Marketing czy PR - poznaj różnicę - MAVIKA
Agencja marketingu internetowego

Marketing czy PR – poznaj różnicę

Jak rozróżnić, które działania są bardziej marketingowe, a które PR-owe? Na czym polega różnica i czy cel tych działań jest inny? Tego dowiesz się z poniższego artykułu! 

Marketing

Komunikacja marketingowa to zespół działań, mających na celu zaspokojenie potrzeb Klientów, czyli doprowadzenie do sprzedaży produktów i/lub usług. Promocja i reklama, które są dosyć bliskim pojęciem, to tak naprawdę jedna z wielu czynności, które wchodzą w skład pojęcia marketingu. Do pozostałych należą:

  • badania i analiza marketingowa – przeprowadzanie badań konsumenckich w postaci formularzy lub innych np. poprzez obserwacje, czy analitykę internetową, które mają służyć pozyskiwaniu informacji; w ten sposób marka poznaje preferencje Klientów, ich motywacje zakupu, ścieżkę zakupową,
  • rozwój produktu – czyli optymalizacja i zmiana oferty, która będzie w jak największym stopniu odpowiadać na potrzeby Klientów,
  • dystrybucja produktu – celem marketingu jest także optymalizacja kanałów dystrybucji produktu, wyodrębnienie rynków detalicznych i hurtowych,
  • polityka cenowa – aby utrzymać konkurencyjność przedsiębiorstwa, należy ciągle optymalizować ceny produktów i/lub usług, które są atrakcyjne dla Klienta i przynoszą zysk firmie.

PR, czyli Public Relations

PR jest pewną częścią szeroko pojętego marketingu. Celem działań z zakresu Public Relations jest przykładowo:

  • budowa wizerunku marki – czyli długoterminowa strategia publikowania treści np. za pomocą social media, które mają służyć wzmocnieniu wizerunku; jest to komunikacja nastawiona na dialog, treści niesprzedażowe, często związane z działalnością dobroczynną (ale nie tylko),
  • budowanie relacji z Klientami – podobnie jak w przypadku budowaniu wizerunku marki, w budowaniu relacji z Klientami chodzi o uwiarygodnienie marki, zbudowanie autentyczności oraz zaufania w relacji marka-Konsument, poprzez zamieszczanie treści innych, niż sprzedażowe; taka komunikacja często nastawiona jest na dialog,
  • media relations – czyli media, prasa i wydarzenia, utrzymywanie relacji z mediami, poprzez przekazywanie ważnych z punktu widzenia organizacji informacji mediom, poprzez świadome zarządzanie tymi informacjami, czyli informowanie w odpowiednim czasie i formie, zgodnie ze strategią firmy,
  • sponsoring – sponsorowanie określonych wydarzeń, pozwala na budowę wizerunki marki w kontekście jej wartości oraz budowanie jej świadomości w danej grupie odbiorców,
  • społeczna odpowiedzialność biznesu – zwłaszcza teraz, kiedy świadomość konsumenta wzrasta i głośno mówi się o wpływie firm na środowisko oraz ogólne dobro naszej planety, CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility) jest szczególnie istotna nie tylko na pokaz, ale przede wszystkim po to, by rzeczywiście zadbać o wspólne dobro i nie doprowadzić do wzajemnej destrukcji. W tym temacie zawierają się wszelkie aspekty ekologiczne. 

Marketing czy PR – co lepsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który rodzaj działań będzie odpowiedniejszy dla Twojej marki. Plan komunikacji powinien uwzględniać cel, który chce osiągnąć marka.

Zarówno marketing jak i PR dbają o dobro firmy oraz zakładają długoterminowy plan działania. Jednak to, co odróżnia te dwie drogi działania, to przede wszystkim:

  • cele – marketing skupia się na sprzedaży produktów i usług, natomiast Public Relations na budowaniu relacji z Klientami
  • obszar – w przypadku marketingu przeważa komunikacja kierowana na zewnątrz, zaś PR zakłada komunikację zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji (również inwestorów).

Jeśli tylko pozwala na to budżet firmy, warto prowadzić oba te działania równolegle, ponieważ stanowią one wspaniałe uzupełnienie komunikacji marketingowej marki. W przeciwnym razie zdecyduj, realizacja, którego celu jest dla Twojej marki istotniejsza. Ważne, aby wszystkie działania były częścią wcześniej przygotowanej strategii organizacji. Kluczowy jest tutaj plan oraz staranne przemyślenie publikacji, jak i treści samego komunikatu. Marketing, czy PR i social media? Nie wiesz, od czego zacząć? Skontaktuj się z nami! Poprowadzimy Twoją markę przez świat komunikacji marketingowej, rozwijając Twoją markę w sieci!

Skuteczny marketing i PR? Doradzimy, jak powinna działać Twoja marka w sieci!

Przeczytaj także

NASZ ZESPÓŁ

KATARZYNA PRAŻMOWSKA

CEO

PAULINA
KONIK

Account Manager

JAGODA
STEFEK

Senior Content Specialist

MARIANA POPILEVYCH

Frontend Developer / Junior SEO Specialist

SANDRA KRÓL

Content Specialist

MACIEJ BEDNARCZYK

Junior Content Specialist

KATARZYNA STAWIARSKA

Junior Content Specialist

MAGDALENA WRĘCZYCKA

Junior Account Manager

MAKSYMILIAN RICHTER

Graphic Designer

KAROLINA SZEJA

Office Manager

SZUKASZ PROFESJONALISTÓW
DO MARKETINGU TWOJEJ FIRMY?

ZGŁOŚ SIĘ DO NAS