Design Thinking to dosyć nowa metoda rozwiązywania problemów, która swoje korzenie wypuściła na Uniwersytecie Stanforda w latach 60. XX wieku. To przede wszystkim podejście skoncentrowane na człowieku, które łączy kreatywne i analityczne myślenie w celu tworzenia innowacyjnych rozwiązań.
Jak wyglądają poszczególne etapy działań? Wspominaliśmy o tym w kilku poprzednich wpisach, do których gorąco zachęcamy, ale przypomnimy raz jeszcze 🙂
- Empatia: zrozumienie potrzeb użytkowników poprzez obserwacje, wywiady i badania. Tworzenie map empatii i ,,rozbieranie’’ person na czynniki pierwsze.
- Definiowanie problemu: precyzyjne określenie problemu na podstawie zebranych danych. Określamy, czego najbardziej potrzebują nasze persony i z czym na co dzień się borykają.
- Generowanie pomysłów: tworzenie szerokiej gamy pomysłów, które mogą potencjalnie rozwiązać zidentyfikowany problem.
- Prototypowanie: szybkie (to ważne!) tworzenie prototypów wybranych pomysłów, które można testować i udoskonalać.
- Testowanie: praktyczne sprawdzenie prototypów w rzeczywistych warunkach i zbieranie opinii użytkowników.
Design Thinking oznacza proaktywność
Design Thinking można zastosować w różnych obszarach działalności biznesowej. Np. do rozwoju nowych produktów bądź usług. Metoda pomaga zrozumieć, czego naprawdę potrzebują Klienci. Przykładem może być firma Apple, która regularnie stosuje ją w procesie projektowania nowych urządzeń czy Starbucks, który wprowadził okrągłe stoły w kawiarni, ponieważ przy kwadratowych ludzie czuli się samotnie.
Co więcej, dzięki metodzie możesz śmiało usprawnić procesy wewnątrz swojej organizacji, przekształcić jej strukturę lub wprowadzić nowy model biznesowy. Dzięki empatii i zrozumieniu potrzeb pracowników oraz Klientów zidentyfikujesz i wyeliminujesz tzw. ,,wąskie gardła’’ w procesach operacyjnych. Dodatkowo w trakcie Design Thinkingu możesz przeanalizować i zaproponować optymalizację interakcji Klientów z firmą na różnych etapach ścieżki zakupowej.
Zyskujesz, nie tracisz
Wprowadzając metodę do swojej firmy możesz tak naprawdę tylko zyskać. Zyskać nowy punkt widzenia, pomysły, opinie.
Metoda promuje kreatywność i otwartość, skupia się na potrzebach użytkowników, motywuje zespół do działania na różnych poziomach organizacji i pozwala im zrozumieć, dlaczego potrzebne są zmiany LUB dlaczego to, co robią, ma (lub nie ma 😉) sens(u).
Design Thinking wręcz zachęca do testowania, pozwalając na szybką eliminację potencjalnych błędów. A przez to, że jest to dynamiczny proces, umożliwia także reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe tu i teraz, zwiększając przewagę konkurencyjną.
Design Thinking to rozwój firmy i zespołu
Przede wszystkim, metoda ta promuje kulturę innowacji i ciągłego doskonalenia, co jest kluczowe w szybko zmieniającym się środowisku biznesowym. Pracownicy, którzy biorą udział w procesie Design Thinking, uczą się myślenia krytycznego, pracy zespołowej oraz zdolności do adaptacji.
Dzięki Design Thinkingowi, zespoły stają się bardziej zintegrowane, a co ciekawe, firmy mogą lepiej poznać i wykorzystywać talenty swoich pracowników, angażując ich w procesy kreatywne i decyzyjne.
W świecie biznesu, Design Thinking może stać się nie tylko metodą, ale i filozofią działania, która przyniesie wymierne korzyści.