Jak określić personę w strategii działań w social mediach? - MAVIKA
MAVIKA BLOG

Jak określić personę w strategii działań w social mediach?

Określanie persony firmy to jedno z głównych zadań, jakie powinniśmy wykonać jeszcze na długo przed rozpoczęciem działalności. Zdarza się jednak, że wizja naszej firmy ulega zmianie, a wraz z nią zmienia się grupa docelowa. Wtedy należy zweryfikować i w razie potrzeby zaktualizować persony grup docelowych. Określenie persony jest konieczne również wtedy, kiedy działania nie są skuteczne, a szeroko prowadzona promocja nie przynosi zysków od sprzedaży. Jak poprawnie określić personę w strategii działań social media?

Persona to przedstawiciel danej grupy docelowej, wraz z cechami demograficznymi, psychograficznymi oraz informacjami na temat zachowania czy podejmowania decyzji zakupowych. Krótko mówiąc: jest to opis konkretnej osoby, wraz z wszystkimi jej cechami, zainteresowaniami, zmartwieniami i potrzebami.

Opracowanie persony

Struktura strategii nie jest ujednolicona. Jego ostateczna forma zależy od branży i specyfiki danego biznesu. Przykładowe dane, jakie powinny znaleźć się w przypadku tworzenia person to: wiek, płeć, stanowisko, wykształcenie, miejsce zamieszkania, krótki opis, zachowania, zainteresowania, obawy/zmartwienia, oczekiwania, potrzeby oraz powody, dla których dana persona może być zainteresowana produktem. Warto również uwzględnić sposoby poszukiwania informacji na temat oferty, z jakich korzysta dana persona.

Jeśli dopiero zaczynasz…

1. Zastanów się, kto kupi Twój produkt.

Brzmi banalnie, ale to podstawowa kwestia, nad którą należy się pochylić. Bez tego punktu nie ma sensu przystępować do kolejnych. Tworząc swoją ofertę w oparciu o wybrane produkty lub usługi, powinieneś wiedzieć, do kogo chcesz z nią trafić. Czy Twoim targetem będą mamy niemowląt i rocznych dzieci, czy może mężczyźni zainteresowani kupnem samochodu? Na tym etapie wypisz podstawowe założenia odnośnie swoich Klientów docelowych.

2. Korzystaj ze źródeł wtórnych

Czasami to właśnie opracowane już badania i raporty potrafią odpowiedzieć na pewną część pytań. Z podanych dokumentów możesz dowiedzieć się, w jaki sposób Klienci podejmują decyzje, co wpływa na ostateczny zakup produktu lub z jakimi zmartwieniami zmagają się na co dzień. Poza odpowiednimi badaniami, pomocne mogą okazać się narzędzia dedykowane marketerom oraz przedsiębiorcom – gotowe statystyki na adekwatne frazy są źródłem wielu cennych informacji. Warunkiem odpowiedniej weryfikacji danych, jest staranne wykonanie czynności przedstawionych w punkcie 1.

3. Empatia i badania własne

Osoby obdarowane wielką empatią będą miały łatwiej. Brzmi niesprawiedliwie, ale właśnie takim osobom łatwiej “wejść w buty Klienta”. Postrzeganie innej perspektywy jest tutaj kluczem do sukcesu. Działaniem niekoniecznym, ale równie wartym uwagi jest przeprowadzenie badań własnych. Co to oznacza? Stworzenie krótkiej ankiety i zadawanie pytań potencjalnym Klientom może zaowocować nowymi, nieznalezionymi w raportach danymi. Zebrane wyniki mogą pomóc w tworzeniu grupy docelowej i odpowiednim targetowaniu oferty.

Jeśli już prowadzisz swój biznes…

Jeśli Twoja firma istnieje na rynku od kilku lat, to sprawa wygląda o wiele prościej, ponieważ głównym źródłem informacji będą dane, które pozyskałeś na własną rękę. Wartościowych danych dostarczają statystyki profili, które prowadzisz w mediach społecznościowych. Takich wskazówek możesz szukać również w statystykach reklam (Facebook Ads) jeśli takowe prowadziłeś. Podobnie wygląda sytuacja z Google Ads, które rejestrują dane z reklam. W momencie powstawania strony obowiązkowo powinieneś zadbać o “podpięcie” stosownych narzędzi, które posłużą analityce. W ten sposób możesz kontrolować i rejestrować zachowania użytkowników na stronie oraz ich ścieżkę zakupową. 

Powyższe informacje to tak naprawdę punkt wyjściowy do określenia person. Pozostałych informacji, które pozwolą na dopracowanie i aktualizację person, dostarcza analiza rynku oraz wspomniane wcześniej raporty i badania.

Persony to zaledwie wierzchołek góry lodowej w przygotowywaniu odpowiedniej strategii działań marki w internecie, natomiast bez wątpienia jest to jeden z kluczowych jej elementów. Chcąc monitorować rozwój firmy, reagować na niepożądane sytuacje oraz przewidywać trendy, powinieneś zaufać doświadczonej agencji marketingowej. Pomogą one w przygotowywaniu kompletnego planu działania oraz określeniu celów marketingowych firmy. Przemyślana i spójna metodyka to klucz do poprawy sytuacji wizerunkowej i efektywnościowej marki. Przekonali się o tym nasi dotychczasowi Klienci — przejrzyj portfolio i zobacz, co dla nich zrobiliśmy!

Chcesz śledzić zachowania użytkowników na stronie? Napisz do nas! Zajmiemy się analityką.