5 zasad jak zbudować kreatywny zespół - MAVIKA
Jak zbudować kreatywny zespół?

5 zasad jak zbudować kreatywny zespół

Zgrany, skuteczny i kompetentny zespół stanowi trzon wielu firm i organizacji. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności na rynku pracy opracowanych przez Światowe Forum Ekonomiczne wymieniane są takie kompetencje jak: odporność na stres, elastyczność, zdolność zarządzania, ale także innowacyjne myślenie oraz kreatywność. Jako agencja działająca w branży kładącej spory nacisk na kreatywność przedstawiamy listę 5 zasad budowania kreatywnego zespołu.

Jak zbudować kreatywny zespół? Czyli 5 zasad, które u nas zawsze działają

  1. Zadbaj o przestrzeń
  2. Dobierz zespół
  3. Ilość nie jakość
  4. FUN, czyli baw się
  5. Zadbaj o szkolenia

1. Przestrzeń — stwórz odpowiednie miejsce do pracy

Małe, słabo oświetlone pomieszczenie nie sprzyjają generowaniu pomysłów. Bardzo ważne jest, aby miejsce, w którym odbywa się nasza burza mózgów, było dobrze oświetlone, przestronne i panowała w nim dogodna temperatura. Jeśli jest taka możliwość, warto wpuścić trochę świeżego powietrza, a przy odpowiednich warunkach można nawet wyjść na zewnątrz. Czemu nie przeprowadzić brainstormingu w ogrodzie, parku czy na górskim szlaku? 

Przez przestrzeń rozumiemy jednak nie tylko samo pomieszczenie, ale również atmosferę w miejscu naszych kreatywnych zmagań. Istotne jest, aby każdy uczestnik czuł się swobodnie i mógł w pełni wykorzystać swój potencjał. Kilka taktów energetycznej muzyki oraz dawka słodkości powinny skutecznie pobudzić każdego. 

Nie zapominaj też o doborze odpowiedniej pory dnia. Start o siódmej rano nie będzie dobrym pomysłem, chyba że zamierzasz wygenerować kilka odpowiedzi na pytania w stylu: „Jak spać w czasie pracy i nie zostać przyłapanym?” Optymalne godziny to zazwyczaj przedział w okolicach od 8 do 12. Mózg zdąży się już przyzwyczaić do trudów życia poza łóżkiem, a jednocześnie nie będzie jeszcze nimi przesadnie zmęczony.

2. Dobierz zespół — im bardziej zróżnicowany, tym lepiej

Co łączy Coco Channel, Henriego Forda, Steve’a Jobsa i Walta Disneya? Poza miliardowymi majątkami i stworzeniem marek, które działać będą długo po ich śmierci także fakt, że nie byli wykształceni w dziedzinach, którymi się zajmowali. Nie oznacza to, że namawiamy do zaprzestania doskonalenia umiejętności. Fakt ten pokazuje tylko, że czasem liczy się wizja, cechy charakteru i kreatywność, a niekoniecznie specjalizacja w danej dziedzinie.

Znajduje to odzwierciedlenie także w czasie burz mózgów. Pozornie może się wydawać, że grono specjalistów w danej dziedzinie będzie idealne do opracowania nowych rozwiązań, ale czasem to ten jeden laik pokaże kierunek do tej pory pomijany przez resztę.

Nie bez znaczenia są także typy osobowości uczestników. Ekstrawertycy mogą mieć tendencję do przytłumiania osób introwertycznych, a wszyscy dysponują równie dobrymi pomysłami. W tym wypadku warto wyznaczyć moderatora, który będzie nieco przytłumiać „nieoczywistych liderów”, jednocześnie pobudzając bardziej nieśmiałych uczestników. 

3. Ilość nie jakość

Ten punkt może wydawać się odrobinę kontrowersyjny. W kulturze i biznesie zakorzeniło się odwrotne stwierdzenie. W tym wypadku również końcowym celem brainsotrmingu czy warsztatów Design Thinking mają być jakościowe rozwiązania. Co ciekawe droga do jego osiągnięcia prowadzi przez niezliczoną ilość rozmaitych pomysłów. Ważne jest, aby członkowie zespołu czuli, że mogą zaprezentować nawet najdziwniejszy, najbardziej pokręcony i nierealny pomysł. Te z pozoru nieistotne mogą być rozwinięte przez kogoś innego, co doprowadzi do nieszablonowego, ale trafnego rozwiązania. Czasem trzeba wystrzelić 30 dziwnych pomysłów, by mózg trafił na ten jeden właściwy.   

Pamiętajmy więc by nie oceniać uczestników. Każdy musi czuć się wolny, bo tylko zapewnienie wolności daje swobodę wyrażania myśli. 

4. FUN, czyli baw się

Skoro o wolności mowa, nie da się poczuć jej lepiej niż poprzez zabawę. Kredki, klocki, kolorowe karteczki, kalambury, głupie żarty — wszystko to zapewnia przypływ endorfin i pozwala dodatkowo zasilić nasz mózg. Nic tak nie pobudza kreatywności jak zabawa!

5. Zadbaj o szkolenia

Szkolenia z zakresu nowych narzędzi może nie tylko podnieść kwalifikacje zespołu, ale także zbudować chęć regularnego doskonalenia i poszukiwania niestandardowych rozwiązań. Nowa wiedza gwarantuje otwarty umysł na nowe doświadczenia i pomysły. Warto zadbać by zespół kreatywny miał dostęp do zdobywania wiedzy w pracy nie tylko poza nią!

Szukasz kreatywnych ludzi, którzy mają doświadczenie w tworzeniu strategii marketingowej lub opracowaniu planów biznesowych na podstawie warsztatów Design Thinking? Sprawdź, co możesz zyskać jako partner agencji reklamowej na Śląsku. Czekamy na kolejne kreatywne wyzwania!

NASZ ZESPÓŁ

Katarzy Prazmowska Agencja marketingu internetowego

Katarzyna
Prażmowska

CEO

Karolina
Szeja

Office Manager

Maksymilian Richter

Maksymilian
Richter

Graphic Designer

Sandra Król

Sandra
Król

Content Specialist

Katarzyna
Stawiarska

Content Specialist

Maciej Bednarczyk

Maciej
Bednarczyk

Content Specialist

Magdalena
Wręczycka

Account Manager

SZUKASZ PROFESJONALISTÓW
DO MARKETINGU TWOJEJ FIRMY?

ZGŁOŚ SIĘ DO NAS