Rozpoczynając budowanie pozycji w wyszukiwarce, nasi klienci z reguły zaczynają od przedstawienia kluczowych obszarów działalności, których pozycję chcą poprawić. Wskazują kluczowe usługi lub produkty, określają budżety, bardziej pewni swego — przewidują rezultaty. W swoich działaniach tylko niektórzy biorą pod uwagę aspekty takie jak lokalność lub globalność pozycjonowania. Logiczne jest dla nich, że interesuje ich pozycjonowanie o zasięgu zbliżonym do zasięgu działalności ich firmy. Czy to w istocie jest takie proste?
- Wyszukiwanie lokalne czy globalne?
- Długi ogon we frazach lokalnych
- Lokalne wyszukiwania — rozwiązanie tylko dla małych firm?
- Znajdź swoją niszę — czyli nie od razu top 1 zbudowano
Wyszukiwanie lokalne czy globalne?
Wdrażając pozycjonowanie swoich usług warto zacząć od określenia typu kampanii, na jakiej nam zależy. Nawet w przypadku firmy o ogólnopolskim zasięgu, dużo lepsze rezultaty może przynieść pozycjonowanie nastawione na poprawę pozycji na konkretnych obszarach naszego kraju. Przyjmijmy, że nasza firma zajmuje się sprzedażą szaf po renowacjach. Mamy siedzibę w Katowicach, ale sprzedaż prowadzimy nawet dla Klientów w Gdańsku czy Poznaniu. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem będzie więc pozycjonowanie na frazy takie jak: „szafy po renowacji”, „meble po renowacji”, „antyki po renowacji” itd. Może się jednak okazać, że nawet w tak niszowej branży w całej Polsce będzie funkcjonowało setki podobnych firm.
Dużo lepszym rozwiązaniem może być postawienie na pozycjonowanie lokalne, nastawione wprost na poprawę pozycji na konkretnych kluczowych dla nas obszarach. Najprostszym rozwiązaniem w tym zakresie będzie więc zastosowanie fraz lokalnych z tzw. długim ogonem.
Długi ogon we frazach lokalnych
Rozwiązanie nazywane „długim ogonem” to nic innego jak poszerzenie fraz o dodanie dodatkowych informacji np. o lokalizacji. Operując wskazanym wyżej przykładem, lokalną frazą długiego ogona będą frazy takie jak: „szafy po renowacji Katowice”, „meble po renowacji Śląsk”, „antyki po renowacji Poznań” itp. Dodanie prostej informacji o regionie skupia uwagę wyszukiwarek na konkretnej lokalizacji. Oczywiście skala tak dokładnych wyszukiwań jest dużo mniejsza niż fraz ogólnopolskich, ale pozwala na dużo sprawniejsze i oszczędniejsze poprawienie pozycji na węższym wycinku rynku. Co najważniejsze — zastosowanie fraz lokalnych poprawia również pozycjonowanie ogólnopolskie. Długi ogon zawiera w swojej strukturze człon początkowy odpowiadający właśnie za pozycjonowanie ogólnopolskie.
Lokalne wyszukiwania — rozwiązanie tylko dla małych firm?
Temat lokalności w marketingu czy działaniach PPC bardzo często wzbudza skojarzenia z mniejszymi firmami o lokalnym zasięgu działalności. Nie do końca jest to jednak prawda. Jak już pokazały przykłady powyżej, pozycjonowanie lokalne pozwala skupić się na poprawie pozycji na kluczowych rynkach lokalnych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przypadku szerokiego obszaru działalności realizować pozycjonowanie lokalne w kilku mniejszych regionach jednocześnie. Metoda szczególnie skuteczna w przypadku gdy firma posiada kilka działów w różnych miejscach kraju.
Znajdź swoją niszę — czyli nie od razu top 1 zbudowano
Aspekt lokalności w pozycjonowaniu to nie jedyna zmienna, którą warto wziąć pod uwagę podczas audytu SEO oraz tworzenia strategii SEO. Bardzo ważne, szczególnie dla przedsiębiorstw o szerokim zakresie usług jest wybranie swojej niszy. Krótko mówiąc, pozycjonowanie kilkudziesięciu i więcej usług czy produktów może być bardzo kosztowne. Warto więc pochylić się najpierw nad określeniem kluczowych lub wyróżniających się na tle konkurencji obszarów, na które warto położyć nacisk (szczególnie w początkowej fazie kampanii). To już jest jednak temat na inny wpis. Zachęcamy do śledzenia naszego bloga, aby nie przegapić nadchodzących nowości!