MAVIKA

5 najbardziej przydatnych narzędzi do pracy w social mediach

Istnieje kilka rodzajów narzędzi, których używanie okazuje się szczególnie przydatne podczas prowadzenia profili w social mediach. Część z nich pomaga w tworzeniu grafik, inne okazują się zbawienne w planowaniu i wymyślaniu treści, a jeszcze inne przeznaczone są dla fanów cyferek oraz rozbudowanych raportów. Programów czy aplikacji ułatwiających życie social media managerom są z pewnością dziesiątki. My wybraliśmy 5 z nich, których używa niemal każdy w naszej agencji.

Jakie narzędzia przydają się w pracy w social mediach?

Większość z przedstawionych narzędzi jest darmowa lub daje możliwość korzystania z darmowych pakietów. Poza piątką najbardziej przydatnych programów prezentujemy również kilka alternatyw dla wspomnianych narzędzi. Z pewnością już dawno przescrollowałeś stronę w poszukiwaniu istoty tego wpisu, więc przejdźmy do rzeczy.

5 najbardziej przydatnych narzędzi do pracy w social mediach

1. Google Trends

Nasze zestawienie zaczynamy od narzędzia niekojarzącego się stricte z social mediami. Google Trends to darmowy i bardzo prosty w obsłudze instrument pozwalający badać aktualnie panujące trendy w internecie, na podstawie fraz wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę Google. To ogromna baza informacji na temat panujących trendów, sezonowości treści oraz „klikalnych” tematów. Choć Google Trends przydaje się szczególnie w pozycjonowaniu stron, można z powodzeniem wykorzystać to także w tworzeniu kreacji w mediach społecznościowych. Z reguły użytkownicy Google również korzystają z social mediów. Jeśli więc zaobserwujemy, że w danym okresie pewien temat z naszej branży jest szczególnie popularny, przygotowana w tej tematyce kreacja ma szanse uzyskać lepsze wyniki.

2. Stocki zdjęć i filmów

Trendy sprawdzone, tematyka posta, relacji czy wideo zaplanowana, przydałyby się jakieś zdjęcia lub filmy. Co zrobić? Opcje są dwie. Pierwsza – wziąć aparat lub smartfon i ruszyć w miasto. Co, jeśli umiejętności, dostępność czasu czy sprzęt nam nie sprzyjają? Albo planowaliśmy post nawiązujący do kosmosu, a akurat wszystkie polskie promy kosmiczne stoją w hangarach i nie ma możliwości ich sfotografowania? W takim momencie pozostaje opcja numer 2 – skorzystanie z banków zdjęć. Większość z dostępnych stocków oferuje zarówno płatne, jak i darmowe treści do wykorzystania. Do najpopularniejszych baz zdjęć oraz filmów należą:

  • AdobeStock,
  • Shutterstock,
  • DepositPhotos,
  • Pexels,
  • iStock.

3. Canva

Czasy treści pisanych już dawno minęły, a to, że jeszcze czytasz ten tekst, oznacza, że albo robisz detoks od social mediów, albo należysz do wąskiej grupy, która jeszcze potrafi skupić się na nieco dłuższych treściach. Tak czy inaczej, w social mediach nie ma czasu na przydługie wstępy i obszerne bloki treści, a wzrok użytkownika przyciągają przede wszystkim wysokiej jakości grafiki lub materiały wideo. Przy ich tworzeniu, żaden inny program nie sprawdza się tak dobrze, jak Canva. Wiemy, że część profesjonalnych grafików ma w tym temacie inne zdanie, ale dla początkujących i nawet średniozaawansowanych „grafików” Canva jest niezbędnym narzędziem. Program działa w przeglądarce, a darmowy pakiet pozwala na podstawowe działania w ramach obróbki zdjęć lub dodawania elementów. Canva premium umożliwia dostęp do sporej bazy darmowych elementów, zdjęć, filmów, a także licznych szablonów postów, prezentacji itp. Dodatkowo daje szanse na prowadzenie bardziej zaawansowanych działań graficznych, dzięki czemu możliwe jest przygotowanie wysokiej jakości grafiki do social mediów, prostego wideo, a nawet logo czy gadżetów Twojej marki. 

Jeśli szukasz wskazówek lub inspiracji w pracy z tym programem, sprawdź 7 tricków w Canvie, o których nie wiedziałeś

4. CapCut

Canva jest naprawdę użytecznym narzędziem, ale każdy, kto, choć część wolnego czasu spędza w social mediach, wie że coraz większe znaczenie odgrywają w nich  treści wideo. Te można edytować w Canvie, ale jednak montaż bardziej zaawansowanych filmów może być męczący. Oczywiście najlepszym darmowym programem do montażu wideo jest DaVinci Resolve, ale nie każdy chce lub potrzebuje tak zaawansowanego narzędzia. Korzystanie utrudniają również wysokie wymagania sprzętowe. 

Dobrą alternatywą może być program CapCut. Aplikacja dostępna jest na komputery stacjonarne, smartfony, a nawet w przeglądarkach – bez konieczności instalowania. Popularność zdobyła głównie dzięki użytkownikom TikToka, którzy poza korzystaniem ze standardowego edytora dostępnego w aplikacji chętnie wspomagają się właśnie CapCutem. Sam program został stworzony przez Twórców samego TikToka, ale świetnie sprawdzi się także jako narzędzie do edycji relacji, reelsów, a nawet wideo na YouTubie. Polecamy spróbować!

5. Meta Business Suite

Na koniec zostawiliśmy narzędzie, od którego każdy, kto zajmuje się obsługą social media w Mavice, zaczyna dzień i na którym ten dzień kończy – Meta Business Suite. Narzędzie to jest w zasadzie rozbudowaną bazą do zarządzania wszystkim, co związane z Facebookiem oraz Instagramem. Daje nam możliwość kierowaniem menadżerem firmy i wszystkimi treściami publikowanymi w obrębie wielu stron firmowych, a także tworzeniem i optymalizacją kampanii Facebook Ads. Dostępne są także opcje planowania postów i relacji, przeprowadzania testów w celu badania zasięgów kreacji oraz raportowanie wyników. Meta Business Suite to obowiązkowe narzędzie dla każdego, kto chce w efektywny sposób prowadzić konta na Facebooku lub Instagramie.  

Po więcej wskazówek ze świata social mediów i nie tylko zapraszamy na naszego bloga.

Przewiń do góry