Wycenianie grafik nie należy do najprostszych zadań. Wiąże się to między innymi ze specyfiką branży, dla której dana grafika ma powstać oraz ogólnym zamysłem. W zależności od tych zmiennych liczba godzin spędzonych nad projektem, jak i on sam, różnią się od siebie – wymaga to indywidualnego podejścia do Klienta i spersonalizowanych kosztów. Jak uzyskać złoty środek podczas przygotowywania wycen? Na co zwrócić szczególną uwagę? Co dokładnie wpływa na finalną cenę? Zapraszamy do lektury.
Od czego zależna jest cena i jak ją określić?
Rynek graficzny jest obecnie silnie rozwinięty i zdecydowanie nie należy do najtańszych. Oczywiście istnieje możliwość uzyskania projektów w niskiej cenie, jednak wiąże się to z pewnym ryzykiem. Potrzeby każdego Klienta są inne — jedni zwracają się z prośbą o stworzenie logo, drudzy oczekują przygotowania pełnej księgi znaków, a pozostałych interesuje brand hero czy szablony pod social media. Możliwości jest wiele.
Pracując dłużej w sektorze brandingu, każdy grafik ma świadomość, że liczba godzin spędzonych nad projektowaniem graficznym będzie uzależniona od wielu zmiennych, dlatego jednym z najbardziej popularnych rozwiązań przy wycenie jest stawka godzinowa. Ale jak dojść do tego, ile czasu spędzimy nad daną pracą? Najlepszym sposobem będzie mierzenie czasu, jaki spędzamy i określenie średniej, która jest nam zwykle potrzebna, aby dany projekt powstał. Wówczas możemy podać Klientowi widełki godzin potrzebnych do wykonania projektu oraz kwotę za jedną z nich. Na przykład: 10-12h, a godzinowy koszt to X zł.
Kilka porad
Podając konkretną kwotę, pamiętaj o czasie, który poświęcisz na obsługę, czyli na spotkania i omawianie szczegółów, na wykonane połączenia czy wysłane wiadomości mailowe. Rozeznaj się w cenach, które obecnie obowiązują na rynku i na podstawie tej informacji przemyśl własną. Sprecyzuj, co konkretnie wchodzi w zakres Twoich usług. Wyszczególnij punkty i przedstaw je Klientowi, tak aby wiedział, na co przeznaczone są jego środki finansowe. W zależności od tego z kim współpracujesz, weź pod uwagę złożoność projektu i dostosuj odpowiednio kwotę. Zastanów się, ilu ewentualnych poprawek możesz się spodziewać, czy musisz wcześniej przeprowadzić głębszy research lub czy jest to może mniej skomplikowane.
A jeśli potrzebujesz pomocy przy projektowaniu graficznym, zgłoś się do nas — chętnie pomożemy! Zerknij na https://mavika.pl/projektowanie-graficzne/ i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić. Powodzenia!