MAVIKA

Agencja marketingu internetowego mavika

Czym jest hasztag na Instagramie i po co go stosować?

Hasztagi zawładnęły światem internetu. Już od kilku lat popularna kratka spotykana jest niemalże na każdej platformie społecznościowej. Możemy śmiało powiedzieć, że hasztagi to jedno z najważniejszych narzędzi komunikacyjnych w mediach społecznościowych. Czy wiesz, jaką moc ma to niepozorne oznaczenie? Czy używasz tego poprawnie? Dzisiaj na blogu piszemy o tym, jak korzystać z hasztagów, aby były efektywne i przynosiły korzyść marce!

Hasztag – a co to takiego?

Określenie hashtag pochodzi z języka angielskiego i stanowi związek dwóch słów: hash, czyli kratka oraz tag, czyli znacznik. Zgodnie z definicją jest to słowo lub fraza, która ułatwia znalezienie i grupowanie elementów. Dzięki hasztagom wpisana treść zamienia się w link i pozwala przejść do wszystkich wątków dotyczących danego tematu. Działa to trochę, jak wyszukiwarka internetowa, która pomaga odnaleźć poszukiwaną i interesującą nas treść.

Z pewnością większość kojarzy hasztagi wyłącznie z Instagramem. Niewiele osób wie, że za początek ,,ery hasztagów” uznaje się 2007 rok, kiedy to deweloper Google, Chris Messina, użył tego oznaczenia na Twitterze. 

Czy warto używać hasztagów?

Hasztagi to drogowskazy, które pomagają odnaleźć treści interesujące z punktu widzenia użytkownika. Bez nich Instagram byłby jak wielki worek, do którego każdy dorzuca coś od siebie, ale nikt nie potrafi w nim nic znaleźć. Warto pamiętać jednak, że dodawanie znaczników nie jest obowiązkiem. Jest to jedynie dodatek, który może pomóc dotrzeć do większej liczby odbiorców. W takim razie, co nam daje używanie hasztagów?

  • Zdjęcie oznaczone dobrymi hasztagami zwykle zwiększa szanse na trafienie do osób, które nie obserwują danego konta;
  • Jest to dobre narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych zarówno w kwestiach nowości jak i trendów, ale także konkurencji;
  • Hasztagi kategoryzują treści, których na Instagramie jest już naprawdę sporo;
  • Dają również szansę na wyróżnienie, czyli trafienie do obszaru najpopularniejszych tagów;
  • Dobrze dobrane # pomagają trafić do potencjalnych obserwatorów i klientów, przy okazji zwiększając ich zaangażowanie;

Jak prawidłowo hasztagować?

Hasztagi to nie jest zlepek przypadkowych słów, które akurat w danym momencie zrodziły się w głowie autora. Nie od dziś wiadomo, że za # skrywają się słowa ściśle związane ze zdjęciem lub tematem posta, ponieważ to właśnie one porządkują treści i zdjęcia udostępniane na Instagramie. Jak więc skutecznie dobierać hasztagi? Mamy dla Ciebie mini poradnik, który pomoże Ci  zwiększać zasięgi i zdobywać nowych odbiorców!

  1. Dobieraj hasztagi zgodnie z tym, co publikujesz. Wybierając hasztagi zastanów się, co i dla kogo publikujesz. Dobieraj hashtagi zgodne z tematem posta i profilem wybranej przez Ciebie grupy docelowej. Nie używaj hasztagów przypadkowych, ponieważ takie działanie może zostać uznane przez Instagram za zwykły spam.  
  2. Wybieraj hasztagi, które mają wysoki potencjalny zasięg i relatywnie niską konkurencję. Co to oznacza? Stosowanie hasztagów, które występują wśród multum innych kont, może działać tylko na krótką chwilę. W końcu tablica w popularnej kategorii szybko się dezaktualizuje i nasz post spada na dalekie miejsce, do którego trudniej dotrzeć. Z kolei węższa tematyka trafi do mniejszej liczby osób, ale prawdopodobnie hasztag nie przeterminuje się tak szybko i być może dotrze do lepszej jakościowo grupy.
  3. Stosuj przemyślane hasztagi zarówno pod względem wielkości, rodzaju, jak i ilości. Hashtagi na Instagramie dzieli się ze względu na wielkość, czyli tego, jak często są używane. “Duże” hasztagi odnoszą się zwykle do ogólnych haseł, które mają największą popularność. Hasztagi te zostały użyte na Instagramie ponad miliard razy, co oznacza, że są bardzo konkurencyjne i nie pomagają dotrzeć do odbiorców. „Średnie” i „małe” znaczniki występują już znacznie rzadziej. Jeżeli chodzi o ilość, w opisie pod zdjęciem możesz zamieścić maksymalnie 30 hasztagów. Jednak po ostatniej zmianie algorytmów, statystyki pokazują, że lepiej jest dobrać 3-7 hashtagów, które stricte odnoszą się do publikowanej treści niż kilkadziesiąt ogólnikowych.
  4. Spróbuj korzystać z aplikacji, które pomagają dobierać hasztagi pod konkretne posty. Jeśli wybór hashtagów jest dla Ciebie problematyczny, możesz skorzystać także z pomocy agencji, która wszystko zrobi za Ciebie. Dobieranie hasztagów, tworzenie postów, czy prowadzenie całej kampanii Instagram Ads to nasza specjalność!
  5. Nie używaj tzw. zbanowanych hashtagów. To słowa, które chwilowo lub na stałe zostały zablokowane przez Instagram. Zbanowane hasztagi zwykle odnoszą się do haseł związanych z pornografią, rasizmem, przemocą lub innymi, kontrowersyjnymi tematami.
  6. Nie kopiuj gotowych hasztagów, tylko wypisuj na bieżąco własne propozycje. Stosowanie ciągle tych samych hashtagów powoduje obniżenie zasięgów, a kopiowanie od innych, bez wprowadzania jakichkolwiek żadnych zmian, grozi nawet blokadą konta.

Hasztagi to tylko dodatek, który może pomóc w pozycjonowaniu Twojej marki na Instagramie. Najważniejsza wciąż pozostaje treść, która powinna być atrakcyjna i wartościowa. Nie warto skupiać się na skrupulatnej selekcji hasztagów, gdy oferowany  content nie jest wystarczająco dobry. Instagram to dla większości miejsce rozrywki, jednak przy poprawnie używanych hasztagach może stać się doskonałym miejscem budowania wizerunku i rozpoznawalności marki.

Przewiń do góry