MAVIKA

Jak wykonać audyt SEO

Jak wykonać skuteczny audyt SEO

Optymalizacja witryny internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych jest obecnie jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego. Skuteczność strony internetowej zależy od wielu czynników – responsywność, dobrej jakości treść, czy prosta nawigacja. Właściwie czynników determinujących pozycję strony jest setki, jak nie tysiące, jednak punkt wyjścia jest niezmienny! Audyt SEO! Pomaga on zidentyfikować słabe punkty witryny w celu podjęcia ukierunkowanych działań zaradczych. Jak go przeprowadzić? Przeczytaj!

  • Czym jest audyt SEO?
  • Komu potrzebny jest audyt SEO?
  • Co uwzględnia audyt SEO?
  • Czy warto przeprowadzić audyt SEO samodzielnie?

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO to punkt wyjścia, ale także jeden z najistotniejszych etapów pozycjonowania. W dużym skrócie polega on na dogłębnej analizie wszystkich działań i elementów strony mających bezpośredni lub pośredni wpływ na to, jak wysoko plasuje się ona w wynikach wyszukiwania. W trakcie audytu sprawdzane są m.in. wykorzystywane słowa kluczowe, szybkość ładowania witryny, czy treści, a wszystko po to, by wykazać czy jej poszczególne elementy są widoczne dla robotów wykorzystywanych przez wyszukiwarkę. Co więcej, audyt SEO daje odpowiedź na pytanie, czy owe elementy strony są przez algorytm wyszukiwarki „dobrze przyjęte”. Dopiero na podstawie zgromadzonych danych, możliwe jest rozpoczęcie działań optymalizujących. Ich zadaniem jest wypozycjonowanie strony, tak aby wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google’a.

Komu potrzebny jest audyt SEO?

Właściwie wszystkim firmom, czy osobom, które zainteresowane są wysokimi pozycjami strony w wynikach wyszukiwania Google. Bez audytu strony internetowej pod kątem SEO niemożliwe jest zaplanowanie dalszej strategii działania – niezależnie od tego, czy jest to start-up, czy przedsiębiorstwo z długoletnim stażem.

Co uwzględnia audyt SEO?

Jak już wcześniej wspominaliśmy, na pozycjonowanie stron WWW składa się cały zestaw mniej lub bardziej rozbudowanych zadań – od spraw technicznych wpływających na szybkość i przejrzystą strukturę, przez odpowiednie treści, uwzględniające frazy kluczowe, po linkowanie – wewnętrzne i zewnętrzne. Jak zrobić audyt SEO na swojej stronie WWW?

1. Widoczność strony w wyszukiwarce 

Od czego zacząć? Od początku, czyli od weryfikacji widoczności witryny w Google! Jeśli strona nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania, może to wynikać z kilku czynników – po pierwsze z blokady indeksowania w pliku robots.txt, po drugie ze znacznika meta robots w kodzie strony, a w najgorszym przypadku – z bana od Google’a. Widoczność strony internetowej może być ograniczana np. za kopiowanie treści z innych stron lub zbyt duże nasycenie treści tą samą frazą. Często, zwłaszcza przy nowych witrynach musi minąć trochę czasu, by zostały zaindeksowane.

2. Czynniki on-site

Głównym aspektem, o który należy zadbać podczas robienia audytu SEO – są tzw. czynniki on-site. Najprościej mówiąc, są to elementy związane z budową strony internetowej i jej zawartością. Co do nich zaliczamy? Podstrony, wpisy blogowe, artykuły, meta tagi, nagłówki H1-H6, układ graficzny strony, teksty alternatywne obrazków, itp. Nie wystarczy jedynie odhaczanie czynników z listy – w praktyce jest to znacznie bardziej zawiły proces.

3. Czynniki user experience

Kolejnym krokiem podczas wykonywania audytu SEO jest kontrola dwóch elementów wyjątkowo istotnych z punktu widzenia użytkowników – a mianowicie szybkości ładowania i responsywności strony WWW. Tutaj nadmienić należy, że weryfikacja ta nie może obejmować jedynie analizy strony głównej. To jeden z najgorszych, ale też najczęściej popełnianych błędów. Jeśli wejście na stronę główną lub poszczególne zakładki trwa zbyt długo, najczęściej jest to spowodowane zbyt wolnym działaniem serwera, na którym znajduje się strona, zbyt dużą liczbom kodów lub zbyt potężnymi materiałami multimedialnymi. Z kolei responsywność jest obecnie jednym z kluczowych wyznaczników dobrej strony WWW. Niemal wszystkie audytowane strony posiadają poprawnie działającą wersję mobilną.

4. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie to kolejny krok w celu wykonania skutecznego audytu SEO. W przypadku linkowania wewnętrznego, które obejmuje linki w obrębie serwisu, należy skontrolować, czy odnośniki mają odpowiednią treść i przekierowują do właściwych miejsc. Z kolei linkowanie zewnętrzne dotyczy linków prowadzących do strony spoza witryny. Ich analizę umożliwia m.in. Ahrefs i Google Search Console – dzięki tym narzędziom możliwe jest sprawdzenie: 

  • liczby linków i domen, do których te linki prowadzą, 
  • tematyki serwisów, na których znajdują się linki,
  • treści linków, 
  • siły linków (czy pochodzą z wiarygodnych, użytecznych stron).

Czy warto przeprowadzać audyt SEO samodzielnie?

Audyt SEO można zrobić samodzielnie, jednak wymaga to posiadania podstawowych umiejętności, czasu i odpowiednich narzędzi. Analiza strony we własnym zakresie to dobry początek i wskazanie kierunku, w jakim będą podążać prace. Na podstawie zebranych informacji można opracować wstępny plan działania i ocenić, jak wiele zadań trzeba wykonać. Przeprowadzenie wstępnego audytu SEO będzie dobrym krokiem w kierunku weryfikacji witryny, jednak w celu uzyskania pełnowymiarowego oglądu sytuacji konieczne jest wsparcie specjalistów. Profesjonalny audyt SEO pozwala na szczegółowe rozpoznanie błędów i dogłębnie zbadanie wszystkich elementów witryny, które mogą umknąć uwadze laika.

Potrzebujesz wsparcia w weryfikacji pozycji Twojej witryny? Postaw na kompleksowy audyt SEO – ocenimy stan Twojej strony internetowej i doradzimy, jakie narzędzia wykorzystać, by wydobyć z niej potencjał!

Przewiń do góry