MAVIKA

Agencja Marketingu Internetowego Śląsk

Jak przeprowadzić poprawną zmianę brandu?

Nawet najciekawszy film, najlepsza książka i największy muzyczny hit z czasem potrafią znużyć. Podobnie jest w przypadku każdej marki obecnej na rynku bez względu na to, czym się zajmuje. Nawet najpotężniejsze korporacje na świecie i najbardziej znane marki od czasu do czasu poszukują świeżego spojrzenia na brand. Część decyduje się na większą lub mniejszą jego zmianę. Ale czym dokładnie charakteryzuje się rebranding i jak można wprowadzić go w życie?

Co to jest branding? 

Na początku warto wyjaśnić, czym jest sam branding? W celu znalezienia odpowiedzi na to pytanie należy najpierw zastanowić się, co to tak naprawdę jest brand? Jeśli za właściwą definicję przyjmiemy dosłowne tłumaczenie tego słowa, okaże się, że brand to najzwyczajniej określenie marki. Jednak z marketingowego punktu widzenia, marka czy też brand, to coś więcej niż logo, slogan i ciekawe kolory. Tworzenie brandu to długotrwały proces budowania tożsamości marki oraz świadomości jej potencjalnych Klientów. Proces ten to właśnie branding.

Branding i budowanie tożsamości kształtują się wraz z rozwojem marki. Niezwykle ważne jest, nie tylko określenie czym ma zajmować się dana firma i jakie logo będzie dla niej odpowiednie. Warto postawić sobie pytanie: „Co ma reprezentować dany brand?”. Największe korporacje i kultowe marki od dłuższego czasu starają się budować całą historię wokół marki i określony system wartości. Odpłaca się im to w postaci zaangażowania Klientów, którzy w przypadku niektórych brandów stają się wręcz fanami produktów spod danego szyldu. Zbudowanie odpowiedniego brandingu poparte realnymi działaniami wywołuje pozytywne skojarzenia z brandem, a to przekłada się na większą chęć cyklicznego korzystania z usług.

Niezwykle ważnym aspektem brandingu jest spójność komunikacji. W tym temacie każdy szczegół i każdy komunikat wysłany do potencjalnego Klienta musi łączyć się w jedną całość. Co nie oznacza, że należy sztywno trzymać się narzuconych ram, marketing to dziedzina kreatywna, czasem wyjście poza schemat może okazać się strzałem w dziesiątkę. 

Jaki jest cel zmiany brandu?

Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z nowym startupem, czy korporacją z kilkoma dekadami doświadczenia. W cyklu funkcjonowania każdej marki przychodzi czas na zmiany. Czasem może to być mała korekta logo lub nowa kampania, niekiedy jednak konieczne jest podjęcie poważniejszych kroków. Jednym z nich może być całkowita lub częściowa zmiana brandu, czyli rebranding. Jak się do tego zabrać?

Po pierwsze ważne jest postawienie celu, jaki ma przynieść planowany rebranding. Czy chcemy jedynie odświeżyć styl komunikacji, dostosować się do nowej grupy odbiorców? A może zależy nam na zupełnie nowym otwarciu i wręcz odcięciu się od istniejącego dotąd brandu? Rebranding może tchnąć nowe życie w nieco zakurzoną identyfikację marki. Nie jest wielką tajemnicą, że wszelkie nowości wzbudzają w znacznej części z nas większą lub mniejszą ekscytację. Każda nowość w poczynaniach marki jest więc odbierana z zaciekawieniem, ale również nowymi oczekiwaniami. Dlatego warto zaplanować co konkretnie obejmie rebranding i jakich efektów oczekiwać będą potencjalni Klienci oraz marka, aby zapobiec późniejszemu rozczarowaniu.  

Korzyści i zagrożenia rebrandingu  

Część płynących z nowego brandingu korzyści, takich jak wzbudzenie zainteresowania nową identyfikacją wizualną oraz wyznaczenie nowych celów marki, zostało już wymienionych. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest zmiana w podejściu do danego brandu. Nie chodzi tutaj jedynie o podejście od strony Klientów, ale przede wszystkim osób zarządzających marką. Nowe otwarcie w postaci rebrandingu może pomóc  na nowo obudzić pasję i większe zaangażowanie wśród osób odpowiedzialnych za działania brandu. Pozwala także odciąć się od starych nawyków i wejście w znaną — czasem od wielu lat — branżę z nieograniczonym wachlarzem możliwości. 

Należy jednak pamiętać, że rebranding bardzo złożony proces, na który wpływ (pozytywny bądź negatywny) ma wiele czynników. Tym, co różni go od brandingu, jest bagaż doświadczeń i przeszłość marki. Zmiana brandu to nie magiczna różdżka, za pomocą której można wymazać wszystkie poprzednie działania firmy. Związane są z tym dwa rodzaje zagrożeń. 

Z jednej strony doświadczenie marki może pozytywnie wpływać na jej postrzeganie, z drugiej może nieść ze sobą bagaż trudnych doświadczeń. Pozostaje po raz kolejny zastanowić się, czy należy w jak najmniejszym stopniu nawiązywać do dotychczasowej działalności, czy wręcz przeciwnie. Konieczne jest przy tym zachowanie odpowiedniego balansu tak, aby rebranding był faktycznym nowym otwarciem, ale równocześnie, by obecni Klienci nie odeszli od marki z powodu zmiany brandu.

Masz firmę i interesuje Cię rebranding lub branding? Katowice i okolice śląska to zasięg Twoich usług? A może miejsce nie ma dla Ciebie znaczenia, ale chcesz zmienić coś w swoim biznesie lub rozpocząć nowe przedsięwzięci?. Nasi specjaliści są gotowi na nowe wyzwania i zrobią wszystko, aby zmiana Twojego brandu lub jego stworzenie od podstaw, spełniło oczekiwania Twoje i Twoich Klientów.

Nawet najciekawszy film, najlepsza książka i największy muzyczny hit z czasem potrafią znużyć. Podobnie jest w przypadku każdej marki obecnej na rynku bez względu na to, czym się zajmuje. Nawet najpotężniejsze korporacje na świecie i najbardziej znane marki od czasu do czasu poszukują świeżego spojrzenia na brand. Część decyduje się na większą lub mniejszą jego zmianę. Ale czym dokładnie charakteryzuje się rebranding i jak można wprowadzić go w życie?

Co to jest branding? 

Na początku warto wyjaśnić, czym jest sam branding? W celu znalezienia odpowiedzi na to pytanie należy najpierw zastanowić się, co to tak naprawdę jest brand? Jeśli za właściwą definicję przyjmiemy dosłowne tłumaczenie tego słowa, okaże się, że brand to najzwyczajniej określenie marki. Jednak z marketingowego punktu widzenia, marka czy też brand, to coś więcej niż logo, slogan i ciekawe kolory. Tworzenie brandu to długotrwały proces budowania tożsamości marki oraz świadomości jej potencjalnych Klientów. Proces ten to właśnie branding.

Branding i budowanie tożsamości kształtują się wraz z rozwojem marki. Niezwykle ważne jest, nie tylko określenie czym ma zajmować się dana firma i jakie logo będzie dla niej odpowiednie. Warto postawić sobie pytanie: „Co ma reprezentować dany brand?”. Największe korporacje i kultowe marki od dłuższego czasu starają się budować całą historię wokół marki i określony system wartości. Odpłaca się im to w postaci zaangażowania Klientów, którzy w przypadku niektórych brandów stają się wręcz fanami produktów spod danego szyldu. Zbudowanie odpowiedniego brandingu poparte realnymi działaniami wywołuje pozytywne skojarzenia z brandem, a to przekłada się na większą chęć cyklicznego korzystania z usług.

Niezwykle ważnym aspektem brandingu jest spójność komunikacji. W tym temacie każdy szczegół i każdy komunikat wysłany do potencjalnego Klienta musi łączyć się w jedną całość. Co nie oznacza, że należy sztywno trzymać się narzuconych ram, marketing to dziedzina kreatywna, czasem wyjście poza schemat może okazać się strzałem w dziesiątkę. 

Jaki jest cel zmiany brandu?

Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z nowym startupem, czy korporacją z kilkoma dekadami doświadczenia. W cyklu funkcjonowania każdej marki przychodzi czas na zmiany. Czasem może to być mała korekta logo lub nowa kampania, niekiedy jednak konieczne jest podjęcie poważniejszych kroków. Jednym z nich może być całkowita lub częściowa zmiana brandu, czyli rebranding. Jak się do tego zabrać?

Po pierwsze ważne jest postawienie celu, jaki ma przynieść planowany rebranding. Czy chcemy jedynie odświeżyć styl komunikacji, dostosować się do nowej grupy odbiorców? A może zależy nam na zupełnie nowym otwarciu i wręcz odcięciu się od istniejącego dotąd brandu? Rebranding może tchnąć nowe życie w nieco zakurzoną identyfikację marki. Nie jest wielką tajemnicą, że wszelkie nowości wzbudzają w znacznej części z nas większą lub mniejszą ekscytację. Każda nowość w poczynaniach marki jest więc odbierana z zaciekawieniem, ale również nowymi oczekiwaniami. Dlatego warto zaplanować co konkretnie obejmie rebranding i jakich efektów oczekiwać będą potencjalni Klienci oraz marka, aby zapobiec późniejszemu rozczarowaniu.  

Korzyści i zagrożenia rebrandingu  

Część płynących z nowego brandingu korzyści, takich jak wzbudzenie zainteresowania nową identyfikacją wizualną oraz wyznaczenie nowych celów marki, zostało już wymienionych. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest zmiana w podejściu do danego brandu. Nie chodzi tutaj jedynie o podejście od strony Klientów, ale przede wszystkim osób zarządzających marką. Nowe otwarcie w postaci rebrandingu może pomóc  na nowo obudzić pasję i większe zaangażowanie wśród osób odpowiedzialnych za działania brandu. Pozwala także odciąć się od starych nawyków i wejście w znaną — czasem od wielu lat — branżę z nieograniczonym wachlarzem możliwości. 

Należy jednak pamiętać, że rebranding bardzo złożony proces, na który wpływ (pozytywny bądź negatywny) ma wiele czynników. Tym, co różni go od brandingu, jest bagaż doświadczeń i przeszłość marki. Zmiana brandu to nie magiczna różdżka, za pomocą której można wymazać wszystkie poprzednie działania firmy. Związane są z tym dwa rodzaje zagrożeń. 

Z jednej strony doświadczenie marki może pozytywnie wpływać na jej postrzeganie, z drugiej może nieść ze sobą bagaż trudnych doświadczeń. Pozostaje po raz kolejny zastanowić się, czy należy w jak najmniejszym stopniu nawiązywać do dotychczasowej działalności, czy wręcz przeciwnie. Konieczne jest przy tym zachowanie odpowiedniego balansu tak, aby rebranding był faktycznym nowym otwarciem, ale równocześnie, by obecni Klienci nie odeszli od marki z powodu zmiany brandu.

Masz firmę i interesuje Cię rebranding lub branding? Katowice i okolice Śląska to zasięg Twoich usług? A może miejsce nie ma dla Ciebie znaczenia, ale chcesz zmienić coś w swoim biznesie lub rozpocząć nowe przedsięwzięci?. Nasi specjaliści są gotowi na nowe wyzwania i zrobią wszystko, aby zmiana Twojego brandu lub jego stworzenie od podstaw, spełniło oczekiwania Twoje i Twoich Klientów.

Przewiń do góry