MAVIKA

Kolor roku 2023 – czy Viva Magenta jest rzeczywiście tak niekonwecjonalna?

To, że Viva Magenta budzi kontrowersje nie podlega wątpliwościom – jedni są jej absolutnymi miłośnikami, a inni kwestionują wybór dokonany przez Pantone Color Institute. Kolor roku 2023 opisywany jest przez ekspertów jako propozycja niekonwencjonalnego odcienia dla niekonwencjonalnych czasów. Co to w zasadzie oznacza?

Według Pantone ma on symbolizować nowy zwiastun nadchodzącej siły. Odważny i nieustraszony powinien budzić skojarzenia żywiołowości, chęci do eksperymentowania, a co najważniejsze – nie dominować, a zamiast tego przyjąć podejście „pięści w aksamitnej rękawiczce” (źródło: https://www.pantone.com/articles/color-of-the-year/what-is-viva-magenta).

Jak właściwie dochodzi do wyboru koloru?

Cały proces opiera się na czasochłonnej analizie trendów, którą przeprowadza zespół instytutu w trakcie całego roku. Nie ma tu miejsca na osobiste upodobania. Głównym założeniem Pantone jest to, że każdy swój kolor traktują równo. Rozmawiają z Klientami, uzyskują feedback podczas tworzenia identyfikacji wizualnej dla różnych marek, prowadzą aktywnie zajęcia, a źródło ich rozmów jest zakorzenione w samym wzornictwie. Decyzja nie jest przypadkowa. Zatem o co tyle szumu? 

Prawdopodobnie chodzi tu głównie o subiektywizm, dopisaną do Vivy Magenty historię oraz fakt, że podobne odcienie były z nami już znacznie wcześniej – moda i stylizacje z lat 2000 czy szminki w kolorze mocnego różu. Również w naszym odczuciu nie jest to do końca propozycja, która mogłaby reprezentować dynamiczne zmiany zachodzące w XXI wieku.

Przegląd kolorów roku Pantone

Dla przykładu przedstawiamy zbiór zwycięskich kolorów w ubiegłych latach:

źródło: https://dribbble.com/shots/15113221-Pantone-Color-of-the-Year-2000-2021-in-Figma/attachments/6847045?mode=media

Jak możemy zauważyć rok 2001, rok 2011, a nawet zdecydowanie ciemniejsza pochodna jak rok 2007 w pewnym stopniu nawiązują już do obecnej Vivy Magenty. Niemniej, biorąc pod uwagę popularność – jesteśmy wręcz przekonani, że świat mody i designu w 2023 r. zaprezentuje nam różne jej wariacje.

Hello Magentaverse, czyli współprace i Real Time Marketing

Wraz z nadejściem koloru roku 2023, Pantone w ramach współpracy z Motorolą stworzył nowy smartfon Motorola Edge 30 fusion:

oraz sneakersy popularnej marki Cariuma, które zakupimy na jej oficjalnej stronie:

Jako dociekliwi marketingowcy z niecierpliwością wypatrywaliśmy także pierwszych Real Time Marketingowych wpisów i jak zwykle – Lild nas nie zawiódł:

Ale przechodząc już do końca – jako agencja marketingowa zacieramy rączki i czekamy, aż nadchodzący rok zaobfituje w te ,,niekonwencjonalne’’ wydarzenia. Może wtedy zrozumiemy, z jaką siłą ma kojarzyć się wybór Pantone Color Institute i jak wpłynie na kształtujące się nastroje. Planujemy bacznie śledzić zmieniający się rynek, więc jeśli zauważymy coś ciekawego, damy Ci znać. Stay tuned!

PS. A jeśli interesuje Cię projektowanie graficzne, Katowice to miasto, w którym prężnie działamy. Spotkajmy się u nas w biurze lub pogadajmy online. Postaramy się znaleźć dla Ciebie najlepsze rozwiązanie!

Przewiń do góry