MAVIKA

Jak Startup przerodził się w globalną wyszukiwarkę?

YACHTIC.com to projekt stworzony przez doświadczonego miłośnika żeglarstwa oraz jachtingu. Pomysł narodził się w momencie gdy jego autor próbował samodzielnie wynająć własny jacht. Napotkał wówczas na liczne komplikacje związane z czarterem jachtów morskich na wodach międzynarodowych. Skomplikowane procedury i rozbudowana biurokracja skłoniły go do podjęcia próby maksymalnego uproszczenia całego procesu. Tak narodził się YACHTIC.com, czyli nowoczesna wyszukiwarka czarterów jachtów.

 

WYZWANIA I CELE

Główny cel projektu stanowiło przeniesienie wszystkich czynności związanych z czarterem jachtu ze sfery analogowej w sferę cyfrową. Chcieliśmy przedstawić czarter jachtu jako czynność równie łatwą co rezerwację pokoju hotelowego czy wynajęcie samochodu. Zależało nam szczególnie na podkreśleniu tej prostoty i przystępności korzystania z YACHTIC.com, a także ukazaniu go jako lidera w branży. W miarę rozwoju platforma de facto stała się takim liderem, co niosło za sobą zupełnie nowe wyzwania. YACHTIC rozpoczął ekspansję na zagraniczne rynki, a to wiązało się z nakreśleniem nowej strategii oraz stworzeniem kolejnych kanałów komunikacji.


Zgodnie z założeniami rozpoczęliśmy tworzenie treści o tematyce żeglarskiej także w obcych językach. Nawiązywaliśmy również kolejne współprace z influencerami, a także dopracowaliśmy kanał YouTube. Mimo globalnej komunikacji marka miała zachować swój autentyczny charakter. Materiały tworzone na użytek bloga, czy social mediów miały charakteryzować się przede wszystkim wysoką znajomością tematu oraz fachowym podejściem. Jednocześnie YACHTIC miał zachować autentyczność i otwartość dla odbiorców, którzy mieli stać się potencjalnymi klientami.

Strategia

Działania marketingowe dla YACHTIC prowadzone były na podstawie szczegółowych strategii i ewoluowały wraz z rozwojem serwisu. Stałym punktem każdej kolejnej strategii było uwzględnienie komunikacji dla każdej z wyszczególnionych pięciu grup odbiorców. Poza tym pierwsza strategia zakładała głównie wzrost rozpoznawalności marki, a każda kolejna czerpała z tego co zostało osiągnięte oraz zakładała nowe cele na przyszłość platformy. Staraliśmy się również czerpać nie tylko z sukcesów, ale także z projektów, które nie przynosiły zamierzonych efektów. Działania komunikacyjne były poszerzane o nowe kanały, od bloga, przez social media, aż po kanał na YouTube i współpracę z influencerami. Wszystko było szczegółowo planowane z pełnym zaangażowaniem klienta, co nie oznacza, że nie pozostawialiśmy sobie miejsca na kreatywność i spontaniczne działania.

Wczasowicze/Początkujący

Segment najbardziej zagadkowych klientów będących na etapie poznawania swoich potrzeb. Grupa nie jest zaznajomiona z tematem, ale chętnie spróbuje nowych doznań. Nie formułuje także jasnych oczekiwań.

Poszukiwacze przygód

Odbiorcy ci chcą spróbować czarteru jachtu pierwszy raz na własną rękę, korzystając z wielu możliwości, jaki ten niesie za sobą.

Pływacze/Pasjonaci

Żeglarze z wieloletnim doświadczeniem, doskonale znający się na jachtingu. Ta grupa interesuje się żeglarstwem i traktuje to, jako stały element wakacyjnych planów.

Profesjonaliści

Ta grupa klientów doskonale wie, czego chce. Oczekuje przy tym wysokiej jakości, a nawet luksusu.

Wyjadacze

Kilka razy w sezonie czarterują jacht, pływają z różnymi załogami, często komercyjnie. Należą do osób odważnych, które jachting traktują jako okazję do wypoczynku z jednoczesnym uwzględnieniem zarobku.

Od początku współpracy stale funkcjonuje blog na stronie YACHTIC.com, gdzie publikowane są regularnie treści o tematyce jachtingu. Głównym założeniem podczas tworzenia wszystkich wpisów, jest nie tylko polepszanie wizerunku i pozycji marki. Blog stanowi połączenie tematyki lifestylowej i branżowego podejścia. Wszystko, co pojawiało się w tym kanale komunikacji, ma nieść ze sobą merytoryczną wiedzę na temat jachtingu. Prezentowane są tutaj m.in. praktyczne porady oraz najpopularniejsze kierunki rejsów.

SEO

Budowanie rozpoznawalności i wiarygodności marki rozpoczęliśmy od działań z zakresu SEO. Wszystkie treści dostępne na stronie YACHTIC.com zostały zoptymalizowane tak, aby generować jak najlepsze wyniki wyszukiwania. Cele jak i sposób ich osiągnięcia zmieniał się wraz z rozwojem platformy. Długotrwały proces budowania pozycji poprzez SEO przyniósł długofalowe efekty, które w najlepszy sposób odzwierciedlają liczby. Łączna liczba wyświetleń strony YACHTIC.com wyniosła ponad 9.5 miliona, notując stały wzrost od początku jej powstania.

W okresie od czerwca 2020 do października 2021, miesięczna liczba wyświetleń wzrosła od 10 tys. miesięcznie do ponad 40 tys. w szczytowym momencie.

Ten sam okres wygenerował łączną liczbę kliknięć wynoszącą 175 tys., utrzymując jednocześnie poziom od 200 do 250 kliknięć poza sezonem do niemal 750 w sezonie.

Organiczny ruch na stronie YACHTIC również uzależniony od sezonowości, waha się od 5 tys. użytkowników do ok 12 tys. Jednocześnie organiczne wyświetlenia strony stanowią aż 72% ruchu wszystkich użytkowników.

 
 
 
 
 

Social media

Działalność w Social Mediach rozpoczęła się od stworzenia fanpage’a na Facebooku. Tworzone treści są planowane tak, aby dotrzeć do poszczególnych grup Klientów wyszczególnionych w strategii. Całość stanowi połączenie tematów wakacyjnych z żeglarskimi poradami oraz branżowymi nawiązaniami w humorystycznej formie. Nie stronimy również od niezwykle popularnych RTMów (Real Time Marketing) i nawiązań popkulturowych. Wszystko przygotowywane jest w taki sposób, aby zachować autentyczność i przystępność wizerunku m.in. wykorzystując zdjęcia z rejsów czarterowanych za pomocą YACHTIC.com. Na późniejszym etapie zapoczątkowana została również komunikacja za pomocą Instagrama oraz Twittera.

Youtube

Wraz z dynamicznym rozwojem YACHTIC.com działania marketingowe zaczęły wychodzić poza stosowany dotychczas schemat. Tak powstał kanał na YouTube, na którym prezentowane były treści poradnikowe oraz reklamowe. W ramach działalności w branży video podjęliśmy także współpracę z influencerami. Realizowane są również treści anglojęzyczne.

 

ZAHAROFF

W kooperacji z twórcą motoryzacyjnego kanału Youtube – ,,ZACHAR OFF” – powstał film ,,Co wspólnego ma jacht za 2 mln z autem?”. Produkcja wygenerowała800 tys. wyświetleń i cieszyła się bardzo dobrym przyjęciem przez widzów.

BLOGERZY

W rejs z Yachtic wypłynęli m.in.:

  • CroLove.pl
  • Miniomki
  • Kierunek Włochy
  • Bałkany i podróże według Rudej

Influencer marketing

W ramach rozwoju platformy Yachtic.com poszukiwaliśmy nowych możliwości promocji marki. Jedną z takich możliwości stał się influencer marketing. Wraz z Yachtic podjęliśmy współpracę w głównej mierze z blogerami zajmującymi się tematyką podróżniczą oraz z kanałami  Youtube.

 

Yachtic globalnie

W momencie rozpoczęcia współpracy YACHTIC.com był lokalnym startupem z pomysłem na ciekawy biznes. Obecnie zasięg usług platformy obejmuje 4 kontynenty od portów na Karaibach przez Europę i Afrykę aż po Azję Środkową. Jednocześnie prowadzona jest komunikacja w kilku językach na globalną skalę.

Rejs MAVIKI

Twórcy platformy szczególnie zależało, aby załoga zajmująca się wizerunkiem marki YACHTIC znała branżę od wewnątrz i potrafiła utożsamić się z potrzebami Klientów. Efektem tego był rejs Maviki z YACHTIC, dzięki któremu nasi specjaliści ds. SEOsocial mediówFacebook i Google Ads mogli, choć na chwilę wcielić się w rolę żeglarzy i przeżyć niezapomnianą przygodę.

Napisz do nas

Przewiń do góry