- pozwala uniknąć błędów w przyszłości
- unaocznia dotychczasowe nieprawidłowości
- z założenia jest zewnętrzny, tzn. obiektywny i bezstronny
Minusy audytu
- bywa subiektywny
- często opiera się na wytykaniu błędów bez proponowania rozwiązań
- często polega na tzw. “podbieraniu Klienta”
- zlecany zewnętrznej firmie może popsuć relacje agencja-Klient
AUDYT — NIE POPEŁNIAJ TYCH BŁĘDÓW!
Przeszła Ci przez głowę myśl o przeprowadzeniu audytu? Możliwe, że właśnie zauważyłeś pewne niepokojące kwestie w dotychczasowych działaniach lub ktoś życzliwy zwrócił Ci uwagę na jakieś potencjalne błędy. Co zrobić?
- Po pierwsze udaj się do agencji i porozmawiaj z nią o tym. Zapytaj o wyniki, o plany na przyszłość i przeanalizujcie wspólnie sytuację, która Cię niepokoi.
- Nie działaj w emocjach, nawet gdybyś zauważył ewidentne nieprawidłowości, to pozwól agencji wziąć za nie odpowiedzialność.
DWA PODEJŚCIA DO AUDYTU
Nasze wieloletnie doświadczenie w marketingu pozwoliło nam spotkać się z wieloma podejściami do współpracy agencja-Klient. Z nich wszystkich, na pierwszy plan wysuwają się dwa scenariusze, z którymi niejednokrotnie mieliśmy do czynienia.
Scenariusz pierwszy
- Zauważasz w firmie nieprawidłowości.
- Zgłaszasz się do agencji.
- Uzyskujesz odpowiedź i inicjatywę do przeprowadzenia audytu.
- Audyt wykrywa elementy, nad którymi należy popracować.
Masz kontrolę nad zmianami. Dotychczasowa agencja czuwa nad prawidłowym przebiegiem ich wdrażania. Wiesz, że z całym zapleczem wiedzy, które posiada o Twoim projekcie, dopilnuje spójności działań. Zacieśniasz Waszą więź i wspólnie pracujecie na dobre imię Twojej marki.
Scenariusz drugi
- Zauważasz w firmie nieprawidłowości.
- Nie informujesz o nich agencji.
- Zgłaszasz się po zewnętrzny audyt.
- Audyt wykrywa błędy, których rozwiązanie proponuje Ci konkurencja.
- Rezygnujesz ze współpracy.
Jesteś rozczarowany. Zniesmaczony rezygnujesz z usług agencji. Zlecasz działania nowej agencji, która obiecuje Ci nieprawdopodobnie lepsze wyniki. Możesz stracić na spójności działań i ciągłości komunikacji.
10 ZŁOTYCH ZASAD DOBREJ AGENCJI MARKETINGOWEJ
Pamiętaj o tym, że marketing marki wiąże się z nieskończoną pracą. To zdanie powie Ci każda agencja, która traktuje Cię poważnie. Oprócz tego, dobra agencja to taka, która:
- Uważa, że najważniejszy jest dialog między Wami.
- Mówi, że osiągniecie dużo, ale małymi krokami.
- Jest skłonna przyznać się do błędu.
- Będzie bronić swoich kompetencji.
- Będzie odnosić się do Waszych ustaleń.
- Nie będzie wartościować pracy innych agencji.
- Oceni realne szanse na tempo rozwoju.
- Nie będzie obiecywać gruszek na wierzbie — powie, jakie są realne szanse.
- Nie będzie opierać komunikacji na wytykaniu błędów.
- Będzie Cię wspierać w rozwoju Twojej firmy.