MAVIKA

5 sposobów na wykorzystanie storytellingu w strategii marketingowej 

Człowiek od zawsze lubił historie. Dowody? Setki tysięcy legend, przekazów, podań, mitów na całym świecie. Mitologia grecka, mitologia nordycka, słowiańska i wiele, wiele innych. Nie ma chyba na świecie kultury, która nie byłaby zbudowana wokół własnych przekazów (przynajmniej w jakimś stopniu). Oczywiście, ich obiekty będą inne, symbolika także, te wszystkie kultury łączy jedno – emocje, które mają wywoływać te historie.

Storytelling – współczesna wersja dawnej umiejętności

Człowiek kocha słuchać. Od zawsze. Przypomnijcie sobie na chwilę czasy dzieciństwa. Czy nie byliście najszczęśliwsi na świecie, gdy któryś z rodziców kładł się z Wami wieczorem do łóżka, zapalał lampkę nocną i zaczynał czytać? Zaczynały się wtedy opowieści o dzielnych rycerzach wychodzących z każdej opresji, o pięknych księżniczkach, które (dziwnym trafem) znajdowały się w nieustannych opałach i o wstrętnych potworach, które usiłowały niszczyć piękne love story rodzące się między tą dwójką bohaterów. 

A może już za dzieciaka mieliście dość tych oklepanych schematów i wybieraliście coś z klasyki gatunku? Osobiście do dziś pamiętam morze łez, które wylewało się ze mnie przy każdej lekturze „Brzydkiego Kaczątka” i „Dziewczynki z zapałkami” – tak, po dziś dzień mam uraz i gdy tylko o tym myślę, przychodzi fala nostalgii i pytanie – dlaczego?

W każdym razie… Dobrze opowiedziana historia zapamiętuje się sama. Tutaj nie ma chyba większych wątpliwości. Przynajmniej patrząc na dziewczynkę z zapałkami, ja ich nie mam 😉. Historie kojarzą się nam z konkretnymi wydarzeniami, miejscami, uczuciami czy ludźmi. Nie masz czasem tak, że po usłyszeniu danej opowieści wracają do Ciebie sceny z przeszłości? 

Tym właśnie jest storytelling – umiejętnością opowiadania historii, wywoływaniem emocji poprzez budowanie obrazu, nastroju i konkretnego stanu świadomości. Możesz to robić zarówno przez copywriting, podcasty, jak i wideo.

Jak możesz wykorzystać storytelling?

Wbrew pozorom storytelling w marketingu ma wiele zastosowań, można go zastosować w copywritingu, podcastach, wideo czy nawet w PR. Opcji jest sporo, a jednym ograniczeniem jest tutaj wyobraźnia. Oto 5 sposobów na wykorzystanie storytellingu w strategii marketingowej:

1. Przygotowanie spotu reklamowego

Kto widział świąteczną reklamę Allegro, ten wie, że storytelling świetnie sprawdza się w formie spotów reklamowych. Reklama o dziadku uczącym się angielskiego, by móc porozmawiać ze swoją wnuczką? Chwyta za serce – za każdym razem. Jednak warto w tym miejscu zauważyć, że nie każda marka, ma budżet na tego typu produkcje – to dość oczywiste. Nie każdy storytelling musi jednak kosztować miliony, by wzbudzić emocje w odbiorcach. Wystarczy dobry pomysł, rzetelne przygotowanie i umiejętność budowania nastroju. 

Warto tutaj wspomnieć, że spot reklamowy powinien obejmować 3 następujące elementy:

  • postaci,
  • konflikt,
  • rozwiązanie konfliktu.

Pamiętaj o tym, by postaci były odpowiednio zbudowane – miały swoją historię, cele i marzenia. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zbudować warstwę emocjonalną. Wciel się w rolę reżysera i puść nieco wodze fantazji. Wspomniany konflikt powinien nawiązywać do Twojego produktu lub usługi, tak by przy jego użyciu można było ukazać rzeczywiste rozwiązanie perypetii naszych bohaterów. Nie może to być jednak zbyt przerysowane, zachowaj balans, by nie stworzyć karykaturalnego potworka.

Aspekty techniczne jak np. nagranie czy montaż najlepiej oddać w ręce kogoś, kto ogrania temat, a efekt może być naprawdę świetny.

2. Wykorzystanie SEO

Słowa kluczowe mają wielką moc. Dzięki świadomości tego, czego ludzie szukają w internecie, możesz tworzyć lepsze i bardziej angażujące treści. To właśnie w ten sposób możesz przyciągnąć nowych potencjalnych Klientów. Wystarczy odrobina wiedzy (dane z analityki), kreatywności, pomysł i bum – masz świetny copywriting skrojony pod potrzeby Twoich odbiorców. SEO możesz dostosować do każdego etapu lejka sprzedażowego, tak by odpowiednie treści znalazły zarówno osoby, które dopiero pierwszy raz googlują temat, jak i te, które już świetnie wiedzą czego szukają. 

3. Użycie historii Twoich Klientów

Jeśli masz historie od swoich Klientów związane z Twoim produktem – wygrał_ś życie. Jeśli nie – trzeba nieco Klientów zachęcić, by chcieli się nimi podzielić. Najłatwiej zrobić to bezpośrednio – tak, czasem naprawdę wystarczy zapytać. Mając historie, możesz je wykorzystać. Przytoczyć w swoich social mediach opowieść o tym, jak Pani K. miała problem ze znalezieniem idealnego produktu dla siebie, jednak po konsultacjach z Twoimi specjalistami podjęła decyzję, a teraz jej życie jest po prostu łatwiejsze. 

Nie chodzi tutaj o budowanie peanów na temat Twojej firmy, to powinny być rzeczywiste historie i rzeczywiste rozwiązania. Tak, by pokazać innym odbiorcom, że Twój produkt może stanowić odpowiedź na ich własne potrzeby.

4. Storytellingowy cykl

Storytelling daje nam pełną dowolność, to wyłącznie od nas zależy, jak go poprowadzimy. I tutaj pojawia się myśl. Dlaczego nie stworzyć jednej rozbudowanej historii, którą poprowadzimy w odcinkach? To zabieg, który w historii wykorzystywany był wielokrotnie. Tak publikowany był „Potop” Sienkiewicza czy „Chłopi” Reymonta. Oczywiście, mówimy tutaj o zupełnie innych czasach. JEDNAK i teraz mamy przecież do czynienia ze spotami reklamowymi, które publikowane są w cyklach. Podobnie wygląda temat z różnymi innymi kanałami komunikacji – wszystko zależy od tego, jaką strategię wybierzesz.

5. Storytelling w newsletterze

Newsletter przestał być jedynie e-mailem z wykazem ofert i promocji, przynajmniej częściowo, bo takich oczywiście nadal nie brakuje. Zyskał on jednak zupełnie nową formę, coraz częściej wykorzystuje się go jako rzeczywisty kanał komunikacyjny z naszymi odbiorcami. Newsletter nie musi być już zbiorem produktów, garścią porad, może być także opowieścią. Wystarczy zgrabny copywriting i możemy dzięki niemu przekazać naszym odbiorcom coś więcej o nas, historii naszej firmy, najbliższych zmianach czy celach, jakie chcemy osiągnąć. To świetny pomysł i narzędzie do budowania wizerunku marki. 

A Ty masz już pomysł na zbudowanie swojej historii?

Przewiń do góry