Czy jest możliwość pokazania swojego artykułu, czy oferty w nienachalny sposób? Tak. Takim sposobem jest reklama natywna. To forma marketingu online, który zlewa się z otaczającą treścią w artykułach czy w postach na social mediach. Treści czy artykuły z reklamą natywną projektuje się je w taki sposób, aby wyglądem i odczuciem przypominały czytanie treści redakcyjnej, a nie stricte treści o reklamie. Takie zastosowanie pozwala na reklamowanie swojego produktu w mniej inwazyjny i bardziej angażujący sposób dla użytkowników.
Co to jest reklama natywna?
Reklama natywna (ang. native advertising) – jest formą nieinwazyjnej reklamy, która ma stanowić integralną część treści medialnej. Taka reklama powinna doskonale zlewać się z otoczeniem, w którym dane było ją umieścić. Natywna reklama może stanowić formę graficzną, jak i pisaną. Takie reklamy są najczęściej wystawiane poza środowiskiem firmy. Użytkownicy, którzy mają styczność z „Kameleonem”, powinni poczuć, że przekazywane treści są wartościowe, a nie są bezpośrednim przekazem reklamowym.
Rodzaje reklam natywnych
In-feed Ad Units — Oficjalnie jest on najczęstszym typem reklamy natywnej, z jakim możemy się napotkać. Jest to format reklam umieszczanych w artykułach sponsorowanych dla marek. Dzięki czemu dana witryna zwiększa swoje przychody, a jednocześnie pozwala umieszczać dla swoich użytkowników przyciągające artykuły. Przykładem mogą być witryny redakcji.
Recommendation widgets — Są to boxy w artykułach czy też filmikach o treści „Przeczytaj też to”, „Może cię również zainteresować” i „Zobacz również”. Przykład może być wiele, ale wszystkie mają jeden cel, aby w sposób natywny zareklamować daną treść.
Promoted listings — Najczęściej tę formę reklamy wykorzystują platformy e-commerce. Strony takie jak Allegro czy też Reserved promują daną listę produktów, co więcej taka forma reklamy nie jest odbierana jako inwazyjna.
Paid Search Units – Są tą wypromowane strony albo artykuły, które pojawiają się jako pierwsze po wpisaniu frazy w wyszukiwarce. Można odróżnić wypromowane treści od zwykłych. Wystarczy, że przyjrzymy się lewej krawędzi w tytule artykułu. Tam powinien pojawić się napis „Ad”, „Reklama” , który świadczy, że jest treścią sponsorowaną.
In-ad – Jest gatunkiem reklamy, który pojawia się w tradycyjnej formie (banneru albo filmu). To, co świadczy o jego formie natywnej, jest fakt, że przekaz reklamowy przystosowany jest do contentu, w którym został umieszczony.
Reklamy natywne a artykuły sponsorowane. Czym się różnią?
Na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że artykuł sponsorowany i reklama natywna niczym od siebie nie różnią. Prawdą jest, że oba materiały mają jeden i ten sam cel, czyli przyciągnięcie użytkownika do oferty danej firmy. Jednakże sposób ich wykonania jest inny. W zwykłych artykułach sponsorowanych jest wiele odniesień i powiązań do marki. A czasami sam artykuł jest wyłącznie o marce i skupia się wyłącznie na opisaniu oferty.
Reklama natywna w tym przypadku odbiega od takiej bezpośredniej metody. Co prawda w artykułach z „kameleonem” są umieszczane linki i wzmianki o danej firmie, ale te nawiązania są zmarginalizowane i nienachalne.
Inaczej wygląda to w przypadku reklamy natywnej. Wprawdzie w treści znajduje się wzmianka o firmie lub jej portfolio produktowym, jednak jest ona mocno zmarginalizowana. Gdyby z tekstu usunąć linki oraz zdjęcia do strony sprzedawcy, materiał nie straciłby na wartości. Nadal byłby przydatny dla odbiorców i zawierał wiele wartościowych informacji. Co więcej, użytkownik miałby sporo trudności z rozpoznaniem, czy materiał jest częścią serwisu internetowego, czy został stworzony na zlecenie zewnętrznej firmy.
Przykłady reklam natywnych
Reklama natywna może pojawić się w artykułach, podcastach, plikach muzycznych, plakatach, kampanii reklamowych czy w filmach. Produkt w reklamie natywnej często ukazany jest odbiorcom w ich najmniej spodziewanym momencie dla przykładu jako link do strony agencji kreatywnej w Katowicach. Kariera reklam natywnych zaczęła się od prekursora amerykańskiego copywriter’era David’a Ogilvy’ego. Seria „Przewodnik po ostrygach” jest uważany za jeden z pierwszych stworzonych reklam natywnych w historii. Przewodnik jest serią tekstów sponsorowanych utworzony w 1950 roku dla kampanii reklamującej napój alkoholowy firmy Guinness. Druga reklama, która odniosła ogromną popularność i na zawsze wpisała się w historie reklam natywnych, jest z roku 2014. Podczas Gali oskarowej Ellen DeGeneres w pewnym momencie zaczęła strzelać selfie telefonem firmy samsung z wybranymi aktorami. Całe przedsięwzięcie zostało zaaranżowane dla firmy Samsung. Trzecim przykładem reklamy natywnej jest film „Top Gun” z roku 2022. Dzieło poza świetnym wynikiem w kinach, odniósł również sukces reklamowy. Okulary Ray-Ban, które są noszone przez głównych bohaterów filmu. Zyskały ogromną popularność. Widzom szczególnie przypadły do gustu pozy Tom Cruise’a z użyciem owych okularów i chętnie naśladowali je także w social mediach. Któż w końcu nie chciałby choć przez chwilę poczuć się jak przystojny pilot myśliwca.
Jakie są korzyści i wady z reklamy natywnej?
Skupiając się na plusach reklamy natywnej, można zaliczyć: nienachalność, łatwy sposób podawania informacji, odczucie wiarygodności, subtelność, nieinwazyjność, przyswajalna dla odbiorców, przystosowalność do kontentu.
Mimo swoich licznych korzyści reklama natywna ma również swoje wady. Do nich możemy zaliczyć: celowe okłamywanie odbiorców, pokazanie sponsorowanej treści w niewidoczny sposób, oraz niepodkreślenie kim jest zleceniodawca danej treści.
„Kameleony” oczywiście poza bycie integralną częścią łańcucha marketingowego, są również ciekawą alternatywą od tradycyjnych reklam we współczesnym świecie. Reklamy natywne na długo zagoszczą w przestrzeni medialnej a Ich charakter nieinwazyjny i mało nachalny daje więcej korzyści niż niejedna tradycyjna reklama. Odbiorcy i konsumenci coraz częściej pozytywnie przyjmują te formy informowania o produktach. Pozostaje jedynie obserwować, jak ta forma reklamy będzie ewoluować w przyszłości.