Działania z zakresu SEO, czyli optymalizacji stron przynoszą efekty długofalowe. Trwałość oraz jakość oczekiwanych wyników może zostać zaburzona przez niepożądane praktyki (świadome lub nie). Do jednego z takich zjawisk zalicza się kanibalizację słów kluczowych. Na czym polega i jak z nią walczyć? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym wpisie.
Definicja i skutki
Kanibalizacją słów kluczowych nazywamy zjawisko, w którym więcej niż jedna podstrona jest optymalizowana pod kątem tego samego słowa kluczowego i zawiera podobne lub identyczne treści. Efektem czego w wyszukiwarce wyświetlają się różne podstrony, na różnej pozycji, a to z kolei prowadzi do tego, że interesujące nas podstrony, mogą być gorzej indeksowane – a my tracimy przez to niepotrzebnie środki. Strona zaczyna konkurować o wysoką pozycję nie tylko z innymi stronami, ale toczy walkę także pomiędzy sobą. Istnieje szereg narzędzi, które pozwalają wykryć, czy dane zjawisko ma miejsce na naszej stronie internetowej.
Co można zrobić?
Jeśli okazuje się, że na naszej stronie doszło do kanibalizacji słów kluczowych, pojawia się pytanie: co należy w takim przypadku zrobić. Istnieje kilka wyjść ewakuacyjnych, które pomogą naprawić obecną sytuację. Oto kilka z nich:
- Zmiana taktyki – ograniczamy stosowanie danego słowa kluczowego jedynie do podstrony, co do której zależy nam, aby pozycjonowała się właśnie na to wyrażenie.
- Połączenie stron – łączymy strony, które wcześniej pozycjonowane były na to samo słowo kluczowe;
- Linkowanie — kierowanie linków do podstrony ważniejszej z punktu widzenia pozycjonowania na dane słowo kluczowe.
- Zmiana treści – tworzenie bardziej różnorodnych artykułów, pozycjonowanie pozostałych treści na inne słowa kluczowe.
Kiedy są wyjątki?
Zjawisko to nie następuje jeśli mamy przeanalizowaną i wprowadzoną strukturę słów kluczowych w obrębie serwisu. Dotyczy to weryfikacji, na które adresy URL rankują wybrane słowa kluczowe. Możemy również podjąć się weryfikacji globalnej w serwisie i albo optymalizować poszczególne landingi w słowa, albo je trochę pozycjonować — w taki sposób, by landingi, które mogą walczyć o te same frazy były od siebie niezależne. Kanibalizacją słów kluczowych niekoniecznie należy się przejmować w przypadku, kiedy nasza strona bazuje na aktualnościach — wtedy na pierwszych wynikach powinien pojawiać się najnowszy, najświeższy wynik. Należy pamiętać, że algorytm Google od jakiegoś czasu automatycznie obniża ranking stron, które mogą być wysoko pozycjonowane na te same słowa kluczowe. W ten sposób nie pokazuje w wynikach więcej niż jednego adresu URL z danej domeny.
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko wielce niepożądane — regularnie prowadzone działania z zakresu pozycjonowania strony powinny działać na naszą korzyść i generować wysokie pozycje w wyszukiwarce w taki sposób, aby potencjalny Klient mógł bezproblemowo do nas dotrzeć. Dlatego regularnie sprawdzajmy stan naszej strony pod kątem SEO i przeciwdziałajmy zagrażającym zjawiskom, które zagrażają pozycji strony.
Chcesz, aby Twoja strona wyświetlała się na pierwszych pozycjach? Napisz do nas!