MAVIKA

Agencja marketingu internetowego Śląsk

Jak koronawirus zmienił zachowania konsumentów?

Wybuch pandemii COVID-19 w znacznym stopniu zmienił zachowania konsumentów na przestrzeni ostatnich miesięcy. Czynniki takie jak troska o bezpieczeństwo oraz zwiększona kontrola domowych finansów spowodowały zmianę modelu zakupowego. Obecnie firmy, szczególnie sklepy stacjonarne, będą musiały przystosować się do nowej rzeczywistości, aby zdobyć zaufanie oraz sprostać oczekiwaniom konsumentów. 

Nowy rodzaj konsumenta w czasach pandemii 

Według globalnego badania KPMG powoli wyłania się nowy rodzaj konsumenta. 

  • Dla niego ważnym czynnikiem, wpływającym na decyzje zakupowe, jest cena. Wiąże się z tym sposób w jaki dokonuje on zakupów — w sposób rozważny, przemyślany, bez ulegania impulsom. Rezygnuje z zakupów produktów luksusowych, aby w dużym stopniu ograniczyć swoje wydatki. 
  • Dodatkowo, posiada również bardziej zaawansowaną wiedzę z zakresu nowych technologii, szybciej odnajduje się w wirtualnym świecie i sprawniej się po nim porusza. Oznacza to, że jest bardziej otwarty na nowoczesne rozwiązania, a w konsekwencji od firmy wymaga łatwości w dokonywaniu zakupów oraz coraz częściej korzysta z cyfrowego wsparcia w rozwiązaniu problemów. 
  • Kolejnym znaczącym czynnikiem podczas dokonywania decyzji zakupowych jest zaufanie konsumenta do marki. W czasach, gdy wiele osób dba o bezpieczeństwo swoje i innych, konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy od firm, które znają i darzą zaufaniem. 
  • Co ciekawe, coraz istotniejszym bodźcem staje się również postępowanie marek — konsumenci wspierają firmy, które prowadzą przyjazną politykę wobec swoich pracowników, społeczności lokalnych oraz środowiska. Marki o charakterze lokalnym nabierają znaczenia właśnie przez wzgląd na transparentny proces produkcyjny, czy zastosowanie naturalnych składników.

Nowa rzeczywistość w czasach COVID-19

Zachodzące zmiany najmocniej dostrzegalne są w branży handlowej. Z powodu wprowadzonych przez rząd restrykcji, konsumenci zostali zmuszeni do wykorzystywania cyfrowych kanałów oraz dokonywania zakupów online. Aby utrzymać stabilną pozycję na rynku, firmy będą musiały dbać o wysoki poziom innowacyjności swoich aplikacji, platform, stron i sklepów internetowych. O tym, dlaczego warto mieć sklep internetowy, pisaliśmy już na blogu. Dostęp do zakupów online oraz obsługi klienta online coraz częściej będzie decydować o skorzystaniu z oferty danej firmy. Zgodnie z badaniami KPMG aż trzykrotnie więcej konsumentów deklaruje, że korzysta ze specjalnych witryn internetowych, nowoczesnych aplikacji i webchatów jako głównego środka komunikacji. Co ważne, liczba osób chcących dokonać zakupów w sklepach stacjonarnych spadła o 14 p.p. Co to oznacza dla sklepów stacjonarnych? Że obok tradycyjnych metod, z pewnością będą musiały znaleźć inne sposoby, by dotrzeć do konsumenta. Badania KPMG pokazują, że będzie przyciągać ich odpowiednia cena (adekwatna do jakości), wygodny sposób dokonywania zakupów oraz atrakcyjna lokalizacja sklepu. Lokalny charakter sklepu również może zachęcić konsumenta do dokonania zakupów. 

Istotne będzie również zastosowanie odpowiednich środków ochronnych, możliwość darmowego odebrania zamówionych produktów, łatwa procedura zwrotu, atrakcyjne oferty, promocje oraz samo doświadczenie dokonywania zakupów np. w butiku o designerskim wnętrzu z miłą obsługą. Jednym słowem, sklepy stacjonarne powinny stworzyć taką ofertę dla konsumenta, aby chciał wyjść z domu i pojawić się z wizytą na miejscu. 

Wyłaniający się nowy rodzaj konsumenta niewątpliwie będzie kreować nową rzeczywistość, powstającą na naszych oczach. Z całą pewnością, firmy będą musiały dostosować się do nowych warunków rynkowych. To właśnie korzystna oferta cenowa, dostęp do innowacyjnych kanałów cyfrowych, pozyskanie zaufania, czy troska o bezpieczeństwo, mogą przesądzić o sukcesie w walce z konkurencją o klienta. Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej o komunikacji z klientem w czasie pandemii!

Przewiń do góry